Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Cupra Ateca: Plní sľuby

Cupra Ateca je vstupnou bránou do sveta novej emotívnej značky. Ak sa vám páči spojenie svetov SUV a športových automobilov, tak bude pre vás toto auto nebom na zemi.

Inakosť, originalita, silné emócie. To sú hodnoty, ktoré dnes ľudí lákajú do predajní automobilov. Španielska automobilka SEAT preto siahla do svojej histórie a z mena Cupra, ktoré doteraz niesli výkonné verzie štandardných modelov, urobila samostatnú značku. Najprv si poviete, že športové auto má vyzerať inak. V poslednom čase však padlo veľa mýtov. Nová generácia vodičov zanovito požaduje kombináciu charakterov, a tak si zvykajme. Máme tu teda poriadne nabrúsené SUV. Po týždni za jeho volantom môžeme povedať, že vôbec nie je márne. Skôr naopak.

S dobrým vkusom

V porovnaní so sesternicou pridáva Ateca s logom Cupra kopec emócií. Karoséria dostala novú prednú masku s efektným medeným logom, športový predný aj zadný nárazník, svetelnú techniku osadenú LED diódami, krásne zliatinové disky a tiež efektnú a parádne znejúcu výfukovú sústavu. Podobne vkusne a citlivo konštruktéri pristúpili aj k úpravám v kabíne, v ktorej hrajú  prím pekný športový volant a výborné sedadlá. Viac by podľa mňa bolo navyše. Konštruktéri autu dopriali podstatne lepšiu techniku, aby ste neskôr nezistili, že je to iba marketingová pozlátka. Auto napríklad dostalo adaptívny podvozok, v možnostiach výberu jazdných režimov napríklad pribudla alternatíva Cupra. A tá je v prípade tejto novinky kľúčová. Technike totiž dokáže dať zaujímavú a lákavú príchuť.

Vládze stále

Pod prednou kapotou pracuje preplňovaný benzínový štvorvalec s objemom 2,0 litra, maximálnym výkonom 221 kW (300 k) a najvyšším krútiacim momentom rovných 400 Nm. Motor spolupracuje so sedemstupňovým automatom DSG a osvedčeným pohonom 4×4. Ak si chcete potenciál sústavy užiť naplno, vyskúšajte funkciu launch control. Štart z miesta bude impozantný. Z pokoja na rýchlosť 100 km/h budete potrebovať 5,2 sekundy. Pocitovo je tento šprint z miesta aj vďaka kulise z výfukov ešte efektnejší. Toto, samozrejme, nie je ani zďaleka všetko, čím svojho majiteľa očarí. Výborné je naladenie podvozka aj posilňovača riadenia. Auto poslúcha na povel volantom absolútne presne a keď prídu na rad brzdy, budete radi, že ste si za tie špeciálne športové, s nápisom Brembo, priplatili (2 316 €). Fungujú výborne, majú trocha ostrejší nástup, než by ste čakali, nesedíte však v „mama taxi“. Tak prečo nie? Prevodovka umožňuje manuálne radenie prevodových stupňov. Škoda, že aj keď si ju prepnete do manuálneho režimu, bude elektronika zasahovať do voľby prevodového stupňa. Marketingoví stratégovia automobilky asi majú schopnosti potenciálnych klientov prečítané inak, než je nám milé.

Na tom, ako sa auto správa v zákrutách či na cestách s horšími adhéznymi podmienkami, má zásadný podiel naladenie pohonu 4×4. A tu technici odviedli vynikajúcu prácu. Auto dokáže parádne prechádzať zákrutou a poradí si aj na ceste pokrytej hrubou vrstvou snehu. Ateca Cupra je teda nielen športovým autom na vyššom podvozku, bez problémov vás dopraví aj k horskej chate.

Koľko?

Každá paráda niečo stojí. V našom prípade si plnokrvný tristokoňový dvojliter bez problémov vypýta približne 10 litrov benzínu na 100 kilometrov. Je to veľa? Podľa mňa ani nie. Za tú parádu a emóciu za volantom častejšie návštevy na čerpacej stanici stoja. O cene sa zatiaľ nebavme. Testovací kus prekročil hranicu 50 000 €, no až čas ukáže, či sa autá značky Cupra stanú rešpektovanými športovými ikonami alebo sa v očiach potenciálnych zákazníkov zaradia do kolónky rebrandovaného mainstreamu. Konštruktéri preto, aby platila prvá možnosť, odviedli skvelú prácu. Dokážu to však dnešní zákazníci oceniť?

Stručne: Cupra Ateca

Čo treba uznať: Špičkový podvozok.

Čo nám chýbalo: Nič.

Čo nás prekvapilo: Komplexnosť vlastností.

Cena: základ/test 42 990 €/50 391 €

Záruka: 6 rokov alebo 150 000 km

Technické údaje: Motor: preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 984 cm3, max. výkon 221 kW (300 k) pri 5 300 – 6 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 2 000 – 5 200 ot.min-1. Emisie CO2 192 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 5,2 s, V max = 247 km/h, spotreba výrobca/test 8,5/9,6 l/100 km.

Text: Peter Lacena, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov