Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Toyota GR Supra – Pýta si iné predpisy!

Supra nikdy nebola až taká šupa. Áno, v štvrtej generácii, ktorá sa vyrábala v rokoch 1992 – 2002, mala v najvýkonnejšej verzii 320 koní, no to, čím je, teda legendou, ktorá vysoko vyčnieva z davu, z nej urobili až tuneri, ktorí prišli na to, že motor Supry je nezničiteľný, dá sa nafúkať na vyše 600 koní, bez toho, aby museli vymeniť jeho vnútornosti.

S novou Suprou Toyota nechce nechať slávu v rukách tunerov a hneď z výroby púšťa na cesty auto, ktoré je po všetkých stránkach geniálne – aj keď výkonom 340 koní má ďaleko od spomínaných 600 k. Súčasťou toho je skutočnosť, že na rozdiel od predošlých štyroch generácií tvorcovia hneď od začiatku zavrhli možnosť 2+2 miestneho kupé. Chceli totiž, aby Supra mala ideálne rozloženie hmotnosti, aby vodič bol v čo najlepšej pozícii z hľadiska cítenia pohybov karosérie, aby mala kompaktné rozmery, aby bola čo najľahšia… A to je možné iba pri dvojmiestnej konfigurácii.

Toyota GR Supra je po všetkých stránkach geniálna. Dopravné predpisy jej nestíhajú.

Nadčasový

Začnem tým, že má vysoko nadčasový dizajn. Nemá typický prvoplánový dizajn, ktorý sa každému hneď zapáči. Ale verte mi, čím dlhšie sa na novú Toyotu GR Supra budete pozerať, čím častejšie ju budete stretávať na cestách, tým viac sa vám bude páčiť. A keď sa vám raz zapáči, tak vám tento pocit vydrží dlhé roky. Mne osobne sa spočiatku tiež nepáčila, no teraz som z nej „paf“. Supra je taká krásna, že by potrebovala veľké zrkadlo, aby sa na ňu jej majiteľ mohol pozerať aj za jazdy. V pohybe je totiž ešte krajšia. Niektorí budú frflať nad tým, že väčšina výduchov sú iba atrapou. Pravdaže, aj mne by sa páčilo, keby boli funkčné, ale verte mi, po prvom kilometri za volantom túto vec prestanete riešiť. Už na prvý pohľad je jasné, že pri tvorbe karosérie dizajnéri brali do úvahy aj aerodynamiku. Preto ma veľmi prekvapilo, že sa so Suprou prakticky nedá jazdiť so stiahnutými oknami. Už aj v okolí 80 km/h duní a bubnuje, podobne ako keď máte v bežnom aute stiahnuté jedno zo zadných okien.

Tí, ktorí poznajú BMW, okamžite odhalia, že Toyota pri vývoji GR Supry spolupracovala s bavorákmi. Množstvo ovládačov pochádza z BMW. Spomeniem volič prevodovky a ovládače okolo neho, vrátane celého modulu i-Drive, modul ovládania klimatizácie, páčky pod volantom, tlačidlá na volante, kľučky a tlačidlá na dverách, ale aj centrálny dotykový displej. Neriešte takéto detaily, namiesto toho si užívajte, že všetky ovládače fungujú hladko a perfektne. Užívajte si tiež dokonalú pozíciu za volantom – nízky posed, výbornú polohu volantu, vysoko posadený prístrojový štít, ktorý vás spolu so stredovým tunelom a výplňou dverí doslova obklopí. Užívajte si skvelé sedadlá s možnosťou prifúknutia bočných výplní. K zaujímavostiam navodzujúcim športový pocit patrí hasiaci prístroj za sedadlami. Spomeniem aj výbornú audiosústavu JBL, hoci som ju zapol asi iba raz, aj to iba pre to, aby som si urobil obraz o tom, ako hrá. Radšej som počúval motor a výfuk. Motor má v otáčkach nádherný zvuk a výfuk vie parádne zahrmieť, zadunieť a zapraskať. Do kabíny sa však z toho všetkého veľa nedostane. A to aj napriek tomu, že kufor nie je od kabíny oddelený stenou. V súvislosti so spoluprácou s BMW musím spomenúť aj svetlá, ktoré prepínajú medzi stretávacími a diaľkovými svetlami a vykrývajú premávku. Spomínam to preto, lebo to všetko funguje perfektne, podobne ako v BMW.

Na svoj obraz

Páči sa mi, že si môžete nakonfigurovať športový režim a, viete si ho spojiť s normálnym nastavením podvozka. To je na našich cestách na nezaplatenie. Áno, športové nastavenie podvozka aj na zlých cestách minimalizuje pohyby karosérie, ale aby to fungovalo, tak musíte ísť už riadnu paľbu. Na druhej strane, aj v normálnom nastavení je podvozok pevný, ale vonkoncom nie nepríjemný. Nie je to vytriasačka, ale má peknú charakteristiku s progresívnym tlmením pozdĺž zdvihu kolies. Navyše nebúcha do karosérie. Dodávam, že si okrem podvozka môžete v športovom režime nastaviť aj charakteristiku riadenia, motora a prevodovky – všetkých štyroch prvkov samostatne, teda aj motora a prevodovky samostatne.

Skvelá vyváženosť

Vpredu za prednou nápravou je prepĺňaný trojlitrový radový šesťvalec s výkonom 250 kW (340 k) a krútiacim momentom 500 Nm. Už holé čísla by stačili na to, aby ma presvedčili, že tento motor chcem, ale oveľa dôležitejšia je charakteristika, ktorá sa ponáša na atmosférické motory. Na pridanie plynu reaguje prakticky okamžite, turbodieru musíte hľadať lupou a výkon rastie až po vrchol otáčkového spektra. Rozdiel oproti atmosférickým motorom je asi iba v tom, že už odspodu máte výkon na rozdávanie. Tento motor jednoducho chcem. Spolupracuje s osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá funguje skvelo aj v automatickom režime. Číta váš jazdný štýl aj trasu. Supra má štandardne aktívny diferenciál, ktorý v zákrutách presúva časť hnacej sily na vonkajšiu stranu. Tým sa podporí prenos hnacej sily na vozovku aj charakteristika zadného náhonu. Spolu s ideálnym rozložením hmotnosti na nápravy 50:50 a výborne vyladeným podvozkom je Supra výborne ovládateľná. Predné kolesá majú vynikajúci grip, so zadkom sa môžete pohrať na hranici šmyku – a to povolením plynu aj naopak pridaním plynu. Motor, prevodovka, podvozok, riadenie, prenos hnacej sily – všetko je geniálne. Ak by som niečo zmenil, tak iba brzdy. Mohli byť silnejšie, menej únavné. Treba však dodať, že testovaný model už mal za sebou nejeden ostrý kilometer vrátane novinárskej súťaže Toyota Media Cup na Slovakia Ringu v Orechovej Potôni.

Výkrik1: Na takéto autá by mali platiť celkom iné predpisy.

Otázka peňazí

Tých, ktorí si takéto auto môžu dovoliť, spotreba asi nebude príliš zaujímať – nech to žerie, čo to má. Bude ich však možno zaujímať dojazd, resp. ako často budú musieť stáť na pumpe. Je to zhruba každých 400 km. Pre všetkých ostatných, ktorí o tomto aute môžu akurát tak diskutovať s kamarátmi pri pive, uvediem, že sa dá jazdiť za 12,3 l/100 km, ale strop je v rukách vodiča. Toyota GR Supra je za necelých „70-litrov“ hotové auto. Auto, kde nič nepotrebujete doplniť a ani nič nemôžete. Máte silný motor, fantastickú prevodovku, aktívny diferenciál, vynikajúcu podvozok, luxusnú výbavu… V podstate nič viac človek nepotrebuje, azda len ventiláciu sedadiel. Pri cene 69 990 eur si priplácate iba za farbu – 900 eur za našu červenú alebo 900 eur za niektorú z piatich metalických farieb. Bez príplatku je iba žltá farba.

Výkrik2: Supra funguje celkom inak ako bežné autá. Všetky limity sú posunuté vyššie.

Úvaha na záver

Toyota GR Supra už je taká šupa, že keď sa chcete baviť, tak ste chtiac-nechtiac vysoko nad dopravnými predpismi, ale aj nad akýmkoľvek poľom, ktoré akceptujú alebo tolerujú policajti a verejnosť okolo vás. Skrátka idete niekoľko desiatok km/h „nad“. Na Toyotu GR Supra (a podobné autá) by mali platiť celkom iné dopravné predpisy. „Kilo-tridsať“ – „kilo-päťdesiat“ sa vám zdá ako 90-ka v bežných autách. Supra funguje celkom inak ako bežné autá. Zároveň by som nebol proti tomu, aby vodiči týchto áut museli absolvovať psychotesty a nejaký vyšší stupeň školy bezpečnej jazdy. Aby ich nedostali do rúk úplní mantineli. Naozaj treba mať hlavu na správnom mieste, treba vedieť kde a kedy sa dá ísť rýchlo, kde a kedy zasa nie. Spomeniem napríklad, že keď predbiehate naraz dve-tri autá, tak ani neviete ako a na konci predbiehania máte nakúpených 180 a viac km/h. Alebo že zadok vie pri vypnutom stabilizačnom systéme zatancovať taký čardáš, až stratíte orientáciu a nebudete tušiť, „kde je sever“. Na druhej strane, keď to viete, tak vás Supra zabaví, nadchne a vysaje z vás všetky endorfíny.

Čo treba uznať
  • Skvelo vyvážené vozidlo.
Čo nám chýbalo
  • Ešte silnejšie a menej únavnejšie brzdy.
  • Čo nás prekvapilo
  • Pri otvorenom okne duní aerodynamika.

 

Toyota GR Supra

Cena (základ/test)                                         69 990/70 890 €

Záruka                                                           3 roky alebo 100 000 km

 

Motor

  • preplňovaný zážihový R6/24V, zdvihový objem valcov 2 998 cm3, max. výkon 250 kW (340 k) pri 5 000 – 6 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 500 Nm pri 1 600 – 4 500 ot.min-1. Emisie CO2 170 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 4,3 s, vmax=250 km/h, kombinovaná spotreba podľa výrobcu/test 7,5/12,3 l/100 km.

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 8,8
  • Batožinový priestor: 288 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov