Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


SUZUKI Vitara 1,5 Dualjet Hybrid 4WD – Vlastnou cestou

Suzuki Vitara Hybrid si zachováva jednoduchosť a cenovú dostupnosť aj možnosť výberu 2WD a 4WD.

Keď ste šéfom automobilky a nechcete do bezodnej pokladničky Európskej únie platiť nekresťanské pokuty za prekročenie flotilových limitov CO2, tak musíte elektrifikovať. A keď pritom nechcete stratiť kontakt so svojimi zákazníkmi a chcete ostať pevne na zemi, tak nekonvertujete svoju vieru na elektrinu, ale kým vám to „život“ umožní, tak budete ponúkať hybridy, ktoré ľudia akceptujú. Takto nejako asi rozmýšľa a koná Suzuki. Najprv zaviedlo mild-hybridný pohon, potom „kúpilo“ od Toyoty modely Corolla a RAV4 a predáva ich pod vlastným menom Swace, resp. Across, a teraz prichádza s vlastným hybridom, ktorý nasadzuje vo Vitare. Navonok vlastne hybridnú Vitaru od mild-hybridnej nijako nerozoznáte. Obe verzie majú vo svetlometoch modrý pásik naznačujúci ťah na ekológiu, obe verzie majú dokonca rovnakú plaketu na veku kufra s nápisom Hybrid.

V jednoduchosti je sila

Hybridný pohon pozostáva z 1,5-litrového atmosférického štvorvalca s nepriamym vstrekovaním Dualjet, teda s dvojicou vstrekovačov pre každý valec, čo zabezpečuje lepšiu atomizáciu a premiešanie paliva so vzduchom. Vysoký kompresný pomer zvyšuje termodynamickú účinnosť motora, variabilné časovanie sacích a výfukových ventilov zasa optimalizuje dýchanie motora. Systém dopĺňa elektrický motor-generátor MGU, ktorý je netradične na prevodovke a cez vlastný prevod zo zadnej strany prevodovky vnáša svoj výkon do prevodovky. Samotná prevodovka je klasická šesťstupňová manuálna, ale robotizovaná. To znamená, že spojku aj radenie prevodových stupňov ovláda elektronika.

Elektrická energia sa uskladňuje v 140-voltovom li-Ion akumulátore s kapacitou 0,84 kWh, ktorý je umiestnený pod podlahou kufra. Jeho objem sa zmenil z 375 na 289 dm3, ale zmena sa dotkla priestoru pod dnom, štandardne využívaný priestor ostal rovnaký. Pod ním je iba plytký penový organizér. Samozrejmosťou je riadiaca elektronika a menič napätia. Celá koncepcia hybridného pohonu je relatívne jednoduchá, takže nezvyšuje príliš cenu. Zaujímavosťou je, že aj hybrid môžete mať s pohonom predných kolies aj s pohonom všetkých štyroch kolies, pričom samotný pohon je identický ako pri mild-hybride. Ide o overený systém AllGrip s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou na zadnej náprave s režimami Auto, Snow, Sport a Lock. Aj testovaný model ho mal.

Prax

Bežné full hybridy sa v prvom momente rozbiehajú z miesta na elektrický pohon a spaľovací pohon pripájajú po chvíľke podľa aktuálnych podmienok. Suzuki sa však pohýna z miesta na benzínový motor. A platí to, aj keď zastavíte na križovatke a elektronika vypne motor. Po pridaní plynu elektronika najprv naštartuje motor a potom sa auto rozbieha. Aj Vitara však môže jazdiť na čistú elektrinu ako ostatné full hybridy, do rýchlosti zhruba 80 km/h, ale využíva ju menej ako top hybridy. Zaujímavo je naladená aj rekuperácia. Pri uvoľnení plynu sa totiž najprv – asi sekundu – nič nedeje a potom MGU začne pomerne silno rekuperovať, takže auto začne citeľne spomaľovať a vy nemáte šancu to pádlami pod volantom obmedziť. Navyše, počas rekuperácie je systém oveľa hlučnejší než konkurenti. Celé je to veľmi neprirodzené. Keďže hybrid spolupracuje s robotizovanou prevodovkou, nemusíte sa obávať vysávačového efektu. Aj keď na môj vkus riadiaca jednotka občas radila až v zbytočne vysokých otáčkach.

Veľmi užitočnou funkciou je vyplnenie prerušenia toku výkonu počas zmeny jednotlivých prevodových stupňov pri jazde na benzínový motor. Keď spojka odpojí motor od prevodovky, riadiaca jednotka súčasne aktivuje elektromotor, ktorý do značnej miery eliminuje prerušenie hnacej sily na kolesá. Preto, hoci má Vitara jednospojkovú robotizovanú prevodovku, tak sa nespráva ako staršie modely Citroënu s prevodovkou Sensodrive. Čo sa týka výkonového prejavu, benzínový motor vyvinie 75 kW, elektrický 24,6 kW, navyše motor je atmosférický, takže nemá príliš veľa krútiaceho momentu od nízkych otáčok. Musíte teda počítať s tým, že vyššiu dynamiku dosiahnete až vo vyšších otáčkach. Na druhej strane, pri rozumnej jazde dokážete jazdiť za necelých 5 l/100 km, hoci môj priemer 6,1 tomu nenasvedčuje.

Suzuki Vitara ide v rámci hybridov tak trochu vlastnou cestou a vzhľadom na pohon 4×4 sa vlastnou cestou môžete vydať aj vy.

Stručne

Čo treba uznať

  • Jednoduchá technika, možnosť výberu 2WD a 4WD.

Čo nám chýbalo

  • Prirodzenejšie vyladená rekuperácia.

Čo nás prekvapilo

  • Elektromotor je na prevodovke.

Suzuki GSX-S1000GT – Racionálna šialenosť

Suzuki Vitara 1,5 Dualjet Hybrid AllGrip 6AGS Elegance+

Cena (základ/test)                                          19 370/29 040 €

Záruka                                                            3 roky alebo 100 000 km

Motor

  • atmosférický zážihový R4/16V + HEV, zdvihový objem valcov 1 462 cm3, max. výkon 75 kW (102  k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 138 Nm pri 4 400 ot.min-1. Elektromotor: 3-fázový synchrónny, max. výkon 24,6 kW (33,5 k), max. krútiaci moment 60 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 85 kW (115 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment n.u. Emisie CO2 132 – 137 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 13,5 s, vmax=180 km/h, spotreba WLTP/test 5,8 – 6,1/6,1 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – 1×
  • USB-C – nie
  • Wi-fi – nie
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 7,0
  • Batožinový priestor: 289 dm3

Komentovanie je uzatvorené, ale trackbacks a pingbacks sú otvorené.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov