Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: BMW Z4 M40i Roadster – Slunce, seno… a kabriolet

BMW Z4 M40i Roadster je po každej stránke dokonale vyvážené.

Hoci je nových kabrioletov a roadsterov na trhu stále menej a menej, leto bez nich je ako sex bez orgazmu, mojito bez rumu, „hamendeggs“ bez šunky… Túto sezónu sme zaťali riadne vysoko. Nedávno sme totiž testovali Mercedes-AMG SL63 4Matic+ so šialeným výkonom 430 kW (585 k) a ešte šialenejším krútiacim momentom 800 Nm a tentoraz testujeme BMW Z4 M40i. Odhliadnuc od toho, že je menší, je z celkom iného súdka. Kým SL63 4Matic+ je premotorovaná „sviňa“, Z4 M40i je dokonale vyvážené auto… 

Pomaly si lepšie užiješ

Užívať si kabriolet znamená v prvom rade pomalšiu jazdu, ako by ste šli s bežným uzavretým autom. Preto je motor s obrovským stádom koní absolútna zbytočnosť. Kabriolet proste nemusí zápoliť so svetlom. Na druhej strane je dobré, keď nie je úplná lemra lenivá. Určite sa totiž nebudete chcieť vliecť za nejakým čmudiacim autom, keď ho dobehnete, a je dobré, keď ho viete predbehnúť. Z4 M40i má trojlitrový preplňovaný motor s výkonom 250 kW (340 k) a 500 Nm. A to je presne toľko, koľko potrebujete. Nie viac, nie menej. Motor má šesť valcov v rade, čo znamená nesmiernu kultúru chodu. K tomu pekný zvuk z výfuku, aj keď prifarbený. Basuje, a vie si aj pekne zabafkať. Má dostatok sily aj v prvej tretine otáčkového spektra, to znamená, že môžete jazdiť na nízke otáčky a prevodovka nemusí na každé mierne pridanie plynu alebo stúpanie podraďovať. Zároveň však výkon rastie až k zásahu obmedzovača, takže máte rezervu na predbehnutie nechceného auta. A mne sa mimoriadne páči, že hoci sa bavíme o „emkovom bavoráku“, nie je premotorovaný. Nemá snahu vytrhať asfalt pri každom pomyslení na plyn. A keď som už spomenul prevodovku, musím povedať, že motoru sekunduje vynikajúco.

Aby bolo jasné, celý čas tu dáva dôraz na to, že BMW Z4 M40i nie je premotorované, no ono skutočne má síl aj na jazdu adekvátnu divízii M Power. K dispozícii máte dokonca 3 športové režimy: Sport, Sport Plus a Sport Individual. Práve v režime Sport Individual si môžete nastaviť ľubovoľnú kombináciu charakteristiky motora, prevodovky, riadenia a podvozka. Asi nemusím hovoriť, že pre Z4 M40i je ísť zákrutu dverami napred rovnako prirodzené ako normálna jazda. Koniec koncov má poháňané iba zadné kolesá cez M Sport diferenciál. Otázne je, či je to rovnako prirodzené aj pre vás.

Vôbec nie je tvrdý

Zvlášť chcem inžinierov BMW pochváliť za to, že ani pri podvozku nešli do extrému. Pri „emku“ by človek mohol celkom právom očakávať tvrdý podvozok, no Z4 M40i ho má príjemný, vôbec nie tvrdý. Neviem, ako to dokázali, ale ani s týmito veľkými kolesami a nízkoprofilovými pneumatikami sa nebudete cítiť ako na rebrináku, nerovnosti nebúchajú do karosérie a kolesá idú cez nerovnosti ticho, príjemne mäkko. To sa, pochopiteľne, bavíme o komfortnom nastavení tlmičov. A, samozrejme, ako správne BMW, aj Z4 M40i má vynikajúco vyvážený grip predných a zadných kolies. Je len na vás, či bude neutrálne alebo pretáčavé. Vysoké hodnotenie dávam aj brzdám, pretože sú silné a majú dobrú odozvu v pedáli. A pochváliť musím aj rýchle riadenie.

Plátno je „in“

Dnes sú už našťastie opäť „in“ plátenné strechy a aj BMW Z4 má takú. Sú krajšie, ľahšie a majú jednoduchšiu konštrukciu ako kovové. Navyše s nimi môžete operovať aj za jazdy, aj keď len do určitej rýchlosti. Pri BMW musím pochváliť, že sa skladá do „špeci“ priečinku za kabínou, nie do kufra. Máte tak síce o čosi menší kufor, zato máte rovnaký objem so strechou hore aj dole a nemusíte sa pri balení obávať, či budete mať v kufri dostatok miesta aj na strechu. Inak aj v diaľničnom tempe môžete jazdiť bez strechy, budete počuť audiosystém aj spolujazdca a keď si vytiahnete bočné okná a dáte dozadu deflektor, potom ani vír nebude v kabíne nijako otravný. To je síce pravda, ale pokiaľ nie ste masochista, tak nebudete jazdiť so strechou dole po diaľnici a aj na okreskách budete jazdiť pomalšie.

BMW Z4 M40i Roadster podľa mňa dokonale balansuje na hrane žiletky. Je dokonale vyvážené z každého ohľadu – podvozka, motora, jazdných vlastností, veľkosti… Už len aby to počasie ladilo s autom.

 

Stručne

Čo treba uznať

  • Po každej stránke dokonale vyvážené auto.

Čo nám chýbalo

  • Možno len praktickejšie odkladacie priestory v kabíne.

Čo nás prekvapilo

  • Príjemný podvozok z hľadiska tuhosti, prenosu rázov do karosérie aj odhlučnenia.

BMW Arena 2023 – To najlepšie zo sveta „M“ – Druhý deň

BMW Z4 M40i Roadster

Cena (základ/test)                                         49 250/79 275 €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • Preplňovaný zážihový R6/24V + MHEV, zdvihový objem valcov 2 998 cm3, max. výkon 250 kW (340 k) pri 5 000 – 6 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 500 Nm pri 1 600 – 4 500 ot.min-1. Emisie CO2 183 – 184 g/km

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 4,5 s, vmax=250 km/h, spotreba WLTP/test 8,1/7,9 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – 1×
  • USB-C – 1×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 10,25
  • Batožinový priestor: 281 dm3

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov