Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Suzuki GSX-S1000GT – Racionálna šialenosť

Suzuki GSX-S1000GT vás bude chcieť presvedčiť o tom, že je vhodné aj na turistiku. Ale to iba v druhom rade.

Hneď na úvod napíšem, že na to, aby ste túto motorku pochopili, potrebujete na nej najazdiť minimálne 500 kilometrov. Potom vám odpovie na všetky otázky a vy budete mať jasno v tom, či ju chcete alebo nie. A verte mi, budete ju chcieť. Napokon talent tejto motorky spočíva v tom, že k extrémnej rýchlosti na cestách pridáva aj kus komfortu.

Pretekárske gény

Musím sa priznať. Superšporty nie sú motorky, ktoré by ma priťahovali. Respektíve, priťahovali ma dovtedy, kým som pri jazde nezistil, že v podstate sa väčšinou zachraňujem z „prúseru“. Proste páčka brzdy bola zároveň prosbou pre anjela strážneho, aby to vybavil. Navyše na slovenských rozbitých cestách som si ich neužíval tak ako na okruhu. Považoval som ich za okruhové nástroje pre tých, čo milujú jazdu na koleno či na zadnom kolese. Takže som mal pred turistickým superšportom od Suzuki isté pochybnosti. Nie nad motorkou, ale nad samým sebou. Pri pohľade do technických údajov totiž svietil maximálny výkon radového štvorvalca s objemom 999 cm3 na úrovni 112 kW (152 k) pri 11-tisíc otáčkach! Nie, až tam som motor nikdy nevytočil. Nebolo treba, očné buľvy som oprel o plexisklo už pri siedmich tisícoch a rýchlo som preradil cez quickshifter, ktorý funguje obidvoma smermi. Vynikajúco. Maximálny krútiaci moment je 106 Nm pri 9 250 Nm a ten sa tiež postará o to, aby ste pocítili „ťah vpred“. Jednoducho motorka je extrémne rýchla, aj keď voči ostrým superšportom stráca 50 koní.

Konštrukčne je motor odvodený od legendárneho motora s kódovým označením K5, ktorý debutoval v superšporte GSX-R1000 už v roku 2005, čo je dosť dávno. Odvtedy ho v Suzuki povolávajú do služby vždy, keď treba. A robia dobre, lebo ani po rokoch nestráca dych, skôr naopak, mnohokrát bolo treba ladiť tento motor tak, aby nebol až taký ostrý. No dokáže byť aj úsporný, napokon priemerná spotreba sa v našom prípade ustálila na 5,7 l/100 km, čo je menej, ako udáva výrobca.

Režimy a nastavenia

Ešte predtým, než naštartujem, mi vysvetľujú nastavenia motora, trakčnej kontroly, quickshiftera… Motorka má režim komfortný, teda základný, alebo ak chcete dažďový, jeden športový a potom ešte superšportový, teda ten najostrejší. Ktorý som vyskúšal? Jazdil som v základnom, napokon ako som už hovoril, nie som „kolenobrúsič“ a GSX-S1000GT ma zabávala aj v tomto režime viac, ako som potreboval. Trakčnú kontrolu si môžete nastaviť v piatich stupňoch a quickshifter si môžete úplne vypnúť a používať ho iba pri radení smerom hore, alebo naopak iba dole. Osobne som ho však nevypol, lebo funguje extrémne dobre a to aj v nižších otáčkach.

Jazda? Suzuki GSX-S1000GT potrebuje čas, ak nie ste až taký športový jazdec ako iní, a odvďačí sa vám veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami. Dokonca aj na nerovnostiach musíte podržať plyn tak, aby mal podvozok šancu vyhladiť ich. vyzlečiete strach, odmenou vám budú isté jazdné vlastnosti a aj patričná rýchlosť. V podstate po týždni jazdenia som zistil, že som podľahol čaru „GéTéčka“ a väčšinou som mal na tachometri zhruba 140 km/h aj na miestach, kde to proste nie je vhodné. Ak natrafíte na hladký asfalt v zákrute, môžete sa tešiť na výrazný náklon bez toho, aby ste sa báli. Istota, s akou po chvíli nakloníte motorku, je skutočne superšportová a naplní vaše očakávania. Je rýchla, presná, a keď treba, aj komfortná.

Turistika

Aj napriek optike motorky, ktorá je superšportová, môžete na ňu zavesiť kufrový set a vydať sa s ňou na výlet prakticky kamkoľvek, kam vedie asfaltová cesta. Na to, aby ste dlhšiu cestu vydržali, vám pomôžu vyššie umiestnené riadidlá, hoci nohy budete mať superšportovo tak trocha za sebou a vyššie než napríklad na cestovných endurách. No to je detail, napokon vzdialenosť vás nemusí zaujímať, prekonáte ju spravidla oveľa rýchlejšie než kolegovia na cestovnom endure.

TFT and company

Konečne má Suzuki plnofarebný TFT displej, ktorý je jeden z najprehľadnejších, aký poznám. A to je pri takej rýchlej motorke, akou GSX-S1000GT je, určite potešiteľný fakt. Navyše, teraz vám už nebude nič chýbať! Nechýba vstavaná navigácia a takisto si môžete spárovať telefón so systémom a máte možnosť zdvihnúť hovor za jazdy. Na motorke, ktorá na jednotke je schopná prekonať rýchlosť 130 km/h. Osobne na motorke netelefonujem a na GSX-S1000GT to neodporúčam nikomu. Lebo veď načo by ste to robili? Na motorke musíte byť slobodný.

A teraz poďme na najdôležitejšiu časť nášho testu. Je Suzuki GSX-S1000GT dobrá motorka? Je šialene rýchla ako tornádo, presná ako žiletka, výrazne komfortnejšia než superšport a takmer taká praktická ako cestovné enduro. No ak mám byť úprimný, superšportové GT sa bude najviac páčiť tým, čo boli odchovaní na superšportoch. Ale to je jedno, ak máte chuť na výlet zo Slovenska do Chorvátska, ktorý chcete absolvovať v priebehu štyroch hodín do väčšiny letovísk, nepoznám lepšiu motorku.

Čo musíme uznať

  • Superšportový dizajn a jazdné vlastnosti.

Čo nám chýbalo

  • Automatické vypínanie smerovky.

Čo nás prekvapilo

  • To, ako sme sa s motorkou zžili po týždni.

Suzuki GSX-S1000GT

Cena a záruka:

  • základ/test 12 790/12 790 €

2 roky bez obmedzenia km

Motor:

  •  Vodou chladený R4/16V, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 112 kW (152 k) pri 11 000 ot.min.-1, max. krútiaci moment 106 Nm pri 9 250 ot.min.-1, Emisie CO2 143 g/km.

Jazdný výkon, spotreba:

  • pohotovostná hmotnosť 226 kg, Vmax = vyše 300 km/h, spotreba výrobca/test 6,1/5,7 l/100 km

Bezpečne na motorke so Suzuki

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov