Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Audi e-tron Sportback: Digitálne svetlá

Elektromobil Audi e-tron Sportback je „SUV s génmi kupé“ a výkonom až 300 kW. Nemecká automobilka sľubuje na jedno nabitie dojazd až 446 km podľa WLTP.

Audi e-tron Sportback kombinuje robustnosť priestranného SUV s eleganciou štvordverového kupé. Jeho celková dĺžka je 4901 mm, šírka 1935 mm a výška 1616 mm. Vozidlo do zásuvky bude možné objednávať už v závere tohto kalendárneho roku, uvedenie na európsky trh je naplánované na jar 2020. Klienti majú pre výhradne elektricky poháňané SUV s prvkami kupé na výber 13 lakov karosérie, vrátane nového a pre model e-tron Sportback exkluzívneho metalického odtieňu modrá Plasma.

Oranžovou farbou, ktorá upozorňuje na vysokonapäťové komponenty, sa leskne nápis na viečku elektrickej zásuvky pre nabíjanie, na prianie sa k nemu môžu pridať aj brzdové strmene. Podľa metodiky WLTP ujde SUV v štýlu kupé na jedno nabitie akumulátorov až 446 km. Predĺženie dojazdu o 10 km v porovnaní s modelom e-tron má na svedomí optimalizovaná aerodynamika. Ďalším priaznivým faktorom pre hospodárnu prevádzku sú na želanie dodávané virtuálne vonkajšie spätné zrkadlá, v ich krídlovitých nosných prvkoch sú uložené malé kamery.

Zábery z nich zobrazujú displeje OLED s vysokým kontrastom na prechodoch medzi prístrojovou doskou a dverami. Pokiaľ šofér priblíži priblíží prst k povrchu dotykového displeja, objavia sa symboly, ktorými môže meniť zobrazovanú oblasť. Funkcie kamerových zrkadielok sa okrem toho automaticky prispôsobuje trom jazdným situáciám. Audi predstavuje svetovú novinku vo veľkosériovej výrobe – digitálne svetlomety Matrix LED ako najvyšší stupeň výbavy v oblasti osvetlenia.

Svetlo, rozložené na miniatúrne pixely, osvetľuje vozovku vo vysokom rozlíšení. Príslušná technológia sa označuje skratkou DMD (Digital Micromirror Device – digitálne zariadenie s mikrozrkadlami) a nachádza už uplatnenie v mnohých videoprojektoroch. Srdcom systému je malý čip, osadený približne jedným miliónom mikrozrkadiel s dĺžkou strany len niekoľko stotín milimetru. Pomocou elektrostatických polí je možné každé z nich naklápať do rôznych polôh až 5000-krát za sekundu.

V závislosti na ich polohe sa tak svetlo z LED-diód dostáva buď prostredníctvom sústavy šošoviek na vozovku, alebo je zatienené, aby nedopadalo na miesta, ktoré majú zostať neosvetlené. Každá náprava Audi e-tron Sportback 55 quattro je vybavená jedným asynchrónnym elektromotorom, ktorého napájanie striedavým prúdom zaisťuje výkonová elektronika. Oba elektromotory s výkonom 265 kW a krútiacim momentom 561 N.m umožňujú SUV v štýle kupé intenzívnu akceleráciu pri rozjazdu z pokoja – s nulovými lokálnymi emisiami a takmer nehlučne.

Audi e-tron Sportback 55 quattro zrýchli z nuly na 100 km/h za 6,6 sekundy a dosahuje elektronicky obmedzenej najvyššej rýchlosti 200 km/h. Prostredníctvom systému riadenia jazdnej dynamiky Audi drive select – štandardnej výbavy modelu Audi e-tron Sportback – môže šofér ovplyvňovať činnosť rôznych komponentov pohonu a podvozku v siedmich režimoch. Z toho vyplýva veľký rozsah nastavenia od vynikajúceho komfortu odpruženia až po športovú ovládateľnosť s mimoriadnou stabilitou.

Adaptívne vzduchové odpruženie „adaptive air suspension“ s elektronicky riadenými tlmiči významne prispieva k tomuto mnohostrannému charakteru. Vo vyšších rýchlostiach znižuje svetlú výšku, čo výrazne zlepšuje obtekanie karosérie vzduchom v prospech dlhšieho dojazdu. Svetlú výšku je možné meniť až o 76 mm. Akumulátorový systém modelu Audi e-tron Sportback 55 quattro má celkovú kapacitu 95 kWh elektrickej energie (z toho je využiteľných 86,5 kWh) a pracuje s nominálnym napätím 396 V.

V čase uvedenia na trh bude Audi ponúkať ešte jednu verziu výhradne elektricky poháňaného SUV v štýle kupé. Audi e-tron Sportback 50 quattro Crossover z SUV a kupé ujde s úplne nabitými akumulátormi v jazdnom cykle WLTP až 347 km. Audi e-tron Sportback 50 quattro zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a dosahuje najvyššiu rýchlosť 190 km/h. Sada akumulátorov postráda hornú vrstvu a ich 27 modulov je zostavených vždy z dvanástich článkov.

Systém, ktorý je o cca 120 kg ľahší než sada akumulátorov modelu e-tron Sportback 55 quattro, má celkovú kapacitu 71 kWh elektrickej energie. Na dlhých trasách môže byť model Audi e-tron Sportback 55 quattro dobíjaný na rýchlonabíjacích staniciach jednosmerným prúdom a výkonom až 150 kW. Za necelú polhodinu sa tak akumulátory doplnia na 80 % kapacity, čo postačuje pre ďalšiu etapu diaľkovej jazdy. Audi e-tron Sportback 50 quattro umožňuje nabíjanie výkonom až 120 kW a identického stavu nabitia dosiahne za rovnakú dobu.

-jj-

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov