Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Škoda Fabia – Stojí na pevných základoch

Dnes, 22 rokov po uvedení prvej generácie Fabie, česká automobilka oficiálne predstavuje štvrtú generáciu

Fabia je pre Škodu veľmi dôležitý model, mieri totiž do segmentu A0, ktorý má významný podiel na automobilovom trhu a navyše je, na rozdiel od iných segmentov, už dlhé roky stabilný. Štvrtá generácia Fabie je postavená na pevných základoch – myslím tým na úspech predošlých generácií aj technické základy koncernu VW. A to doslova a do písmena. Veď napríklad kým prvá generácia Fabie bola postavená na celkom novej podlahovej platforme a práve Fabia ju dostala v rámci koncernu VW ako prvá – dva roky pred Polom, štvrtá je postavená na platforme MQB A0, ktorú už koncernoví súrodenci niekoľko rokov využívajú – VW polo napríklad 4 roky. A podotýkam, že podlahová platforma neznamená iba podlahovú štruktúru karosérie – mimochodom tá je pevnejšia ako doteraz – ale aj elektroniku, resp. nové asistenčné systémy. Nová Fabia teda nie je žiaden experiment, ale stojí na pevných a overených základoch. A česká automobilka, našťastie neexperimentovala ani so zameraním štvrtej generácie Fabie. Naďalej sa zameriava na širokú masu ľudí, chce byť cenovo dostupná, zárove§ však chce poskytnúť vysokú hodnotu k cene vozidla. Konkrétne ceny nám zatiaľ predstavitelia automobilky síce neprezradili, no počas online prezentácie prisľúbili, že priemerná cena bude porovnateľná s aktuálnou.

Presiahol symbolické 4 metre

Podlahová platforma MQB A0 umožnila zväčšiť rozmery auta a Fabia sa tak opäť dostáva na vrchol triedy. Rázvor osí náprav narástol o 94 mm a teraz dosahuje hodnotu 2 564 mm, čo sa pochopiteľne premietlo najmä do nárastu priestoru pre nohy pasažierov sediacich vzadu. Len pripomínam, že je to o 52 mm viac ako mala prvá generácia novodobej Octavie z roku 1996. Dĺžka karosérie Škody Fabia narástla o 111 mm na výsledných 4 108 mm, prvýkrát v histórii prekonáva Fabia symbolickú hranicu 4 metrov. Šírka karosérie narástla o 48 mm na 1 780 mm, ale výška sa znížila o 8 mm na 1 459. Z toho je jasné, že nová Fabia pôsobí učupenejšie a pevnejšie na ceste, má dynamickejšie proporcie. Škoda, že vzhľadom na pandemickú situáciu sme nemohli vidieť auto naživo. Auto v priamom kontakte vždy ukáže trochu inak ako na fotkách. S nárastom rozmerov súvisí aj nárast objemu batožinového priestoru, konkrétne z 330 na aktuálnych 380 dm3. Tvorcovia sú veľmi pyšní na koeficient odporu vzduchu, ktorý dosiahli – cd=0,28. To aj vďaka aktívnym žalúziam za maskou chladiča. Tie pri rýchlosti 120 km/h ušetria 0,2 litra paliva na 100 km. K lepšej aerodynamike prispieva aj komplexné zakrytovanie podvozka. Namiesto troch krytov na tretej generácii má nová Fabia 12 krytov. Ani dizajnéri neexperimentovali, vychádzali zo známych liniek. Svetlá využívajú LED technológiu, ale vzhľadom na to, že vozidlo chce byť dostupné pre širokú verejnosť, nie sú matrixové. To znamená, že nedokážu vykrývať premávku.

S plnou konektivitou

Samotný interiér je vzhľadom na rozmery auta výrazne priestrannejší, než bol doteraz. Pocit priestrannosti ešte umocňuje tvar prístrojovej dosky s horizontálnou linkou naprieč nej a „voľne“ stojacim dotykovým displejom multimediálneho systému uprostred. V ponuke sú tri verzie – základná Swing má 6,5-palcovú uhlopriečku, prostredná Bolero 8-palcovú a top verzia Amundsen už 9,2-palcovú. Voliteľným prvkom je hotspot wi-fi, hlasové ovládanie Laura a Fabia môže mať až 5 USB-C konektorov. Jeden z nich je pri vnútornom spätnom zrkadle, kde je ideálny na napájanie domontovanej autokamery. Vodič si môže založiť účet Škoda Connect priamo prostredníctvom displeja systému infotainmentu Amundsen alebo si preniesť už existujúci účet do automobilu Fabia. Ľahko sa dajú stiahnuť aj nové aplikácie infotainmentu, ktoré zobrazujú správy a počasie, poskytujú prístup k osobnému kalendáru Google alebo upozorňujú na nebezpečné situácie. Systém Amundsen umožňuje aj využívanie mnohých mobilných online služieb Škoda Connect. K nim patrí funkcia eCall, ktorá v prípade nehody automaticky spustí tiesňové volanie, služba Proaktívny servis (Pomoc na ceste), rozsiahle služby vzdialeného prístupu pomocou aplikácie MyŠkoda a webový portál Škoda Connect. Výbava Style má ambientné osvetlenie z LED, ktoré osvetľuje dekoračnú lištu na prístrojovej doske červenou a bielou farbou. Súčasťou ambientného osvetlenia je aj LED osvetlenie stredovej konzoly vpredu, vnútorných kľučiek predných dverí a LED lampičky na čítanie vpredu a vzadu. Kožený multifunkčný volant a trojramenný športový multifunkčný volant s pádlami pre vozidlá vybavené prevodovkou DSG sú prvkami vybavenia na želanie, rovnako ako vyhrievaný volant a vyhrievané čelné sklo, ktoré zaručuje dobrý výhľad a vysokú úroveň bezpečnosti v zimných mesiacoch. Obidva tieto prvky sú v modelovom rade FABIA k dispozícii po prvý raz. Prvýkrát môže mať Fabia plne digitálny prístrojový štít – virtuálny kokpit s uhlopriečkou 10,25 palcov, prvýkrát je v ponuke aj dvojzónová klimatizácia pre Fabiu.

Samozrejmosťou je množstvo Simply Clever riešení, z nich päť je celkom nových – odnímateľná slnečná clona na panoramatické strešné okno, odkladacia schránka umiestnená v tuneli pred zadnými sedadlami, vrátane držiaka nápojov, držiak kariet a ceruziek v odkladacej schránke pred radiacou pákou, odnímateľný držiak nápojov a skladacia pružná odkladacia schránka v batožinovom priestore.

Jazdí poloautonómne

Nová modulárna podlahová platforma MQB znamená aj vyššiu pasívnu aj aktívnu bezpečnosť. Na jednej strane je totiž karoséria vďaka nej pevnejšia, na strane druhej umožnila implementovať množstvo nových bezpečnostných a asistenčných systémov, ktoré boli doteraz vyhradené pre modely vyšších tried. Nová Škoda Fabia je schopná autonómnej jazdy druhej úrovne – to znamená, že dokáže udržiavať rýchlosť, resp. odstup od auta pred sebou a zároveň sa dokáže udržať v strede jazdného pruhu. Vodič však musí mať ruky na volante. Okrem toho môže mať nová Fabia systém poloautomatického parkovania, a to medzi autá stojacie k vozovke pozdĺžne aj priečne. Po prvý krát má Fabia čítanie dopravných značiek a Front Assist (varovanie na čelnú zrážku a následne autonómne brzdenie pred kolíziou) s prediktívnou ochranou chodcov a cyklistov. V prípade nehody môže chrániť posádku až 9 airbagov. Airbagy vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a bočné hlavové airbagy pre obidva rady sedadiel sú v sérii, bočné airbagy vzadu a kolenový airbag vodiča sú k dispozícii v opcii, resp. v závislosti od výbavy.

Nižšia spotreba, menej emisií

Na výber budú tri motory novej generácie EVO, ktoré spĺňajú emisné limity Euro 6d. Základom je atmosféricky plnený litrový trojvalec MPI s výkonom 48 alebo 59 kW (65 alebo 80 k). Tento motor bol vyvinutý spoločnosťou Škoda Auto a pre celý koncern Volkswagen sa vyrába Českej republike. Motor využíva Atkinsonov cyklus, optimalizované riadenie spaľovania, oddelený chladiaci okruh pre hlavu valcov a blok motora, plazmové povlakovanie povrchovej vrstvy liatinových vložiek valcov, vo výfukovom systéme je zaradený celkom nový bohatší katalyzátor… Na druhom stupni je preplňovaná verzia 1,0 TSI so 70 alebo 81 kW (95 alebo 110 k), ktorá využíva Millerov cyklus. Aj tieto agregáty využívajú technológiu plazmového povlakovania vložky valcov. Na najvyššom stupienku stojí 1,5-litrový štvorvalec TSI so 110 kW (150 k), ktorý využíva technológiu vypínania dvoch zo štyroch valcov – ACT. Všetky motory TSI sú vybavené zážihovým filtrom pevných častíc. Fabia sa podľa motorizácie alebo podľa želaní zákazníka bude dodávať s 5-stupňovou manuálnou, 6-stupňovou manuálnou alebo 7-stupňovou DSG prevodovkou. Mild-hybridnú technológiu predstavitelia automobilky nevylúčili, ale nateraz – keďže s Fabiou chcú osloviť cenovo senzitívnych ľudí – ju nepoužili.

Škoda Fabia mala a má v našich končinách výnimočné postavenie a zdá sa, že si štvrtá generácia túto pozíciu ponechá. Má na to všetky predpoklady – dobré renomé, hustú sieť predajcov a servisov, techniku, je priestorovo nadpriemerný… a má aj potrebnú charizmu. Nová Fabia by sa do predaja mala dostať v treťom kvartáli tohto roka. Spočiatku sa bude predávať v dvoch stupňoch výbavy – Ambition a Style. Neskôr ich doplní športovo orientovaná verzia Monte Carlo. Ku všetkým si budete môcť zvoliť štandardný alebo športový podvozok. Ani vo verzii Monte Carlo nebude športový podvozok sériovo. Predstavitelia automobilky potvrdili aj verziu kombi, tá však bude uvedená niekedy v priebehu rokov 2023 – 2024, podľa vývoja trhu.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov