Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Keď redakcie pri údajoch o spotrebe zahmlievajú…

Určite ste si všimli, že rôzne redakcie testujú tie isté nové autá. Sú to tzv. autá z press parkov. Nie je ničím výnimočným, že sa spotreby počas testov konkrétneho modelu s rovnakým evidenčným číslom výrazne líšia. Podľa čoho to redakcie udávajú? Ktoré majú najväčšiu výpovednú hodnotu? Nejde o zahmlievanie ako také, ale o rôznorodosť a nejednotnosť, čo v podstate môže spôsobiť výrazne odlišné výsledky.

Jazda monotónnym prostredím

A navyše len s jedným človekom vykázaná ako finálna priemerná spotreba. Tieto spotreby považujem ako údaje s najmenšou výpovednou hodnotou. Táto hodnota naozaj má takmer nulovú výpovednú hodnotu. My ju uvádzame len vtedy, ak nám skutočne vyrazí dych, alebo sa auto v týchto podmienkach cíti ako ryba vo vode a spomíname to opäť v texte, na sociálnych sieťach, a pokiaľ to nie je vyslovene nutné, tak ju naozaj neuvádzame. Pri elektromobiloch sa snažíme tiež odmerať hodnoty na všetkých druhoch komunikácii.

Presne stanovený rôznorodý okruh

Redakcie si stanovia presne stanovený okruh, ktorý pozostáva z navlas rovnakej trasy, rozdelenej na tretiny. 1/3 mesto, 1/3 mimo mesta a 1/3 dedina. Dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti je striktne nastavené o max +10 km/h na tachometri. V aute majú  byť len dve osoby, a počas tzv. jazdy na spotrebu by sa mali nasimulovať  manévre predchádzania a to max 2x – to v praxi znamená dať autu dvakrát „plný kotol“. Jazdí sa často podvečer až k večeru, aby sa vyhlo zápcham v meste. Vodiči sa v strede okruhu vystriedajú. Niektoré redakcie striktne merajú spotrebu v režime ECO – ak ho auto má a na trase s dĺžkou cca 100 km. Iné redakcie to priemerujú na ešte kratších trasách. Niektoré redakcie zakazujú na takejto trase používanie (adaptívneho) tempomatu, lebo pri ňom sa často stáva, že vodič sa jednoduchá zakecá, zabudne sa preradiť a zrazu ide za kamiónom na diaľnici 90 km/h či systém start-stop.

Metodika má svoje veľké muchy, keďže reálne netrafíte úplne rovnaké podmienky a aj štýl jazdy, hoci trasa je totožná. Hlavným negatívom je, že sa sa to počíta len na jednu jedinú stovku prejazdených kilometrov. Osobne si myslím, že čím viac striktností a pokynov pri meranom okruhu, tým majú údaje menšiu výpovednú hodnotu.

Týždenný priemer

My v našej redakcii uvádzame reálnejšie hodnoty, ktoré vychádzajú z týždenného priemeru celého testu, od momentu prevzatia pressového auta do momentu jeho vrátenia na totožné miesto. To v praxi znamená slušnú porciu kilometrov v podobe spálenia minimálne jednej nádrže. Kľúčom je bežné užívanie, kde sú nakombinované reálne situácie z premávky, či už v meste, mimo mesta, ale aj na diaľnici za rôzneho zaťaženia. Naša spotreba zahŕňa aj fotenie, či filmovanie, kedy decilitre skáču hore veľmi rýchlo, lebo s autom sa manipuluje a opakovanie vypínanie a štartovanie motora na krátku dobu neuznávame s ohľadom na vyššie opotrebovanie. S autami sa snažíme jazdiť aj podľa ich určenia a konštrukcie. Ak sa skutočne líšia nami dosiahnuté spotreby od hodnôt výrobcu, tak to aj odôvodnime, napr. cesty počas lockdownu, prevažne diaľnica pod záťažou, jazdy v noci v meste na elektromobiloch, alebo iné objektívne dôvody. V prospech tejto metódy hra prevažne širšie spriemerovanie kilometrov. Nemáme ani ťažké nohy a ani nejazdíme výsledne na spotrebu. Jazdíme tak, ako to okolnosti dovoľujú, pravidlá vyžadujú a ako si to “auto pýta”.

Rôzne ročné obdobia a lokality

Mne osobne po týždňovom teste často skáču spotreby v hornom limite, resp. tesne nad limit výrobcami udávanej celkom presnej normy – WLTP, ktorá ale často pracuje so širokými rozsahmi. Spotreby sa môžu líšiť aj preto, lebo konkrétne autá niektorá redakcia testuje v zime, iná v lete (použitie klimatizácie…) a môže za to okrem iného aj obutie auta, či druh paliva (napr. zimná nafta), a počet studených štartov. Túto informáciu sa ale prakticky nikdy nedozviete, čerpať musíte z audiovizuálnych podnetov, ako je napr. počasie na fotkách, či sú na stromoch listy, či sú viditeľné iné znaky, podľa ktorých sa dá približne určiť ročné obdobie.

Listáreň: Nabíjanie a spotreba elektromobilu

 

PS. Neviem o tom, aby niektorá redakcia pravidelne uvádzala spotreby podľa tankovania, takmer všetky vychádzajú z hodnôt palubného počítača, čo sa môže mierne líšiť od reálnej spotreby podľa tankovania.

Benzín E5 a E10 v praxi. Čo sme zistili?

 

PS2: Iné spotreby majú autá prvé odjazdené kilometre, so surovým motorom, ako autá po novinárskych zábehoch, tesne pred ich vyradením z press parku (čo automobilka, to iné nastavenie kilometrov a opotrebenia na vyradenie z flotily).

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov