Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Štart-stop, pomáha alebo škodí?

Štart-stop, resp. vypínanie motora na križovatkách a počas státia je tu už viac ako 10 rokov. Aké sú skúsenosti s jeho používaním?

Výrobcovia vozidiel už roky prezentujú systém štart-stop ako prospešný pre používateľov aj životné prostredie. Tieto systémy totiž znižujú spotrebu pohonných hmôt a tvorbu emisií – nielen CO2, ale aj ďalších zložiek výfukových plynov, pretože keď auto stojí, tak systém vypne motor. Platí to najmä v mestskej premávke a kuriérskej prevádzke vozidla.

Lenže vyše desaťročné skúsenosti so systémom štart-stop odhaľujú a potvrdzujú aj jeho tienistú stránku – najmä nadmerné opotrebovanie pohyblivých komponentov motora, keďže počet štartov rastie geometrickým radom, zvýšené opotrebenie komponentov elektroinštalácie, kam patria predovšetkým štartér a batéria. Značná časť odborníkov sa vôbec netají výrokmi, že systém vlastne spôsobuje viac škody ako úžitku.

Je z ekologického a ekonomického hľadiska pre firmy efektívnejšie zaplatiť priebežne o niečo viac za vyššiu spotrebu paliva alebo platiť za častejšiu výmenu drahších batérií (AGM, EFB…) a opravu štartéra alebo iných častí vozidla? Navyše, ako správne predpokladáte, tak systém sa reálne podpisuje aj nad vyššou nákupnou cenou vozidiel.

Ako to funguje?

Štart-stop prešiel vývojom. Kým na začiatku sa k spusteniu motora používal klasický štartér, dnes sa čoraz častejšie využíva priamo alternátor so zabudovaným štartérom. Menilo sa aj časovanie vypínania. Spočiatku sa motor vypínal až vtedy, keď vozidlo úplne zastavilo, dnešné systémy už vypínajú ešte predtým, než vozidlo zastaví. Pri manuálnych prevodovkách poväčšine vypne pri vyradení do neutrálu a uvoľnení spojkového pedála a naštartuje už pri opätovnom vyšliapnutí spojky a zaradení rýchlostného stupňa. Pri automatoch pri vypínaní motora systém sleduje rýchlosť vozidla a tlak na brzdový pedál, reštartuje ho zasa, keď uvoľníte brzdový pedál. Čoraz častejšie elektronika vypína motor už v nízkych rýchlostiach a aktuálne sú vyspelé štart-stop systémy prepojené aj s čelnými snímačmi a keď sa auto pred vami pohne, elektronika naštartuje váš motor ešte predtým, ako vyšliapnete spojku alebo stlačíte plyn. Tým sa zrýchľuje premávka. Niektorí výrobcovia ponúkajú štart-stop systém, ktorý po otvorení   dverí automaticky naštartuje motor. To pokladám z pohľadu efektivity za nevyužitie potenciálu systému, pretože kým kuriér odovzdáva balík, tak motor úplne zbytočne ide. Iné systémy sú také, že po otvorení dverí jednoducho deaktivujú systém a po odovzdaní zásielky musí kuriér znova štartovať motor kľúčikom v zapaľovaní alebo štartovacím tlačidlom. Z pohľadu kuriéra je najlepší taký systém, ktorý po zastavení auta vypne motor, po otvorení dverí ho nechá vypnutý a keď potom kuriér sadne za volant, stlačí spojku a zaradí jednotku (v prípade automatu zaradí D a pridá plyn) automaticky naštartuje motor.

Ako ho deaktivovať?

Štart-stop systém okrem v úvode spomínaných technických problémov má aj nedostatky z používateľského hľadiska. Často je až veľmi akčný, čo neraz spôsobuje diskomfort, oneskorený rozbeh z miesta, ale najčastejšie spôsobuje zbytočné vypnutie motora, aj keď auto bude stáť krátko. Prepravné spoločnosti chcú generovať zisky a jednorazové vyššie náklady pri opravách ich bolia viac ako mierne vyššie náklady v spotrebe, ktoré sa často nedajú ani odmerať, keďže každý vodič má iný štýl jazdy. Keď niektorý výrazne presahuje priemer, problém je zvyčajne niekde inde. Preto vodiči zvyknú systém štart-stop často deaktivovať. Niektoré firmy to dokonca svojim vodičom odporúčajú.

Mnohí vodiči systém zvyknú deaktivovať. Prvý spôsob deaktivácie je oficiálny, teda taký, ako umožňuje aj výrobca: stlačením tlačidla. Zvyčajne to musíte urobiť po každom štartovaní auta kľúčom či tlačidlom štartovania. Ďalšie tri spôsoby už predstavujú zásah do vozidla, čiže môžu mať za následok pád záruky. Prvým z nich je softvérové odstránenie, druhým odpojenie kábla, ktorý má na starosti snímanie kapacity akumulátora, čiže v podstate oklamete riadiacu jednotku a systém si tak myslí, že batéria je podvyživená a nedovolí motoru vypnutie, tretím spôsobom inštalácia emulátora.

Ako parkovať motorku či skúter?

Foto: BMW 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov