Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia ceed

Yamaha X-Max 125

Yamaha X-Max 125 patrí k najväčším v segmente 125-kubíkových maxiskútrov. Rozmery však nie sú všetko.

Segment 125-kubíkových maxiskútrov je riadne nabitý. O každého jedného zákazníka v ňom sa bijú japonské, ázijské aj európske značky. A je to celkom pochopiteľné, pretože tieto skútre môžete šoférovať bez špeciálneho vodičáku, vyzerajú štýlovo a sú všestranne využiteľné. Môžete ich využívať na každodenné presuny v meste, dochádzanie do práce zo satelitných obcí, ale aj na víkendové výlety v okolí. Aj medzi nimi má špecifické postavenie Yamaha X-Max 125. Na jednej strane je totiž jedným z najväčších v rámci segmentu, na strane druhej má športový imidž. Veď si len pozrite tie výrazné hrany, linky a prelisy, strmé čelo a svetlomety ako z „jogurta“… Apropo, svetlomety. Majú full LED techniku s krásnym podpisom denných svetiel, stretávacie svetlá majú silný biely a široký kužeľ, ale diaľkové neohúria dosvitom. Samotná Yamaha tento model radí do kategórie „športové skútre“.

My sme mali model v krásnej kombinácii modrej matnej a šedej matnej farby, azda najkrajšej z možných farebných kombinácií. Testovaný exemplár mal navyše balík Urban, ktorý obsahuje vysoký plexištít poskytujúci takpovediac dokonalú ochranu pred náporom vetra, nosič a 39-litrový horný kufor s chrbtovou opierkou pre spolujazdkyňu. Tieto veci sú viditeľné, okrem toho však balík Urban obsahuje deliacu priečku v priestore pod dvojsedadlom a tiež špeci tašku s náplecným popruhom na drobnosti. A to všetko za fantastickú cenu 328 eur. Mimochodom, schránka pod sedadlami je osvetlená a zmestia sa do nej dve integrálne helmy. Ako ich uložiť, naznačuje grafika na dne priestoru. Okrem horného kufra a priestoru pod sedadlami máte na drobnosti k dispozícii dve schránky pod riadidlami. Tá vľavo je trochu väčšia, je v nej 12 V konektor a dá sa zamykať. Poznamenávam, že prakticky celý skúter funguje bezkľúčovo. Bezkľúčovo odomykáte a zamykáte riadidlá, bezkľúčovo štartujete motor, bezkľúčovo odomykáte palivovú nádrž, bezkľúčovo odomykáte spomínané odkladacie priestory – pod sedadlom aj vľavo pod volantom. Iba horný kufor odomykáte a zamykáte samostatným kľúčikom. Ovládač, transpondér (alebo ako ho v Yamahe označujú smart key) môžete pochopiteľne zavrieť v niektorej zo schránok, nemusíte sa báť, že ho potom neotvoríte. Keď postavíte skúter na stojan a necháte stáť, alebo keď otvoríte schránku a ovládač zabudnete v blízkosti skútra, resp. v niektorej zo schránok, po chvíli skúter začne pípať. Mňa to síce otravovalo, ale chápem, že je to z hľadiska zabezpečenia voči krádeži veľmi užitočná funkcia. Chybičkou krásy je, že bezkľúčový otočný ovládač nie je podsvietený.

Geniálne!

X-Max 125 je v podstate rovnako veľký ako jeho veľký brat X-Max 400. A to sa odzrkadľuje na komforte, na triedu 125-kubíkových maxiskútrov neobyčajnom komforte. Začnem asi tým najdôležitejším. Neviem, či som vôbec niekedy   sedel na lepšom sedadle v danej triede, ako má X-Max. Je veľké, má príjemnú tuhosť a dobrý tvar. Vôbec som sa na ňom nekĺzal dopredu, dokonca ani na nerovnostiach ma sedadlo nevyhadzovalo dopredu. K tomu dobre využiteľná chrbtová opierka, o ktorú sa môžete oprieť, ale netlačí vás. Skrátka geniálne. Dodávam, že samotné sedadlo je vo výške 795 mm, ale vzhľadom na širokú stavbu skútra som z neho už aj pri mojej výške 178 cm dočiahol na zem špičkami. Geniálne sedadlo dopĺňajú široké riadidlá, široké stúpačkové plošiny, ktoré sú v prednej časti dvihnuté a spomínaný vysoký plexištít. Na X-Maxe sa, jednoducho, sedí uvoľnene. A keby vám nevyhovovala poloha riadidiel, môžete si ju upraviť. Aj sedadlo spolujazdkyne je pohodlné, je totiž široké. Namiesto stúpačkových plošín však má klasické motorkárske výklopné stúpačky. Páči sa mi, že skúter má klasické analógové ukazovatele rýchlosti a otáčok motora a medzi nimi je digitálny displej palubného počítača. V širokom menu sa pohybujete tlačidlom Trip/Info na pravej rukoväti. Skvelé, nemusíte púšťať riadidlá, keď si chcete skontrolovať nejaký údaj.

Viac ako 400 km!

V ráme skútra je jednovalec so 124 cm3 vyladený na 10,5 kW, resp. 12 Nm. Motor je tichý a pri sólo jazde v meste aj primerane čulý. Adrenalínové zrýchlenia zodpovedajúce označeniu športový skúter však od neho nečakajte. Na to je skúter až príliš ťažký. Nie je problém jazdiť rýchlo, dokonca aj 90 – 100 km/h je absolútne príjemná cestovná rýchlosť, ale nabrať tempo trvá, a to už aj z nižších rýchlostí – povedzme zo sedemdesiatky-osemdesiatky. Preto si napríklad predbiehanie na cestách mimo miest a obcí treba pripraviť. Pri jazde vo dvojici je situácia ešte horšia, tak už ani rozbeh z miesta nie je taký presvedčivý. Na druhej strane, necítite prakticky žiadne vibrácie motora a spotreba ani pri razantnej jazde nepresiahne 3 l/100 km. O tom som sa presvedčil sám, pretože presne tak som jazdil. Mimochodom, pri 13-litrovej palivovej nádrži to znamená akčný rádius vysoko cez 400 km! S pumpárom si teda nebudete podávať ruky a môžete sa vybrať aj na dlhšie výlety.

Skutočne športová

Páči sa mi naladenie podvozka, ktoré nie je ani príliš tvrdé, ani príliš mäkké. Je správe vyvážené. Bežné nerovnosti netlčú do riadidiel ani do chrbta. Svoj podiel na tom má zrejme aj dlhý rázvor osí kolies – 1 526 mm a tiež veľké kolesá – vpredu 15-, vzadu 14-palcové. To však neplatí pri jazde vo dvojici, pretože tam už zadok tlčie do chrbta spolujazdkyni. Pravda, trochu pomôže prestaviť predpätie pružín, ale ani to úplne neeliminuje nepríjemnú skutočnosť, že naše cesty sú v zúfalom stave. Skúter ako taký je veľmi ľahko a príjemne ovládateľný. Ľahko sa ponára do zákrut a ľahko z nich vstáva. Cítiť, že ťažisko je nízko. Kolesá dobre kopírujú cestu, ani na nerovnostiach som necítil prílišnú tendenciu k podšmyknutiu či odskakovaniu kolies. Keď vezmem do úvahy podvozok, tak má Yamaha plné právo radiť X-Max medzi športové skútre. Pri razantnej jazde som si vravel, že by predná brzda mohla mať ostrejší nábeh, ale zvykol som si. Samozrejmosťou je ABS, ale aj trakčná kontrola. Keď som spomínal ovládateľnosť, tak musím zdôrazniť aj to, že sa s X-Maxom ľahko manipuluje aj pri parkovaní. Dá sa dobre uchopiť a veľmi ľahko sa tlačí a ľahko sa dáva aj na hlavný stojan. Okrem bočného má totiž v sérii aj hlavný.

V Yamahe X-Max 125 sa dokonale spája rozum a srdce, keď rozum hovorí, aby ste si kúpili niečo užitočné, niečo, čo využijete všestranne, a srdce zasa piští po niečom, čo vyzerá cool, niečom, čo jazdí zábavne.

STRUČNE: Yamaha X-Max 125

Čo treba uznať: Skvelé sedadlo

Čo nám chýbalo: Viac sily pri predbiehaní

Čo nás prekvapilo: Príjemné naladenie podvozka – nie príliš tvrdé, nie príliš mäkké

Cena: základ/test: 4 790/5 118 €

Záruka: 3 roky

Motor: kvapalinou chladený R1/4V, zdvihový objem valcov 124 cm3, max. výkon 10,5 kW (14,3 k) pri 8 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 12 Nm pri 6 500 ot.min-1. Emisie CO2 63 g/km. Jazdné výkony, spotreba: pohotovostná hmotnosť 175 kg, vmax = ~110 km/h, spotreba výrobca/test 2,7/2,9 l/100 km.

Text: Peter Varga, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov