Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Volkswagen ID.4 GTX – Štvorkolka konečne v predaji

Volkswagen ID.4 GTX je najšportovejšia verzia modelu ID.4 s množstvom exkluzívnej výbavy, navyše s pohonom všetkých štyroch kolies.

Vlani sa na Slovensku predalo 918 čisto elektrických vozidiel, z toho 187 predal samotný Volkswagen. Tento a najmä budúci rok by mal pozíciu Volkswagenu na trhu elektrických áut posilniť model ID.4 GTX, ktorý rozširuje rodinu čisto elektrických modelov ID.4, a ktorý práve prichádza do predaja. Slovenský importér značky nám ho predstavil štýlovo v showroome špecializovanom na elektromobilitu Mooncity E-Mobility Store v bratislavskom Auparku.

Model ID.4 GTX nadväzuje na úspešné modely GTI, GTD a GTE, pričom samotné označenie GTX by sme mohli dešifrovať ako športový (to z písmen GT) a s pohonom všetkých štyroch kolies (to zasa z písmena X). Na pohon slúžia dva elektromotory – jeden na zadnej, druhý na prednej náprave, pričom oba sú prepojené vlastnými riadiacimi jednotkami, regulačnými systémami podvozka a bŕzd, aj novým riadiacim manažmentom dynamiky, takže poskytujú pne variabilný pohon všetkých štyroch kolies.

Dva elektromotory

Zadný elektromotor má výkon 150 kW (204 k) a krútiaci moment 310 Nm, predný 80 kW (109 k), resp. 162 Nm. Pri normálnej jazde pracuje iba zadný motor, čo zabezpečuje špecifický pocit zadného pohonu, dobrú trakciu a zároveň odbremenenie prednej nápravy, ktorá má na starosti riadenie. Pri požiadavke vyššieho výkonu, pri strate trakcie zadných kolies, pri dynamickom prejazde zákruty a pod.  sa v priebehu niekoľkých stotín sekundy vie pripojiť predný elektromotor. Riadiaci manažment dynamiky pritom variabilne rozdeľuje hnaciu silu na jednotlivé nápravy podľa aktuálnych potrieb a zároveň koordinuje prácu elektronickej uzávierky diferenciálu XDS na oboch nápravách. So systémom môže byť v opcii  prepojená aj regulácia adaptívnych tlmičov DCC. V porovnaní s bežnými autami s pohonom všetkých štyroch kolies reaguje ID.4 GTX oveľa rýchlejšie a adekvátnejšie danej situácii. Je to dané tým, že sa regulácia výkonu neuskutočňuje na základe krútiaceho momentu, ale otáčok a tiež tým, že elektromotory zareagujú na povely riadiaceho systému oveľa rýchlejšie než akýkoľvek spaľovací motor. Oba elektromotory dostávajú príkazy každú milisekundu. Výsledkom sú lineárne a predvídateľné jazdné vlastnosti vozidla za každých okolností. Mimochodom, elektromotory sa líšia nielen veľkosťou a výkonom, ale aj typom. Predný je asynchrónny, zadný synchrónny budený s permanentnými magnetmi. Kombinovaný výkon oboch elektromotorov je 220 kW (299 k), ID.4 GTX dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy, čo je o jednu desatinu sekundy menej ako VW Golf GTI.

Pod podlahou je akumulátor s nominálnou kapacitou 82 kWh, z toho využiteľných je 77 kWh, čo by malo stačiť na dojazd 340 – 480 km podľa protokolu WLTP. Nabíjať ho môžete striedavým prúdom, pričom vstavaný menič umožňuje nabíjací výkon 11 kW, alebo jednosmerným prúdom, pričom maximálny nabíjací výkon je 125 kW.

Päť režimov

Volkswagen ID.4 GTX má už v sérii športový podvozok, v opcii môže mať o 15 mm nižší podvozok s progresívnym riadením, ktorý mení prevodový pomer riadenia s uhlom natočenia volantu v rozsahu 15,9:1 až 14,5:1. V športovom balíku „Sportpaket Plus“  má ID.4 GTX adaptívne tlmiče. Vodič má k dispozícii štyri alebo päť jazdných režimov, v ktorých sa mení charakteristika elektromotorov, adaptívnych tlmičov, posilňovača riadenia… V sérii má k dispozícii režimy Eco, Comfort, Sport a Traction, vo verziách s balíkom Sportpaket Plus aj piaty režim Individual.

ID.4 GTX rozpoznáte aj dizajnovo – bočná plaketa prechádza cez predné dvere aj blatník, v prednom nárazníku je trojica mnohouholníkových svetiel denného svietenia, predný aj zadný nárazník sú upravené, zadné svetlá sú prepojené svietiacou lištou… Verzia GTX má vpredu svetlomety IQ.Light LED-Matrix, ktoré okrem iného inteligentne vykrývajú premávku a zároveň obmedzujú oslepenie od vlastné svetla odrazeného  od veľkoplošných dopravných značiek. Na výber máte dva druhy sedadiel, aj základné sú anatomicky tvarované, no k dispozícii máte aj sedadlá Top Sport s certifikátom AGR.

53 180 eur

Pripomeňme, že Volkswagen ID.4 vo verzii Pure začína na cene 36 450 eur, pričom má poháňanú iba zadnú nápravu, elektromotor má výkon 109 kW, akumulátor má nominálnu kapacitu 55 kWh, využiteľnú 52 kWh, čo dáva dojazd 299 – 344 km. Špičkový Volkswagen ID.4 GTX začína na cene 53 180 eur, no za tú cenu dostanete exkluzívne auto, a to tak z pohľadu výbavy ako aj pohonu všetkých štyroch kolies.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov