Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Hyundai Staria 2,2 CRDi 130 kW Luxury – Veľký tresk

Hyundai Staria už na prvý pohľad vyžaruje výraznú inakosť. Zameniteľnosť s iným autom je nereálna!

Mám rád dizajnovo kontroverzné autá. Tvrdý futurizmus spôsobil veľký tresk, explóziu, ktorá sa intenzívne rozpína v podobe nezvyklého nadšenia u nežnejšieho pohlavia. Prevažne ženy pociťujú silné zatmenie, keď sa im konečne po dlhých rokoch páči aj dodávka, nie iba tuctové crossovery a SUV. Také rošambo v hlavách verejnosti sa výrobcom len tak ľahko a často nestáva a už vonkoncom nie v kategórii dodávok. Bravo, Hyundai!

Pri pohľade na rozmerné vertikálne LED predné svetlá a obrovitánsku masku s veľkými okami je každému jasné, že s ostatnými dodávkami nemá vôbec nič spoločné. Podotknem, že svetlá nemajú funkciu Matrix a výška sklonu sa reguluje z miesta vodiča. Zadné partie vo mne evokujú modernú jednoduchú obývaciu stenu. Kolmé tmavé zadné sklo bez funkcie samostatného vyklápania pripomína veľkú obrazovku a po bokoch tenké vysoké svetlá s množstvom malých svietiacich štvorčekov v mojej hlave reprezentujú reproduktory. Na celom dizajne ma fascinuje aj opticky veľká presklená plocha, ale pozor, zvnútra sú bočné okná podstatne menšie. Rozhodne si ju futuristickej extravagancii nepomýlite.

Ohromný priestor

Na Slovensku máme len 2 stupne výbav. Lacnejšia výbava Premium ponúka 9 miest na sedenie a oveľa väčší batožinový priestor pri totožných vonkajších rozmeroch. Spoločne s nami sa pozeráte na honosnejšiu 7-miestnu verziu Luxury. Pre niektoré trhy existuje ešte dokonca 11-miestna verzia, ale to by ste na Slovensku museli mať vodičák na autobus.

Hyundai Staria Luxury je podľa mňa super priestranné osobné auto v tele dodávky. Všetci pasažieri sedia extrémne pohodlne. Predné a stredné samostatné kreslá sú elektricky nastaviteľné, vyhrievané aj ventilované. Prekvapil má pozdĺžny posun stredných sedadiel s mega veľkým rozsahom. Tieto samostatné kreslá majú komfortnú polohu, kde stlačením tlačidla do pár sekúnd pohodlne ležíte. Až po sadnutí si uvedomíte, koľko voľného priestoru a vzdušnosti má každý pasažier okolo seba. Na vozenie ľudí, manažérov či transferov je to jedna veľká paráda. A k tomu prepychový nádych celej kabíny vrátane jemného čalúnenia stropu. Takto si predstavujem cestovanie v prvej triede.

Odkladacích priestorov, či už na veľké veci alebo drobnosti, je dostatok. Priehradky, vrecká, skrinky, držiaky na poháre… no osobne som nenašiel nič, čo by som nevedel kam dať. Prinajhoršom to zhltol pevný stredový box medzi prednými sedačkami. Škoda, že stredný box  nekombinujú aj s možnosťou chladničky, prípadne, že vrchná krycia posuvná roleta nie je protišmyková. Ak na ňu niečo položíte, všetko z nej skôr či neskôr pri jazde padne.

Aj pre rodinu?

Ako možno z mojich slov tušíte, tak verzia Luxury je určená prioritne na uspokojenie potrieb náročných cestujúcich. Čo ak by som ju chcel sekundárne využívať ako auto do početnej rodiny? Stredné samostatné komfortné kreslá sa nedajú rýchlo sklopiť dopredu, k tretiemu radu sedadiel musia cestujúci liezť cez uličku. Je to iné riešenie, než na aké sme zvyknutí pri drvivej väčšine bežných európskych MPV. Batožinový priestor je pomerne malý a ani po zatlačení poslednej lavice najviac dopredu nevznikne taký priestor, ako by ste pri dodávke čakali. Poviete si, veď vyberiem lavicu. Áno, dá sa vybrať, rovnako aj druhý rad sedadiel, ale jedine vtedy, ak máte náradie a chce sa vám odkrúcať skrutky. A aj tak spodná časť koľajničiek ostane na mieste. Navyše, koľajnice majú celkovo rôzne usporiadanie, čo zhoršuje celkovú variabilitu, resp. zameniteľnosť sedadiel a lavice. Posledným negatívom je, že žiadne zo sedadiel sa nedá otočiť proti smere jazdy. To si veľa rodín vyslovene žiada. Podotknem, že v aute je 6 USB portov, ale prekvapivo pre slovenský trh som nenašiel 230 V zásuvku.

Kamera a intercom

Pri MPV sme už roky zvyknutí, že mali vnútorné panoramatické zrkadlo na kontrolu pasažierov (detí) vzadu. Hyundai Staria to posunul na vyšší level a namiesto vysoko umiestneného zrkadla v strope prináša kameru s veľmi dobrým rozlíšením, aby ste presne vedeli, čo robia ľudia vzadu. Obraz na displeji je podporený aj vnútorným intercomom, takže cestujúci vpredu veľmi dobre počujú, o čom sa bavia vzadu a naopak.

Čistá nafta

To je elektrické auto? Takto znela otázka asi každého, kto sa nehanbil prísť opýtať. Mnohí ostali stáť s otvorenými ústami, neverili vlastným ušiam, keď počuli, že to je luxusná dodávka s preplňovaným naftovým motorom bez elektrifikácie. Jednoducho tomu neverili a mnohých presvedčil až charakteristický zvuk po naštartovaní. Prevodovka pre slovenský trh je vždy 8-stupňový automat s hydrodynamickým meničom a čo je nemenej dôležité, všetky nové Starie na našom trhu sú zatiaľ s pohonom všetkých kolies, kde sa o slovo hlásia prioritne predné kolesá. Tie si občasne vedia aj prehrabnúť. Vo vnútri by ste naozaj nikdy nepovedali, že sa veziete v naftovom aute. Konštruktéri odviedli kus dobrej roboty na poli odhlučnenia.

12, 11, 10, 9

Ako správne tušíte, postupka vyjadruje spotrebu v rôznorodých podmienkach. 12 litrov mi vyšla spotreba v hlavnom meste, 11 litrov oscilovala na diaľnici pri jazde do tachometrových 140 km/h, 10 svietilo pri diaľničnom tempe okolo 120 km/h a 9 litrov počítač ukázal pri jazde kopcovitými okreskami. Celkový priemer sa zastavil na 10,5 litra za skoro 900 prejdených km. Zdá sa vám to veľa? No tak si to poďme stručne rozobrať. Prevádzková hmotnosť je skoro 2,45 tony a pomerne veľkú čelnú plochu. Ak si porátame fakty spomenuté aj v odseku vyššie, tak pomaly prichádzame týmto číslam na koreň. Určite sa však dá jazdiť za menej pri defenzívnejšom štýle jazdy, lebo Hyundai Staria naozaj nie je žiadny šprintér, ale vyhovuje mu konštantne zvolené tempo.

Boh vás chráň

… že z vás niekedy opadne nadšenie. Hyundai Staria sa niekomu zapáči od začiatku a iní ho budú odsudzovať bez toho, aby sa ho snažili pochopiť. Za mňa záujem neopadol ani na sekundu. Vozil som sa v ňom obzvlášť rád, užíval som si jeho pohodlie, ticho, komfort či pozornosť okoloidúcich. Na druhej strane som po celý čas podvedome špekuloval, čo s niektorými riešeniami, ktoré mohli spraviť trochu inak, aby sa priblížili rodine, ktorá si doslova pýta vysokú variabilitu a flexibilitu interiéru.

Dopyt po tomto aute je v celej Európe veľký. Veľa našincov sa spolieha na dovoz nového alebo skoro nového Hyundaiu Staria zo zahraničia. Treba si však dať pozor, lebo napr. v susednom Česku sú až 4 stupne výbavy. Takže poriadne pozerajte špecifikácie, lebo niektoré riešenia sa môžu trh od trhu výraznejšie líšiť.

Čo treba uznať

  • Vynikajúci priestor a pokoj na palube.

Čo nám chýbalo

  • Lepšie dynamické parametre.

Čo nás prekvapilo

  • Problematické vybranie sedadiel, predné okná nejdú úplne dole.

Reportáž: Jadran s novým Hyundaiom Kona

Hyundai Staria 2,2 CRDi 130 kW Luxury

Cena (základ/test) 53 490/58 490 €

3 roky bez obmedzenia km

Motor

  • preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 2 199 cm3, max. výkon 130 kW (177 k) pri 3 800 ot.min-1, max. krútiaci moment 430 Nm pri 1 500 – 2 500 ot.min-1.  Emisie CO2 232 g/km. 

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 13,5 s, vmax = 185 km/h, spotreba WLTP/test 8,9/10,5 l/100 km.

Ikonky

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – 6x
  • USB-C – 0×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 10,25
  • Batožinový priestor: 117- 431 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov