Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


HONDA CB300R – Malý sršeň

Honda CB300R Neo Sports Café je profesionál pre začiatočníkov.

Naháče nikdy nevyjdú z módy. Vždy budú trendy, bez ohľadu na to, či budú v retro alebo new age štýle. Honda CB300R, ako člen rodiny Neo Sports Café, spája pôvodné hodnoty naháčov s modernými prvkami. A vyzerá fantasticky. O to viac, že aj malému tristokubíkovému motoru Honda dopriala poriadne veľký tlmič výfuku, ktorý ma navyše pekný zvuk. K tým prvkom, ktoré odkazujú na modernu, patrí výrazne tvarovaná nádrž, postranné panely vpredu, ale aj full LED osvetlenie vrátane smeroviek.

Hoci je to malolitrážny stroj určený prioritne pre á-dvojkárov, resp. začínajúcich jazdcov, sedadlo je celkom vysoko a nižšie dievčatá sa budú musieť pohrať s nastavením predpätia zadnej pružiny, aby im motorka trochu sadla a mohli nasadnúť a potom, aby dočiahli na zem. Samotné sedadlo je športovo tvrdé, no ani po dlhšej jazde som to nepociťoval ako problém. Naopak, na motorke som sa cítil veľmi príjemne. Telo som mal veľmi jemne naklonené dopredu, dokonca ani kolená som nemal príliš skrčené. Akurát na chodidlá som mal málo miesta, keď som si pravú nohu položil na stúpačku bruškom chodidla, pätou som už cítil výfuk. V súvislosti s pozíciou za riadidlami musím povedať, že som v zrkadlách nevidel poriadne za seba. Chcelo by to dlhšie ramienka. Prístrojový štít je plne digitálny, všetky informácie poskytuje prehľadne a dobre čitateľne. Začiatočníci ocenia údaj o tom, ktorý prevodový stupeň majú práve zaradený, ale priznám sa, že ja mám tento údaj rád. Displej je poriadne nízko, takže k nemu musíte sklápať zrak.

S otáčkami rastie chuť

V útrobách rámu je jednovalec využívajúci štvorventilovú techniku s dvoma vačkovými hriadeľmi, ktorý vám bude robiť dobrého spoločníka vtedy, keď sa budete pokojne ponevierať po uliciach aj vtedy, keď budete chcieť zo seba vyplaviť endorfíny. Na jednej strane totiž veľmi pekne, bez vibrácií a bez akéhokoľvek náznaku odporu funguje už aj spod 3 000 ot.min-1, na strane druhej sa veľmi rád nechá vytáčať až za hranicu 10 000 ot.min-1. Má totiž výrazne menší zdvih než vŕtanie – 63 mm vs 76. A hoci je to vysokotáčkový motor a výkon rastie až ku spomínanej hornej hranici otáčok, už v strednom otáčkovom pásme vám dáva prekvapivý výkon. Tomu všetkému je veľmi dobre prispôsobené aj odstupňovanie prevodovky. Novinkou je antihopingová spojka, ktorá by teoreticky mala zamedziť podkĺznutiu zadného kolesa pri podraďovaní, no nespoliehal by som sa na ňu stopercentne, pretože sa jej to nedarí vždy a za každých okolností. Aby som otázku motora uzavrel, dodám, že využíva priame sacie kanáliky, čo zlepšuje odozvu motora na plyn a splnenie noriem Euro 5 si vyžiadalo nový OBD2 kompatibilný snímač kľukového hriadeľa a väčší katalyzátor.

Showa SFF-BP

Najväčšou zmenou Hondy CB300R pre aktuálnu sezónu je celkom nové pruženie. Po novom má vpredu obrátenú vidlicu Showa SFF-BP, ktorá má v jednej nohe vidlice tlmič, v druhej pružinu. To dáva vidlici lepšiu charakteristiku tlmenia pri nižšej hmotnosti. Tlmiče majú navyše väčší priemer, až 41 mm. Keď si to všetko spočítate, dostanete, že predok veľmi dobre hltá nerovnosti, má dobrú odozvu, v zákrutách je veľmi stabilný. A veľký priemer k tomu pridáva, že tlmič sa neprehreje ani vtedy, keď koleso kmitá hore a dole ostošesť, a teda sa nemení ani charakteristika prednej vidlice. Honda našťastie nerobí polovičatú robotu, takže k prednej vidlici je doladená aj zadná tlmiaca jednotka. Tá poskytuje 5 stupňov nastavenie predpätia pružiny. Vpredu je použitá radiálne montovaná štvorpiestiková čeľusť Nissin s 296-milimetrovým kotúčom, vzadu jednopiestik a 220 mm kotúč. Samozrejmosťou je ABS, už menej samozrejmým je, že brzdnú silu medzi predné a zadné koleso rozdeľuje inerciálna riadiaca jednotka IMU podľa aktuálnych podmienok tak, aby sa čo najefektívnejšie minimalizovalo odľahčenie alebo už úplné odlepenie zadného kolesa od asfaltu.

Profesionál pre začiatočníkov

Stále tvrdím, že nikto nepadol zo stromu učený – premietnuté na motorkárov: všetci dobrí jazdci postupovali od najmenších strojov cez stredne veľké k tým najväčším. CB300R Neo Sports Café je po A1-kovej CB125-ke ďalším stupňom ku CB1000R – ak teda ostávame v rovine naháčov Honda. Vzhľadom na vyspelú techniku, spoľahlivosť príznačnú pre Hondu a najmä vzhľadom na podvozok ho môžem pokojne označiť za profi stroj pre začínajúcich á-dvojkárov.

Stručne

Čo treba uznať

  • Podvozok s tlmičmi Showa SFF-BP.

Čo nám chýbalo

  • Dlhšie ramienka pre zrkadlá.

Čo nás prekvapilo

  • Na pohľad veľký tlmič výfuku.

Honda CB750 Hornet – Legenda je späť a nemá ani gram navyše

Honda CB300R Neo Sports Café

Cena (základ/test)                                                         5 090/5 090 €

Záruka                                                                                2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • Kvapalinou chladený jednovalec/4V, zdvihový objem valcov 286 cm3, max. výkon 23,1 kW (31,4 k) pri 9 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 27,5 Nm pri 7 750 ot.min-1. Emisie CO2 n. u. g/km.

Jazdné výkony

  • Pohotovostná hmotnosť 143 kg, vmax= ~142 km/h, spotreba výrobca/test 3,3/3,3 l/100 km.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov