Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: MAZDA CX-30 2,5 e-Skyactiv – Väčší berie!

Mazda CX-30 je dostupná s novým motorom a čuduj sa svete, väčším ako doteraz!

Väčšina výrobcov zmenšuje motory, mnohí dokonca až tak, že aj do veľkých takmer päťmetrových SUV montujú maloobjemové trojvalcové motory. Samozrejme, všetko preto, aby ulahodili euroúradníkom a splnili ich šialené emisné limity CO2. Mazda má na vec iný pohľad, Mazda chce v prvom rade splniť požiadavky zákazníkov. Jej ideou je každému zákazníkovi ponúknuť správny typ, resp. veľkosť auta, správny pohon, resp. správnu kombináciu auta a pohonu… Navyše vychádza z reálnych požiadaviek zákazníkov, nie zo štatistík a prieskumov vytváraných spoza stola.

A tak sa v ponuke CX-30-ky objavil namiesto pôvodného dvojlitrového motora dva a pollitrový. Zmysel tohto kroku však nebolo, aby sa CX-30-ka posunula do roviny vysokovýkonných crossoverov, ale posilniť motor tam, kde ho ľudia najviac používajú, teda keď motor pracuje v oblasti nízkych a stredných otáčok. Pre vás to znamená dve veci. Po prvé, že nemusíte tlačiť na pílu, aby auto pekne zrýchľovalo a po druhé, že nárast rýchlosti je prirodzený, nie znásilnený či násilný. To platí od najnižších otáčok, ale faktom ostáva, že najkrajšie ťahá z okolia 3 000 ot.min-1. Na druhej strane je už aj z výkonových parametrov zrejmé, že tento motor je priškrtený, veď pôvodný dvojliter mal v silnejšej verzii 150 koní a tento motor má iba 140, takže nijako neprekvapí, že nad 6 000 ot.min-1 sa nechce angažovať. To sa však už bavíme o otáčkach, do ktorých sa v drvivej väčšine nedostanete ani pri predbiehaní. Zopakujem: úlohou tohto motora nie je poskytnúť vyšší výkon v absolútnych číslach, ale viac sily a vyššiu pružnosť v bežných podmienkach. Pre mňa je dôležitá ešte jedna vec, a síce, že motor je tichý a pod plynom má pekný zvuk. V záujme zníženia spotreby je podporený mild hybridnou technológiou a vypínaním dvoch valcov. Tá prvá vec je super, funguje, neotravuje príliš silnou rekuperáciou, no tú druhú by som prekalibroval. Teraz totiž vypína valce už v okolí 1 500 ot.min-1 a vtedy cítiť nevôľu motora a vibrácie naprieč celým autom. Trochu posunúť limitné otáčky vyššie a bolo by po probléme. Keď si to porovnáme s pôvodným motorom e-Skyactiv G150, tak zistíme, že ten mal normovanú spotrebu v dvojkolkovej verzii 6,4 l/100, km, dva a polliter má papierovo 6,5 – 6,7.

Motor spolupracuje s automatickou prevodovkou a mnohých prekvapí, že v dnešnej dobe 7- a 8-stupňových prevodoviek má iba 6 stupňov. Sú však dobre odstupňované, takže si na jednej strane motor vždy nájde ten správny prevod, na strane druhej ani v diaľničnom tempe netočí vysoké otáčky. Pádla pod volantom nenájdete, zato má Mazda CX-30 krásny volič verný tradíciám, s ktorým môžete radiť aj manuálne. Navyše správnym smerom – smerom dozadu radíte nahor, dopredu podraďujete.

V dokonalom súlade s motorom je mega príjemný podvozok, ktorý výborne filtruje nerovnosti, pritom v súčinnosti s mimoriadne komunikatívnym riadením umožňuje zábavnú jazdu. A bonbónikom sú dobre dávkovateľné brzdy. Vo výsledku si tak budete sadať za volant vždy rád, bez ohľadu na to, či idete do roboty alebo domov, na nákupy alebo na dovolenku. A pravdepodobne sa neraz pristihnete pritom, že ste sa boli povoziť len tak pre nič za nič.

Stručne

Čo treba uznať

  • Skvelý pocit v riadení, skvelý podvozok.

Čo nám chýbalo

  • Možno len pádla prevodovky pod volantom.

Čo nás prekvapilo

  • Odvaha Mazdy dať do takéhoto auta 2,5-litrový atmosférický benzínový motor.

 

Mazda CX-30 2,5 e-Skyactiv-G 140 k 6AT Nagisa

Cena (základ/test)                                         25 700/33 110 €

Záruka                                                           6 rokov alebo 150 000 km

 

Motor

  • Atmosférický zážihový R4/16V + MHEV, zdvihový objem valcov 2 488 cm3, max. výkon 103 kW (140 k) pri 5 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 238 Nm pri 3 300 ot.min-1. Emisie CO2 147 – 148 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 10,3 s, vmax=191 km/h, spotreba WLTP/test 6,5 – 6,6/7,1 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 2×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 10,25
  • Batožinový priestor: 422 dm3

Test: MAZDA CX-80 3,3 e-Skyactiv-D 254 k 4WD Takumi Plus – Priamy ťah na prémiovky

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov