SsangYong Tivoli je ako zlatá rybka
SsangYong Tivoli odvážne vstupuje na horúcu pôdu kompaktných SUV. Čím chce zaujať?
Kórejská značka sa na našom trhu niekoľko rokov odmlčala, no teraz je opäť tu. V nabitom segmente kompaktných SUV vstúpil do hry SsangYong Tivoli. Nehrá sa na prémiový výrobok (ani cenou), no ťažko nájdete prianie, ktoré by vám nesplnil. No vidíte, a zlatá rybka vždy ponúka len tri…
Keď Tivoli, tak zábava?
Ako isto viete, Tivoli je meno zábavného parku v Kodani i mestečka neďaleko Ríma. No SsangYong sa s menom pohral ešte viac: pri čítaní mena zozadu a troške fantázie ho môžete čítať ako „I love it“. Prečo nie, po pár dňoch za volantom môžeme súhlasiť. Aj preto, že jazda so svižným a sviežo vyzerajúcim autom, ktoré sme testovali, dokáže byť zábavou aj vďaka jeho vyspelej technike. Posúďte sami: pohon všetkých kolies (od 100 % vpredu cez automatické plynulé pripájanie zadného náhonu až po uzamknuteľné rozdelenie krútiaceho momentu 50:50), konfigurovateľný displej namiesto „budíkov“, veľký centrálny dotykový displej s možnosťou zrkadlenia smartfónu, 6-stupňový automat AISIN, výber z troch jazdných módov (Normal, Sport, Winter), vyhrievané a odvetrávané predné sedadlá. Z asistentov spomeniem aspoň systém udržiavania v jazdnom pruhu a upozornenie na vybočenie z neho, výstraha (a zásah) pri cúvaní, ak sa blíži zboku iné vozidlo, cúvacia kamera či automatické prepínanie diaľkových svetiel. A dalo by sa pokračovať.
Nemálo aj v základe
Iste, v základnej cene toto všetko nenájdete. No nechýba v nej napr. asistent zjazdu z kopca a rozjazdu do neho, systém udržiavania v jazdnom pruhu a varovania pred opustením, tempomat, tri stupne posilňovača riadenia, aktívna ochrana proti prevráteniu, signalizácia núdzového brzdenia či všetky okná elektricky ovládané. Logicky, so stúpajúcou výbavou stúpa aj cena, ale tá za kompletne vybavený model, ktorý sme testovali, je jednoznačne konkurencieschopná.
Veľmi dobrý dojem
Pohľad na Tivoli zvonka i zvnútra jednoznačne poteší. Pri pohľade zvonka vám asi napadne, že má pôvod v Ázii, ale indície sú veľmi decentné. Naopak, originálne sú napr. v hornej časti výrazne rozšírené zadné blatníky (pekné!), spätné svetlá priam obtekajúce zadné rohy i sofistikované predné svetlá a vôbec celé originálne tvarované piate dvere – napokon „kreslili“ ho v Taliansku. Tivoli pôsobí súčasne kompaktne i robustne, nie vyzývavo, no sebavedome. Ostro lomená krivka dolnej hrany bočných okien, priamka hrany hornej a čierna strecha (i kolesá) bielej karosérie vyzerajú príjemne nekompromisne. Všetko dokresľuje príkladné lícovanie panelov karosérie.
Tivoli je vrtké, komfortné a technicky vyspelé kompaktné SUV.
To isté platí aj o interiéri. Žiadne tvarové (ani materiálové či farebné) výstrelky, ale rozumne elegantná ergonómia. Miesta na kompakt je tu až prekvapivo dosť, aj vzadu (rázvor 2 600 mm), aj na výšku. Zadné operadlo má v dvoch uhloch nastaviteľný sklon. Počas jazdy sa neozýva žiadne zavŕzganie či iný pazvuk. Niekto môže mať v noci isté výhrady k farebnosti zobrazenia displejov, ale to je vec vkusu a otázka zvyku. Ovládače na volante i ostatné sú prehľadné, dobre čitateľné i funkčné. Oceňujem „normálne“ tlačidlá na ovládanie klimatizácie na stredovom paneli.
Svižne a kultivovane
Samotné ovládanie počas jazdy (podporené už spomínanými asistenčnými systémami), dostatočná potencia motora a reakcie automatickej prevodovky, stabilita na vozovke, odozva riadenia, akustický komfort a pocit bezpečia robia z jazdy veľmi príjemný zážitok. Spotreba benzínu síce nie je očarujúco nízka, ale ak si uvedomíme skutočnosti ako vyspelý pohon všetkých kolies a automatická prevodovka, tak nie je ani nepriaznivá a rozhodne za to stojí. Kamkoľvek s Tivoli prídete, vzbudíte primeranú pozornosť, dokonca otázky, čože to je za auto a napokon uznanlivé pohmkávanie. Nehovoriac o tom, že v teréne by ste s ním patrili spomedzi SUV k tým najlepším, veď má svetlú výšku 178 mm a spomínaný uzamykateľný pohon 4×4.
Ofenzíva
SsangYong momentálne ponúka na našom trhu päť modelových radov. Každý je vo svojom segmente vážnym kandidátom, ktorý sa aj vďaka, no nielen pre veľmi dobrý pomer ceny a výkonu dostáva na najvyššie pozície v zozname kandidátov na kúpu nového vozidla.
SsangYong Tivoli 1,5 TGDI 4×4 DLXPlus
Cena
- Základ / test: 14 290 / 24 780 €
Záruka
- 5 rokov / 100 000 km
Motor
- zážihový, R4/16V, zdvihový objem valcov 1 497 cm3, max. výkon 120 kW (163 k) pri 5 000 – 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 260 Nm pri 1 500 – 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 (WLTP) 195 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
- 0 – 100 km/h n. u., vmax = 175 km/h, spotreba výrobca / test 8,56 / 8,3 l/100 km.
Čo treba uznať
- Výrazné osvieženie ponuky v preplnenom segmente.
Čo nám chýbalo
- Výraznejšie tvarovanie sedadiel.
Čo nás prekvapilo
- Vysoká úroveň dielenského spracovania.
foto: Michal Poracký
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov