Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Volvo S60 T5 R-Design: Tradícia kvality

Volvo S60 vám ponúkne hodnoty, ktoré sa dnes hľadajú čoraz ťažšie. A práve toto je jeho benefitom.

Volvo ide aj naďalej vlastnou cestou. Zanovito stavia autá, ktoré spájajú konzervatívne chápanie dizajnu, stavby karosérie aj usporiadania interiéru. Cenné na tejto filozofii je to, že hoci ponúka všetky aktuálne vymoženosti techniky z pohľadu komfortu a bezpečnosti, stále zostáva skôr konzervatívnym. V automobilke zjavne chápu, že nie každý túži po expresívnom preumelkovanom dizajne a nie každý sa s autom a konštruktérom chce hrať v kabíne na skrývačku. Naopak, očakáva, že po tom, ako si sadne do auta, mu bude všetko jasné. V prípade tejto limuzíny to podľa mňa platí a to je dobre. Osobne si totiž myslím, že presne toto zákazníci obzerajúci sa po luxusnej limuzíne očakávajú. Svet prémiových značiek je skrátka iný a v neposlednom rade je to tiež cesta, ako sa odlíšiť od konkurentov. Takže vitaj nové Volvo S60.

Vyzretý pokoj

To bolo prvé, čo mi pri pohľade na klasickú štvordverovú limuzínu Volvo S60 napadlo. Karoséria je tvarovo vyvážená, dizajnovo skôr atleticky štíhla. Vkusnej prednej maske dávajú punc moderny výborné FULL LED reflektory. Tvary pozvoľna plynú až za tretí stĺpik karosérie. A už sa pozeráme na zadné partie. Je to limuzína, a tak nemožno očakávať luxusný vstup do batožinového priestoru. Už počujem reptanie odborníkov. Nakladanie batožiny bude menej pohodlné, to či ono tam nenaložím vôbec. Dobre. Ako často však potrebujete nakladať rozmerný predmet? Objemom totiž batožinový priestor tohto auta uspokojí aj pri balení sa na dovolenku. Ja osobne by som dal prednosť kráse tohto auta a keby som potreboval previezť niečo väčšie, využil by som taxík.  Štvordverová limuzína (všeobecne) je skrátka elegantné luxusne pôsobiace auto, ktoré vás bude reprezentovať. Celkovo vydarený športovo elegantný dizajn karosérie pekne dotvárajú zliatinové disky s priemerom 19 palcov, na ktorých boli obuté pneumatiky s rozmerom 235/40 R19. Musím uznať, že dizajnovo je to krásny kúsok, no počas jazdy na našich ešte stále deravých cestách v centre mesta, a to už máme august, by som asi zvážil disky s menším priemerom.

Súlad hodný prémie

Vyzretosť dizajnu sa podľa očakávania prenáša aj do kabíny. Súlad materiálov, tvarov, vypracovania a ergonómie vás poteší. Možno by som sa pokúsil nahradiť „obľúbený“ čierny lesklý plast niečím iným. Ja viem, všetci ho majú na prístrojovej doske a okolo kulisy radenia. Keď však jazdíte na takejto frajerskej limuzíne, možno vám bude, podobne  ako mne, prekázať, že udržať povrch tohto materiálu čistý, bez prachu a mastných odtlačkov prstov je takmer nemožné. Teda aspoň mne sa to zatiaľ nedarí dosiahnuť. Inak je všetko tak, ako má byť. Displej multimediálneho systému má primeranú veľkosť, a tak nemáte pocit, že vám niekto do auta prepašoval televízor. Displej na dotyk reaguje rýchlo, je dobre čitateľný aj za bežného denného svetla. Rozumne a s optimálnou logikou usporiadania a veľkosťou ovládacích prvkov je vyriešené aj ovládanie klimatizácie. Hoci toto riešenie štandardne nemám rád, v prípade Volva mi nevadilo.

Silnou stránku auta sú sedadlá čiastočne čalúnené kožou. Volvo robilo vždy výborné sedadlá a tieto talent konštruktérov opäť potvrdili. Samozrejme, sú elektricky ovládané aj vyhrievané, majú pamäť nastavenia, pričom vyhrievanie v automobilke dopriali aj cestujúcim na krajných zadných sedadlách. Pri obsluhe auta som si všimol jednu drobnosť. Tlačidlo ovládania centrálneho uzamykania je umiestnené na obidvoch predných dverách. Konštruktéri zjavne počítali s tým, že „mama servis“ má na starosti väčšinou spolujazdec. Interiér je kvalitne spracovaný, žiadne pazvuky ako reakcie na jazdu cez električkové koľaje či pozdĺžne a priečne nerovnosti ceste sme počas testu nezaznamenali. K zvukovému komfortu v kabíne prispieva aj veľmi dobre odhlučnený podvozok.

Volvo S60 má talent posádku rozmaznávať.

Poriadok musí byť

Pracovisko vodiča je usporiadané logicky a prehľadne. Problém nájsť veci súvisiace s jazdou nebudete mať ani pri prvom usadení sa za volant, ktorý je čalúnený kožou a má aj páčky na manuálne radenie prevodových stupňov. Jednu špecialitu, v porovnaní s bežným štandardom, si konštruktéri predsa len dopriali. Je ňou štartovanie motora. Klasický kľúč auto, prirodzene, nemá. Hľadáte tlačidlo. Je pri kulise prevodovky. Nie ste barbar, narábate s ním jemne. Snažíte sa ho stlačiť – nič. Skúsite ho posunúť vpred – nič. Treba ho pootočiť. Tak dobre. Zvykol som si.

Medzi sedadlami je odkladací priestor s dvojicou integrovaných držiakov nápojov. Ak chcete to, čo tam máte odložené, skryť pred pohľadmi okoloidúcich, zatiahnete dvojdielnu elegantnú hliníkovú roletku. Medzi sedadlami nechýba ovládač elektrickej ručnej brzdy a tiež praktický valčekový ovládač jazdných režimov. Na zadných sedadlách je miesta na pohodlné cestovanie aj na dlhé vzdialenosti, sedadlá potešia aj tvarom, sklonom operadla, ako aj dĺžkou sedákov. Stredná časť ukrýva sklopnú lakťovú opierku s odkladacím priečinkom a výsuvnými držiakmi nápojov. Zadní cestujúci mali v našom prípade k dispozícii aj klasickú elektrickú zásuvku (230 V). Nabíjanie tabletov a smartfónov teda nebude problém.

Dvojliter stačí

Pod kapotou sme mali preplňovaný benzínový dvojliter s maximálnym výkonom 184 kW (250 k) a najvyšším krútiacim momentom 350 Nm. Motor spolupracoval s osemstupňovou automatickou prevodovkou, pričom voľbu prevodového stupňa môže vykonať aj vodič buď páčkami za volantom, alebo kulisou prevodovky po jej presunutí smerom k vodičovi. Tento motor je v prípade limuzíny strednou alternatívou, k dispozícii je aj v kombinácii s pohonom 4×4 (T5 AWD). V našom prípade boli poháňané kolesá prednej nápravy. O tom, či si budete jazdu užívať komfortným štýlom, alebo si chcete jazdu užiť ráznejším tempom, rozhodnete vy. Na výber máte štyri jazdné režimy: Eco, Comfort, Individual a Dynamic. Rozdiel v reakciách motora na pokyn plynovým pedálom je pomerne výrazný. Eco sa hodí skôr na dlhé diaľničné kilometre, Individual vám dovolí naladiť si auto podľa svojej preferencie. Kto sa rád hrá a skúša alternatívy, má možnosť. Myslím si však, že štandardne, tak ako aj ja, bude majiteľ auta jazdiť v režime Comfort. Auto ide za plynom ochotne, pri silnejšom stlačení pedála bez váhania prevodovka podradí a auto vyrazí vpred. Jazda je príjemne plynulá s plynulým nástupom akcelerácie. Samozrejme, keď má auto plaketky R-DESIGN, musí vedieť reagovať aj expresívnejšie. Na to máte k dispozícii režim Dynamic.

Pre poriadok sa pozrime na údaje výrobcu. Volvo S60 T5 z 0 na 100 km/h zrýchli za veľmi dobrých 6,5 sekundy, maximálna rýchlosť je 240 km/h. Odstupňovanie prevodovky prospieva priemernej spotrebe paliva. V meste (50 km/h) budete mať zaradený piaty prevodový stupeň a na otáčkomere sa ručička zastaví na hodnote približne 1 450 ot.min-1. Na okresných cestách (90 km/h) budú otáčky motora rovnaké, no prevodovka už bude mať zaradenú osmičku a pri diaľničnom tempe (130 km/h) sa ručička otáčkomera posunie na hodnotu približne 2 050 ot.min-1. Všetko sú to hodnoty, ktoré by mali znamenať rozumnú priemernú spotrebu. Výrobca podľa novej normy sľubuje priemernú spotrebu 7,1 až 8,0 litra benzínu na 100 kilometrov. Proklamovaná hodnota je však v prípade väčšiny súčasných automobilov ošemetným údajom. Len ťažko si napríklad viem predstaviť, že ten, kto si takého auto kúpi, aktivuje na voliči jazdných režimov Eco a nezmení to. To je asi nezmysel, všakže? Veď načo si potom športovú limuzínu kupoval. My sme týždeň za volantom ukončili s priemerom 9,1 litra benzínu na 100 kilometrov. Jazdili sme skôr plynulým tempom, pričom viac ako polovicu času sme strávili na diaľnici. Okruh po okresných cestách znamenal spotrebu približne o liter nižšiu. Priemer na úrovni deviatich litrov považujem za reálny, občas si skrátka určite doprajete.

Krásne, ale…

Už dlhší čas žijeme kultom obalu (nielen v prípade automobilov), a tak zanovito preferujeme veľké kolesá s minimom pneumatiky. Také boli aj disky namontované na testovanom aute a navyše k tejto verzii výbavy prislúcha športovo ladený znížený podvozok (-12 mm) s tuhšími tlmičmi. Auto podľa očakávania krásne prechádzalo cez zákruty a predbiehacie manévre zvládalo s istotou. Potom však prišla väčšia priečna nerovnosť na ceste a srdce ma zabolelo. Ja viem, R-DESIGN nepustí. Ak by som si teda niečo z tejto konfigurácie limuzíny  Volvo S60 odpustil, tak tento podvozok. Mne sa skrátka autá švédskej značky spájajú nielen so špičkovou bezpečnosťou, kvalitou vypracovania a vyzretým nadčasovým dizajnom, ale aj cestovným komfortom. Kto však má rád tuhšie športové autá, bude spokojný.

Chcete sa odlíšiť? Kúpte si reprezentatívnu limuzínu!  

Anjeli strážni

Vysoká úroveň bezpečnosti je asi prvé, čo vás pri značke Volvo napadne. A testované auto tieto očakávania naplnilo. Nebudem vymenovávať, čo všetko toto auto má a čo dokáže. Je toho dosť. Pri testovaní ma napríklad potešilo, že auto zvláda aktívne vodenie v jazdných pruhoch aj pri diaľničnom tempe. Podľa údajov výrobcu dokonca až do rýchlosti 200 km/h. Stačí mať ruku na volante, aby systém cítil vašu prítomnosť a systém bude fungovať bez výhrad. Bez zaváhania auto napríklad absolvovalo aj jazdu cez farebne vyznačené a extrémne úzke pruhy na vjazde do hlavného mesta zo Senca. A je to tam veru poriadne tesné, doplnené pomerne ostrými zákrutami. Aj som bol v strehu, poslať tento krásny sedan do mohutných betónových panelov sa mi veru nechcelo. Nebolo treba, auto si poradilo samo. Radar strážiaci odstup od vozidla idúceho pred vami nepanikári, reaguje mäkko. Keď dáte smerovku, auto začne zrýchľovať. Auto teda dokáže vodiča podporiť. Možno sa vám tieto schopnosti súčasných moderných automobilov zdajú až zbytočné, šoférovať má predsa vodič, no ich správne a spoľahlivé fungovanie môže byť za určitých okolností kľúčové. Napríklad počas dlhej cesty po diaľnici na dovolenku. Ja som jednu takú prednedávnom absolvoval a viem, aké príjemné je mať takéhoto pomocníka k dispozícii. Pri parkovaní s pomerne veľkou a dlhou limuzínou prídu vhod kamery umiestnené okolo celého vozidla, ich funkciu oceníte okrem iného napríklad aj pri pozdĺžnom parkovaní tesne vedľa vyššieho obrubníka. V meste príde vhod, že systém aktívne reaguje na riziko zrážky nielen s iným vozidlom, ale aj chodcom alebo cyklistom.

Hoci limuzínam v poslednom čase ruže práve nekvitnú, Volvo to nevzdáva. A podľa mňa robí dobre. Crossover či SUV už má totiž skutočne takmer každý. Teda to, čo platilo voľakedy, sa môže veľmi rýchlo otočiť. Chcete niečo originálne? Siahnite po klasickom štvordverovom sedane. Volvo je na takúto zmenu preferencií pripravené. A ak by sa tak náhodou v Európe nestalo, veľký trh na limuzíny má automobilka v USA. Tam totiž k prestíži a osobnému úspechu limuzíny stále patria. Ku kvalitnému, na mieru ušitému obleku si džentlmen turistické topánky na hrubej podrážke asi neobuje. Alebo áno?

 

Stručne

Čo treba uznať

  • Limuzíny sú skrátka krásne autá.

Čo nám chýbalo

  • Viac konektorov pre cestujúcich vzadu.

Čo nás prekvapilo

  • Výborné utlmenie kabíny.

 

Základné technické parametre a konkurencia

  Volvo S60 T5 AT R-Design BMW 330i AT Mercedes-Benz C 300 AT
Cena základ/verzia/test [€] 43 150/46 700/56 075 38 750/42 750/– 35 544/47 796/–
Záruka 2 roky bez obmedzenia 2 roky bez obmedzenia km 2 roky bez obmedzenia km
Motor [typ/valce/ventily] preplňovaný zážihový R4/16V preplňovaný zážihový R4/16V preplňovaný zážihový R4/16V
Objem valcov [cm3] 1 969 1 998 1 991
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 184 (250)/ 5 500 190 (258)/5 000 – 6 500 190 (258)/5 800 – 6 100
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] 350/1 800 – 4 800 400/1 550 – 4 400 370/1 800
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 6,5 5,8 5,9
Max. rýchlosť [km/h] 240 250 250
Spotreba podľa WLTP  nízka/extra vysoká úroveň/kombinovaná [l/100 km] n. u./n. u./7,1 – 8,0 n. u./n. u./6,5 – 7,4 n. u./n. u/6,0 – 6,3
Test AM [l/100 km] 9,1
Emisie CO2 (kombinovaná podľa WLTP) [g/km] 161 – 181 147 – 168 110 – 189
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 761/1 850/1 431 4 709/1 827/1 435 4 686/1 810/1 442
Rázvor osí náprav [mm] 2 872 2 851 2 840
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1 752/488 Od 1 545/ do 590 Od 1 555/do 580
  Bluetooth – áno

Wi-fi – áno

AUX/USB – nie/áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 9,0

Batožinový priestor: 442 dm3

 

Bluetooth – áno

Wi-fi – áno

AUX/USB – áno/áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 10,25

Batožinový priestor: 480 dm3

 

 

Bluetooth – áno

Wi-fi – áno

AUX/USB – áno/áno

Zrkadlenie – nie

Uhlopriečka: 10,25

Batožinový priestor: 480 dm3

 

 

 

 

 
Plusy Mínusy
–          výborné sedadlá

–          dobré odhlučnenie kabíny

–          prehľadné usporiadanie pracoviska vodiča

–          vyššia základná cena

–          menší batožinový priestor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov