Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Prvá jazda: Nová Škoda Fabia dospela

Mestský hatchback je krajší, komfortnejší a hlavne priestrannejší.

Za novou Fabiou sme vycestovali až k Baltskému moru na sever Poľska, konkrétne neďaleko mesta Gdaňsk. Privítalo nás tam nielen zamračené počasie a teplota vzduchu pod 20°C, ale aj celý zástup Fabii s rôznymi farbami karosérii. Skôr než sme sa mohli usadiť za volant jednej z nich, experti z prostredia českej automobilky nám ešte k novej Fabii povedali pár zaujímavých faktov a postrehov. Tie si však necháme ako súčasť neskoršieho redakčného testu, prvá jazda má byť viac o bezprostredných pocitoch.

Netrvalo dlho a naše prvé skutočné rande s novou Škodou Fabia sa mohlo začať. Už na prvý pohľad ide o slušný kus auta, no to sme vedeli, keďže sme si novinku obzreli počas statickej prezentácie doma v Bratislave. Znova sme však obdivovali Full-LED predné svetlá vo verzii Style, krásne 17-palcové disky kolies, ale aj elegantný nápis na zadných dverách. Štvrtá generácia Fabie je dizajnovo mimoriadne podarené auto, ktoré si opticky zobralo to najlepšie z väčších súrodencov a ešte k tomu pridalo vlastný šarm a charakter.

Ako prvú si vyberáme modrú Fabiu v najvyššej verzii Style s motorom 1,0 TSI, ktorý disponuje výkonom 81 kW a v našom prípade bol spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. V interiéri nás víta najväčší možný dotykový displej v strede palubnej dosky a tiež digitálny prístrojový štít. Luxusný pocit z vnútorného priestoru umocňuje látka tiahnuca sa stredom prístrojovky, okrúhle výduchy klimatizácie, ale aj nápisy s názvom modelu po bokoch kaplnky pred vodičom. Za prvotný dojem dávame Fabii palec hore i keď si uvedomujeme, že sedíme v najdrahšom vyhotovení a nižšie úrovne výbavy budú predsa len vyzerať trochu inak.

Vyrážame teda na poľské cesty. Na menej kvalitných úsekoch chválime jazdný komfort, ktorý si užívame vďaka príkladnej práci podvozka. Dá sa vycítiť vysoká tuhosť karosérie a tiež sebavedomé vlastnosti malého-veľkého auta. To stojí na 17-palcových diskoch kolies a vôbec nemáme pocit, že by to bola krása na úkor pohodlia. Odozva volantu by mohla byť trochu lepšia a zdá sa nám, že posilňovač riadenia je až prehnane iniciatívny, ale rýchlo si na neho zvykáme. Ťažko uveriť, že takto môže jazdiť “malá” Fabia.

Trojvalec pod kapotou si zatiaľ príkladne plní svoje povinnosti a hoci je ho na voľnobehu cítiť aj počuť, vo vyšších rýchlostiach sa akustická odozva zmenšuje, až celkom vymizne. Prekáža nám akurát citeľná turbodiera približne do hranice 1 800 otáčok, kedy je motor absolútne nevýrazný. Potom ale zatiahne a je cítiť, že dynamika mu nechýba. Skvelo si rozumie so 6-stupňovým manuálom a auto doslova letí vpred. Predpokladáme, že práve toto bude obľúbená motorizácia väčšiny klientov.  Motor točí pri 130-tke na šiestom prevodovom stupni 2 950 otáčok a kabína je na diaľnici dobre odhlučnená.

Mierne krútime hlavou nad plastovými madlami vo dverách, ale súhlasne ňou prikyvujeme pri pohľade na kovové kľučky. Apple Car Play prenášaný vzduchom je potom ďalšia prekvapivá chuťovka. Nová Fabia dokonca môže mať aj parkovacieho asistenta a veľa ďalších bezpečnostných a komfortných prvkov. Za všetky spomeniem adaptívny tempomat, ktorý ešte minulá generácia nemohla mať. Naspäť na stanovisko prichádzame so spotrebou 5,5 litra, ktorá ale pre nás v tejto chvíli nie je až taká podstatná. Dôležitejší je skvelý dojem z motora, podvozka a interiéru.

Presedlávame do ďalšej Fabie. Tentokrát s nádhernou oranžovou metalízou, rovnakým motorom i výbavou, no so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Škoda Fabia je stále primárne mestské auto a automat by preto mohol byť pre množstvo záujemcov podmienkou. Kto siahne po DSG prevodovke nebude ľutovať. Automatická prevodovka pracuje hladko a presne, pričom svoj prejav mierne prispôsobuje zvolenému jazdnému režimu. Tu inžinierom zo škodovky nemáme čo vyčítať.

Aby bol náš prvý pocit z novej Fabie čo najkomplexnejší, sadáme si ešte za volant lacnejšej verzie. Biela Fabia s atmosférickým trojvalcom 1,0 MPI si musí vystačiť s výkonom 59 kW a 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Zámerne sa vyhýbame výbave Style a volíme nižší stupeň Ambition. Musíme uznať, že práve táto výbava sa nám zdá ideálna. Jasné, verzia Style je technologická špička a človek má z auta celkom iný pocit, no zároveň je už dosť drahá a pokiaľ nie je Škoda Fabia jediným autom v rodine, tak sú zrejme dôležitejšie iné faktory.

Tretia skúšaná Fabia nemá digitálny kokpit, no to nám vôbec neprekáža. Chválime si aj jazdné vlastnosti auta na menších 16-palcových diskoch, ktoré by sme si v praxi zvolili aj my. Zvyknúť sa dá aj na 5-stupňový manuál, ktorý do mesta úplne stačí. Akurát nad atmosférickým trojvalcom krútime nosom. Má síce plynulý, no pomalý nábeh a aj keď je 59 kW na papieri celkom dosť, v dnešnej premávke je to bez turba málo. V mestskej premávke ešte okej, no mimo mesta a na diaľnici je to už dosť trápenie. Pokiaľ rozmýšľate nad novou Fabiou, zvoľte si radšej preplňovaný trojvalec 1,0 TSI. Fajnšmekri si však zrejme počkajú až na príchod štvorvalcového motora 1,5 TSI, na ktorý sa tešíme i my.

V rámci prvých jázd ešte Fabiu chválime za priestor na zadných sedadlách, na pomery malého auta obrovský kufor a množstvo Simply Clever riešení. Napokon o najzaujímavejších novinkách sme už písali hneď po jej predstavení v tomto článku.

 

Nová Škoda Fabia: Vieme koľko stojí

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov