Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Renault Master – Viac než evolúcia

Renault Master prešiel modernizáciou, ktorá uľahčí a spríjemní každodenný život vodičovi a zároveň zníži prevádzkové náklady prevádzkovateľovi.

 

Výraznejšia maska s horizontálnymi pochrómovanými rebrami, horizontálne usporiadanými svetlometmi s dennými svetlami v tvare C a ďalšie úpravy mu dodávajú atraktívnejší vzhľad. Pri úžitkových autách sa to môže zdať ako zbytočnosť, či dokonca márnotratnosť, no pravda je taká, že aj úžitkové autá sa musia páčiť. Potvrdzujú to prieskumy medzi vodičmi a prevádzkovateľmi. Áno, prioritné sú spotreba, servisné náklady, spoľahlivosť a životnosť, servis, cena za novoty a finančné služby, zostatková hodnota pri sekundárnom predaji, užitočné zaťaženie, veľkosť a prístupnosť ložného priestoru… Jednotlivé automobilky však dnes dobre chápu, že auto sa musí vodičovi páčiť a v jeho kabíne sa musí cítiť dobre. Človek totiž presne tak zaobchádza s autom, ako sa mu páči. Keď sa mu nepáči, tak ho nešetrí a správa sa k nemu štýlom „z cudzieho krv netečie“. To sa vzťahuje na exteriér aj interiér. Na interiér dokonca ešte viac ako na exteriér. Preto Renault pri modernizácii interiéru nečakal na generačnú obmenu Masteru, ale ho „na kompletku“ prekopal už pri facelifte.

Aj pôvodný interiér mal kopec odkladacích priestorov, nový sa však dokázal posunúť ďalej

Lepší na každý deň

Interiér má v zmysle dnešného trendu horizontálnu štruktúru. Ľuďom sa to páči. O to viac, že Renault použil v porovnaní s predfaceliftovanou verziou tmavšie plasty, v hornej časti sú efektne štruktúrované. Celá prístrojová doska, ale aj výplne dverí tak pôsobia omnoho hodnotnejšie. Jedna vec je optické vnímanie celku, druhá hodnoty. Tými hodnotami myslím v prvom rade ergonómiu a tá je v prípade Masteru veľmi dobrá, nie však bezchybná. Volant je nastaviteľný iba výškovo, osovo nie. Je to však detail. Za väčší problém považujem, že nemožno stlmiť intenzitu budíkov. Najmä displej palubného počítača pri jazde v noci mimo osvetlených zón razí do očí. Páči sa mi aj prevodovka. Páka je síce trochu nižšie, akoby bolo ideálne, ale má presný a príjemný chod, prevodovka je dobre odstupňovaná, spojka je príjemne mäkká, takže ani dlhšia jazda v hustej mestskej premávke neunaví vašu ľavú nohu. Z pohľadu kuriéra to považujem za jednu z kľúčových vlastností.

Sedadlo vodiča je príjemnejšie veľkosťou, tvarom, pevnosťou výplne a konštrukcie, materiálom poťahu…  

Chválim aj dobrú polohu a dobrý tvar plôšky na odloženie ľavej nohy. Spomínanými hodnotami myslím aj odkladacie priestory a praktické riešenia pre každodenný život. Aj pôvodný interiér mal kopec odkladacích priestorov, napriek tomu sa nový dokázal posunúť ďalej. Polička vedľa prevodovej páky je väčšia. Škoda, že v testovanom modeli nebola na dne gumená vložka. Mimochodom, dno tejto poličky môže zabezpečovať bezdrôtové nabíjanie smartfónu, testovaný model však túto funkciu nemal. Držiaky na poháre sú na lepších miestach, sú výsuvné a lepšie držia pohár. Zmenili sa aj schránky v hornej časti prístrojovej dosky. V testovanom modeli boli dve kryté a jedna otvorená. Najzásadnejšou zmenou prešla schránka pred spolujazdcom. Tá je teraz, po vzore osobných áut Renault, zásuvkového typu. Vďaka tomu má väčší objem – až 10,5 litra – a poskytuje lepší prístup k veciam uloženým v tejto zásuvke. Zaujímavou novinkou je výsuvný stolík Easy Life. Možno ho využiť na vyplňovanie papierov alebo ako desiatový stolík. Už v predošlom modeli som chválil stolík zo zadnej strany operadla prostredného spolujazdca. Ten je stvorený na prácu s notebookom či tabletom. Okrem priehlbne na písacie potreby či poznámkový blok a dvoch držiakov na nápoje má aj otočnú platňu, ktorá umožní natočiť notebook k vodičovi. Samozrejmosťou je veľký odkladací priestor pod dvojsedadlom spolujazdcov, a tiež kapsy vo dverách. Do jednej z nich vmestíte aj veľkú fľašu s nápojom. Ako som povedal, testovaný Master je trojmiestny, prostredný pasažier však musí počítať s obmedzeným priestorom na kolená. Oberá ho oň prevodová páka aj odkladacia polička vedľa nej. Z pohľadu vodiča musím pochváliť sedadlo, ktoré je oproti predošlej verzii citeľne príjemnejšie. Veľkosťou, tvarom, pevnosťou výplne, pevnosťou konštrukcie, materiálom poťahu…

Top verzia

Renault ponúka Master s 2,3-litrovým dieselovým motorom dCi Energy v šiestich výkonových verziách. Testovaný exemplár mal verziu dCi 180 Energy, teda najvýkonnejšiu verziu s výkonom 132 kW (180 k) a krútiacim momentom 400 Nm. Na to, aby dosahoval takéto výkonové parametre a zároveň nebol „deravý“ odspodu, využíva dvojstupňové preplňovanie dvoma turbodúchadlami. Motor je tichý, za plynom ide ochotne, s prázdnym autom je živý až-až. Čo je dôležité, nie je citlivý na nízke otáčky, ani v otáčkach pod 1 500 ot.min-1 nemá snahu vyskočiť z uložení. V rýchlosti 100 km/h točí na šiesty prevodový stupeň 2 000 otáčok. Pozoruhodný je dojazd na jednu nádrž. Keď si totiž spojím moju priemernú spotrebu 8,7 l/100 km s príplatkovou 105-litrovou nádržou, tak dostanem dojazd viac ako 1 200 km (!). S naloženým autom a s väčším podielom mestskej premávky to bude síce menej, ale aj tak to bude vyše 1 000 km. K nízkym prevádzkovým nákladom si môžete pripočítať aj servisný interval 40 000 km alebo 2 roky. Čo sa týka záruky, štandardná je v trvaní 2 rokov bez obmedzenia počtu najazdených km, no za príplatok si ju môžete predĺžiť na 3 roky alebo 100 000, resp. na 4 roky alebo 150 000 km. Okrem toho si môžete zakúpiť servisný program Easy Service na dobu 3 roky alebo 100 000 km, resp. 4 roky alebo 150 000 km.

13 kubíkov

Karoséria L3H2 má pri rázvore osí náprav 4 332 mm, dĺžku 6 225 mm, šírku 2 070 mm a výšku 2 488 mm. V spojení s predným náhonom poskytuje úložný priestor s kapacitou 13 m3. Ten má dĺžku 3 733 mm (vo výške 1,1 metra 3 680 mm), šírku 1 765 mm a výšku 1 894 mm. Čo sa týka využiteľnosti, na podlahu sa zmestí päť europaliet. Na dne je OSB doska s hrúbkou 12 mm a boky sú až po strop (vrátane podbehov kolies) obložené drevenými panelmi. Kotevné oká sú nielen na podlahe, ale aj po bokoch ložného priestoru. Stena kabíny iba v minimálnej miere obmedzuje ložný priestor. Nastupovanie uľahčujú rukoväte pri posuvných dverách aj pri zadných dvojkrídlových a tiež nástupný schodík v zadnom nárazníku aj pri bočných posuvných dverách. Nezaškodilo by však lepšie osvetlenie ložného priestoru. Bočné dvere majú šírku 1 270 mm a výšku 1 780 mm, zadné dvojkrídlové vytvárajú otvor s šírkou 1 580 mm a výškou 1 820 mm. Nakladacia hrana je vo výške 543 – 557 mm. Označenie P3 znamená celkovú hmotnosť 3 500 kg. Pri prevádzkovej hmotnosti 2 015 kg pripadá na užitočné zaťaženie 1 485 kg.

Renault ponúka LED denné svetlá, ale samotné svetlá túto technológiu v modeli Master nemôžu mať. Aj halogénové však slúžia dobre. Nemajú síce taký priebojný biely svetelný lúč, ale majú dobrý dosvit. Týka sa to stretávacích aj diaľkových svetiel. V opcii mal testovaný exemplár vyhrievané sedadlo vodiča, zadnú parkovaciu kameru doplnenú o predné a zadné parkovacie senzory, multimediálny a navigačný systém Media Nav 4.0 DAB, systém sledovania mŕtveho uhla, zadné dvere otvárateľné o 270 stupňov (štandardne iba o 180 °).

Renault Master po modernizácii získal na atraktivite. Má atraktívnejší dizajn, na pohľad krajší a užívateľsky lepšie prepracovaný interiér, upravené motory, nižšie prevádzkové náklady… Je viac než evolúciou predošlej verzie.

Stručne

Čo treba uznať

  • Motor energicky sleduje pokyny plynu a neroztrasie sa ani v nižších otáčkach.

Čo nám chýbalo

  • Osové nastavenie volantu.

Čo nás prekvapilo

  • Dojazd vysoko cez 1 000 km.

 

Renault Master Furgon L3H2P3 2,3 dCi 180 Energy Cool

Cena (základ/test)                                          21 850/31 170 € bez DPH

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia km

 

Motor

  • 2× preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 2 298 cm3, max. výkon 132 kW (180 k) pri 3 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 1 500 ot.min-1. Emisie CO2 161 – 183 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za n.u, vmax=n.u., spotreba výrobca/test 6,7 – 7,0/8,7 l/100 km.

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – nie
  • AUX/USB – áno/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: – 7,0
  • Ložný priestor: 13,0 m3

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov