Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Policajti dostanú ekologické autá, potrebujú ich vôbec?

Ministerstvo vnútra SR rieši obmenu vozového parku, policajti by mali dostať ekologické autá. Je to však naozaj to, čo policajti potrebujú?

Je pravda, že stav vozového parku vozidiel MV SR je taký aký je – rozumej žalostný pre bežné útvary, elitné útvary majú slušné a luxusné vozenie. Na strane druhej prízvukujem, že sa o nich stará aj štátna akciová spoločnosť Automobilové opravovne MV SR, mimochodom tá istá spoločnosť, ktorá sa snaží uchmatnúť si výrobu tabuliek s evidenčným a vyrábať ich v Banskej Bystrici. Prečo je potom stav áut taký, aký je? Štátu nezáleží na vlastnom majetku a zamestnancoch?

Priemerný vek vozidiel v rezorte vnútra atakuje 10 rokov. Samotný vek nie je problém, je to dokonca nižšie číslo, ako priemerný vek všetkých vozidiel na Slovensku. Problémom sú slušné porcie kilometrov a ešte viac motohodín. Množstvo áut jazdí viac do servisu ako po ceste, spojky a zotrvačníky, či brzdy sú často v katastrofálnom stave. A to si predstavte, že také autá sa musia presúvať rýchlo na zásahy.  Na základe analýzy stavu a potrieb rezortu Ministerstvo vnútra vypracovalo koncepciou obnovy osobných vozidiel autoparku MV SR do roku 2031. V súlade s ňou je aj vyhlásené verejné obstarávanie.

Vyše 20 miliónov eur z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti použijeme na nákup ekologických vozidiel. Policajti by mali dostať do konca roka 705 áut – elektromobily a plug-in hybridy typu hatchback, SUV, sedan a kombi, ako aj dodávky. Hliadky na uliciach, operatívne zložky a vyšetrovatelia budú slúžiť v spoľahlivých moderných vozidlách. Neviem, či ste niekedy niekto boli v nejakej z budov polície. Nemyslím si, že sú tieto inštitúcie pripravené nabíjať autá pred každou službou. Nepovažujem preto nákup vozidiel EV e PHEV do polície za správny krok. Nie sú na to jednoducho pripravení a nie sú na to pripravené ani autá. Tieto vozidlá sú navyše o dosť ťažšie, jedinou výhodou napr. PHEV vozidiel je dispozícia vyššieho výkonu, ale za akú cenu. Nie je to nič príjemné, keď zrazu pri rýchlej jazde za páchateľom elektromotor jednoducho zrazu nemá dosť šťavy a auto ide o trošku slabšie, čo môže výrazne ohroziť aj bezpečnosť samotných policajtov.

Essen 2019: Nemecká polícia a Audi RS4 ABT

Polícia je špecifická zložka, ktorá potrebuje rôznorodé typy, či kategórie vozidiel. Iné autá potrebuje dopravná polícia a iné napr. poriadková či pohraničná. Autá sa aj teraz rozdávali na útvary všelijako. Napr. SUV je pre potreby dopravnej polície prakticky zbytočný a predsa ich niektoré útvary majú. Najsmutnejšie na tom je, že v polícii nikdy nikto nepríde za tými vonku, a neopýta sa priamo, čo tí ľudia v službe potrebujú a čo reálne robia. Robí sa to len od stola, a to je zle.

Preferovať len jednu značku? Bohužiaľ, nedá sa to, vzhľadom na pomerne slabé modelové ponuky. Viem, že drvivá väčšina policajtov by privítala autá pôvodom z nemeckej produkcie, ale verte mi, ani tie už nie sú do hliadkovej služby tým pravým orechovým, lebo viem ako mňa niektoré vytáčajú behom niekoľko hodinových súvislých jázd  a kazia sa tak isto, ako všetky ostatné značky. Navyše, tlačenie množstva dotykových obrazoviek, bež možností rýchleho hardvérového prenastavenia konkrétnej funkcie môže byť v niektorých situáciách poriadne stresujúca.

Mercedes Arocs – Mobilné operačné stredisko polície môžeme Čechom závidieť

Myslím si, že ak chce Ministerstvo vnútra SR šetriť, a byť pro-ekologickým, mali by sa aktuálne zamerať na vozidla s mild-hybridnou prípadne full-hybridnou technológiou, ktoré naozaj stačí len tankovať a sú pripravené k 100% nasedeniu 24 hodín denne 7 dni v týždni.

Ministerstvo vnútra omladí asi desatinu vozového parku vozidlami EV a PHEV, predpokladám však, že to však nebudú vozidlá do priameho výkonu služby, ale skôr určené na útvary s malým nájazdom kilometrov.

Foto: FB Služobné vozidlá 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov