Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Overuješ pravidelne auto cez stránku Ko.sk? Odteraz musíš platiť!

Pred viac ako 10 rokmi som bol nadšený, keď som si podľa evidenčného čísla vedel nájsť dovezené auto, ktoré absolvovalo kontrolu originality a všemožné údaje k nemu. Aj to málo, čo bolo doteraz zadarmo, odteraz stojí peniaze.

Odôvodnenie Iris Ident

Vyhľadávanie údajov z kontrol originality motorových vozidiel cez webový portál www.ko.sk slúži prioritne na overovanie výsledku KO pre občanov/spotrebiteľov. Nie je určený na cyklické lustrovanie vozidiel a rovnako ani na získavanie informácií o vozidlách pre komerčné subjekty, ktoré so získanými informáciami obchodujú ďalej. Nakoľko dochádza ku zvýšenému komerčnému využívaniu údajov zo stránky www.ko.sk, a tým k zvýšeným nárokom na systémové zdroje, bolo pristúpené k spoplatneniu vyššieho počtu dopytov (nad 5 dopytov v rámci jednej registrácie) pri overovaní cez identifikačné číslo vozidla VIN alebo evidenčné číslo vozidla. Pokiaľ ste prekročili limit dopytov, každé ďalšie vyhľadávanie cez VIN číslo alebo evidenčné číslo vozidla je spoplatnené. Overenie výsledku kontroly originality vozidla pomocou čísla Odborného posudku o kontrole originality, čísla kontrolnej nálepky KO, alebo RFID/QR nálepky zostáva naďalej bezplatné bez obmedzenia. Cena rozšírených údajov je 5,00 EUR s DPH

Ako to bolo dávno-pradávno? 

… Stačilo sa registrovať a klikať cez všemožné políčka. Zistiť sa dalo naozaj dosť. Musím sa priznať, pomohlo mi to, odhalil som množstvo áut, na ktoré sa neoplatilo merať cestu. Pozorným okom som odhalil len z fotiek, či z údajov o hrúbke laku vady či nedostatky,  na základe ktorých som vyhodnotil, že o to auto jednoducho nemám záujem. Nebavíme sa o lakovačkách,, tie mi nevadia, ale o autách, ktoré boli doslova pozliepané, niektorým na KO dokonca chýbali airbagy. Lenže potom som pomaly rástol, vzdelával sa, a akosi som dospel k záveru, že kontrola originality vzhľadom na výsledky a cenu, či zodpovednosť je z môjho pohľadu úplne nepotrebná. Preto som sa potešil, keď ju Sulíkovci navrhovali v „kilečku“ zrušiť. Doteraz sa tak neudialo. Prečo? Je to totiž celkom slušný biznis.  Prízvukujem, je to len môj pohľad na vec,  niektorí odborníci, majitelia staníc KO, školitelia… majú na to opačný názor, čo je pochopiteľné.

Skôr, pred rokmi, prišiel prvý väčší škrt. Zrazu sa k údajom o hrúbke laku nedalo len tak dostať. KO.sk to argumentovali tým, že cieľom KO nie je vlastne skúmať, či má auto pôvodný lak, alebo nie. Cieľom je skúmať originálnosť daného kusu a dokladov potrebných k registrácii. Meranie laku je len taká akási doplnková činnosť. Jediný spôsob ako sa mohol nestranný klient k údajom o hrúbke laku dostať, bolo číslo protokolu o vykonaní KO. A to nie je verejne dostupné a predávajúci tieto dokumenty aj tak časom zapatrošia, alebo vyhodia.

Teraz som sa doslova opäť naštval. Občasne si viem pozrieť nejaké dovezené autá, hľadám dostupné údaje, možnosti, ako sa nepopáliť, a aby som sebe alebo blízkym známym ušetril čas a peniaze.  Lenže, ušetriť sa už nedá. Proste malú sumu musíte zaplatiť či už súkromníkovi, alebo štátom podporovanej organizácii. Overiť si auto ako-tak už na internete neviete. Voľne dostupné (zadarmo)  sú k dispozícii už len údaje, ktoré o konkrétnom aute akosi veľa nehovoria, napr. dátum platnosti TK a EK, ci PZP.

Kontrola originality sa chváli mravčími úspechmi, možno ju zrušia!

Nepáči sa mi

Cena je síce symbolická. U ostatných subjektov, ktoré pracujú s údajmi z evidencie vozidiel a ďalej ich predávajú konkrétnemu záujemcovi, je táto suma, samozrejme, vyššia. Ale aj údajov je podstatne viac… Takže ak si budete chcieť čas od času pozrieť nejaké auto, tak buď sa budete musieť opakovane registrovať, pýtať čísla protokolu/nálepky, alebo si prosto zaplatiť pár eur navyše.  Ja viem, možno z toho robím vedu, ale služba ktorá bola už v pôvodných úmysloch zadarmo a na pomoc bežným občanom (áno, veľa ľudí to zneužívalo), je teraz drobnými spoplatnená. Takže nestačí, že zaplatí človek, čo ju musí absolvovať, ale aj ten, čo si chce auto občasne overiť. Tiež si uvedomujem, že možno nie som v pozícii dávať rady gestorom KO, ale možno by stačilo obmedzenie na jednu registráciu viazanú aj na čas, napr. na deň, týždeň, či mesiac.. Nie čisto jedna registrácia a dosť, vybavené, ak chceš tak plať… Aj keď chápem, ľudia špekulujú vo všetkom, zneužívajú systém, lebo sú k tomu nútení.

Foto: IRIS Ident

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov