Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Vodič roka 2019: Ako prebiehala naša súťaž?

V Centre bezpečnej jazdy na Slovakia Ringu v Orechovej Potôni sa 14. septembra konalo finále 4. ročníka celoslovenskej súťaže, ktorej dlhodobým cieľom je hľadať na slovenských cestách zručných a ohľaduplných vodičov.

Zvykne sa vravieť, že dobré počasie je polovica úspechu. Keďže v druhú septembrovú sobotu bolo počasie neďaleko Orechovej Potône ukážkové, mohli sme s pokojným svedomím odštartovať finálové boje.

Dvadsať statočných

Na začiatku ešte pripomeniem, že časopis Auto magazín, s jedinečnou sekciou Profi auto, spoločne s Ministerstvom vnútra SR a Ministerstvom dopravy a regionálneho rozvoja SR – BECEP, Zelenou vlnou RTVS, Slovakia Ringom, záchrannou službou FALCK a importérom vozidiel značky Opel organizujú túto súťaž už štvrtý rok. Súťaž Vodič roka má stabilnú štruktúru, pozostáva z dvoch kôl. Základné kolo prebiehalo od apríla do augusta, malo 4 časti. Auto magazín uverejňoval každý mesiac na svojich stránkach 4 otázky, na ktoré museli súťažiaci, ak sa chceli kvalifikovať do finále, odpovedať v príslušnom termíne. Otázky boli z oblasti bezpečnosti cestnej premávky, techniky, prvej pomoci a pod. V každej časti sme zo správnych odpovedí vyžrebovali mená 8 účastníkov finálového kola. Pozostávalo z teoretických testov a praktickej jazdy. V tomto roku sa do dlhodobej súťaže Vodič roka 2019 zapojilo 663 vodičov. Z 581 súťažiacich, ktorí správne odpovedali, sme vyžrebovali 32 finalistov. Na štartovú čiaru sa napokon postavilo dvadsať súťažiacich. Z nich sme vytvorili päť skupín. Každá z nich musela absolvovať aj praktické jazdy, aj teoretické testy.

Ťažko na cvičisku…

Jednotlivé disciplíny zostali rovnaké ako v minulých ročníkoch. Za najťažšiu označili finalisti jednoznačne jazdu cez odtrhovú plošinu. Takmer všetci sa priznali, že do podobnej situácie, keď v štyridsaťkilometrovej rýchlosti dostanete šmyk zadnej nápravy a následne sa musíte vyhnúť vodnej prekážke, sa v reálnom živote našťastie zatiaľ nedostali. A hneď dodali, že by ju len ťažko zvládli. Aj preto to po jednom tréningovom a dvoch ostrých pokusoch skúšali zas a znova. Sme radi, že pochopili, že aj v tomto prípade platí ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku. Mnohí sa vzápätí po jazdách zaujímali o možnosti ďalších  individuálnych tréningov.

Najvyššie hodnotenie

Je celkom prirodzené, že najviac bodov mohli súťažiaci získať v jazde zručnosti. Veď Vodič roka, ak sa chce pýšiť týmto titulom, musí excelovať práve v tejto disciplíne. Aj v tomto roku sme súťažiacim nič nedarovali. Kto chcel byť najlepší, musel sa s relatívne veľkým Oplom Grandland X počas niekoľkých minút prípravy dokonale stotožniť a prekonať nástrahy náročnej trate. Slalom medzi kužeľmi, rýchla orientácia, presné cúvanie i parkovanie a pri tom sa snažiť dosiahnuť najlepší čas. Napokon sa ukázalo, že práve táto disciplína rozhodla pri rovnakom bodovom súčte o celkovom víťazovi.

Keď rozhodujú sekundy

Je priam zarážajúce, že podľa oficiálnych štatistík vie len malé percento účastníkov cestnej premávky v prípade potreby poskytnúť prvú pomoc. Aj preto bola ďalšou disciplínou finálových bojov o titul Vodič roka 2019 skúška, či vedia naši súťažiaci správne poskytnúť prvú pomoc. Potešilo nás, že naši finalisti tieto negatívne štatistiky nepotvrdili, práve naopak, podľa hodnotenia Petra Lakomého zo spoločnosti Falck bola úroveň tohtoročných súťažiacich v tejto disciplíne vyššia ako vlani. Bolo zaujímavé sledovať, ako po skončení oficiálnych testov pokračovala neformálna debata a všetkých zaujalo príťažlivé rozprávanie zážitkov Petra z práce záchranárov.

Ukáž, čo vieš

Vedomostný test zostavoval člen nášho tímu a výkonný šéfredaktor časopisu Peter Varga. Finalisti museli preukázať svoje vedomosti z pravidiel cestnej premávky, ale aj vedieť riešiť križovatky a zvládnuť odpovede na technické otázky. Aj v tejto disciplíne sa vynorilo množstvo problémov a nejasností, ktoré v následnej voľnej diskusii Peter s prehľadom vysvetľoval.

Dekorovanie víťazov

Stáva sa už tradíciou, že za tých pár hodín počas finále v Centre bezpečnej jazdy na Slovakia Ringu v Orechovej Potôni vytvárajú súťažiaci a organizátori akúsi šoférsku rodinu. V príjemnej atmosfére nemajú debaty konca. Zdá sa mi, že hlavnou témou sú autá a naše zážitky za volantom…

Je dobojované. Marketingový šéf Slovakia Ringu Peter Pecze nás informuje, že jeho tím má spočítané výsledky. Moderátor a šéf dopravného vysielania RTVS Ľuboš Kasala prezentuje finalistom súťaže Vodič roka 2019 dosiahnuté výsledky. Traja najlepší získavajú diplomy a trofeje, celkovo si jedenásť súťažiach odnáša hodnotné vecné ceny.

Na tomto mieste sa chceme v mene redakcie časopisu Auto magazín, ako aj partnerov súťaže, poďakovať súťažiacim za férovú súťaž a všetkým účastníkom  želáme veľa šťastných kilometrov bez nehody.

Výsledky finále:

1.miesto: Ľuboš HRONEC
2.mieste: Martin KRERS
3.miesto: Ladislav BOROŇ

Na slovíčko s Ľubošom Hroncom, 23-ročným Vodičom roka 2019

Čo rozhodlo, že ste sa prihlásili do súťaže o Vodiča roka 2019?

Vaša súťaž ma zaujala a pretože som predplatiteľom časopisu Auto magazín, poctivo som vypĺňal a posielal testy. Vyžrebovali ma do finále, a tak som tu. Teším sa, že som mal najlepšie výsledky.

Z čoho ste mali najväčší rešpekt?

Z parkovania a z odtrhovej plošiny, ale najlepší čas som dosiahol v jazde zručnosti. A to napokon rozhodlo. Bol som lepší o jediný bodík.

Čo a kde študujete?

Na Žilinskej univerzite študujem cestnú dopravu a som rád, že som si mohol teoretické predmety preveriť v praxi. Odporúčal by som to aj ďalším kolegom, ktorí so mnou navštevujú bakalárske štúdium.

Ako vnímate očami študenta súčasný súboj elektromobilita verzus spaľovacie motory?

Na rovinu vám poviem, že súčasný vývoj sa mi nepozdáva, mne sú bližšie motory PHEV (plug-in hybridy), ktoré majú budúcnosť v dlhodobom horizonte. Základom v nich zostáva spaľovací motor. Elektromobily určite produkujú väčšiu uhlíkovú stopu ako konvenčné automobily, keď to berieme od produkcie až po likvidáciu batérií. Myslím si, že  najčistejší, čo sa týka emisií, je dieselový motor s normou Euro 6-d.

Čo chcete robiť po skončení vysokej školy?

Možno automobilka Kia, ktorú mám najbližšie, možno súdny znalec v odbore cestná doprava alebo vedúci dopravy v niektorom perspektívnom dopravnom podniku. Uvidíme.

P.S.

Už na druhý deň po skončení finále nám prichádzali do redakcie milé e-maily. Jeden z nich nám poslal víťaz spred dvoch rokov Štefan:

Pekný deň,

rád by som sa Vám veľmi pekne poďakoval za túto skvelú aktivitu. Výborne sme sa v našej skupine zabavili a užil som si celý deň od začiatku do konca.

A hoci som mal vyššie ambície ako konečné 5. miesto a veril som si aspoň na pódiové umiestnenie, neodchádzal som sklamaný.
Práve naopak, s dobrým pocitom, že na cestách má človek zasa väčšiu šancu stretnúť viac šikovných šoférov.

Myslím si, že Ľuboš Hronec podal vynikajúci výkon a v sobotu bol z nás všetkých proste najlepší.
O nič horší výkon však nepodali ani samotní inštruktori, organizátori a partneri podujatia.

Subjektívne hodnotím súťažné disciplíny ako náročnejšie oproti roku 2017 (parkovanie s ešte väčším autom a zároveň s prevahou cúvania, náročnejšie vedomostné testy, väčšie auto v slalome), znamenali ešte dôkladnejšie preverenie schopností každého zo súťažiacich.

Hádam sa opäť vidíme na budúci rok pri súťaži Vodič roka 2020.

Ešte raz ďakujem a želám veľa úspechov.

 

Pišta

 

A Štefan pridáva niekoľko nápadov na to, ako urobiť súťaž ešte zábavnejšou a napínavejšou. Štefan, určite sa k Tvojim nápadom a radám vrátime. Píšeš, že ide o drobné nápady, pre nás sú veľmi inšpirujúce.

Za kolektív organizátorov srdečne ďakujeme.

Ivan Mičko

Foto: Adrián Stránsky

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov