Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia ceed

Volkswagen T-Cross 1,0 TSI 115 k 7°DSG Style

Volkswagen T-Cross sa nijako nesnaží maskovať to, čím je... Naopak, ťaží z toho maximum.

Mestských SUV, resp. crossoverov za ostatné roky pribúda ako húb po daždi. Mnohé z nich hrajú na city – niektoré sa snažia vyzerať športovo a impulzívne, iné zasa ako dizajnový doplnok životného štýlu svojho majiteľa. T-Cross je iný. Na nič sa netvári, je presne taký, aké má byť mestské SUV. Má kubickú karosériu s krátkymi prevismi a kolesami v rohoch, ktorá dobre využíva priestor a poskytuje výborný výhľad na všetky strany. To definuje mestské určenie auta. Vyšší podvozok a vyššia stavba karosérie zasa potvrdzujú príslušnosť k rodu SUV. V tomto smere je azda jediným jeho konkurentom Ford EcoSport. T-Cross však má predsa len o kus ľahšie stráviteľný alebo ak chcete menej kontroverzný dizajn. Mimochodom, T-Cross si aj s balíkom R-Line zachováva plastovú ochranu blatníkov, nábehových líšt nárazníkov, spodnej časti prahov dverí, ktoré patria k SUV.

Overené veci

Interiér ponúka overenú a hlavne osvedčenú jednoduchosť, logiku a praktickosť. Aj taký človek, ktorý nikdy v živote nesedel vo Volkswagene, sa tu rýchlo zorientuje. Nájde ovládače, nájde si miesto na svoje drobnosti, ako sú doklady, kľúče, mobil…, ale čo je najdôležitejšie, rýchlo si nájde miesto pre seba. Inak povedané, nech už máte akúkoľvek postavu, vo VW T-Cross si nájdete svoju polohu za volantom. V prípade verzie s balíkom R-Line o to lepšiu, že sedadlá majú výraznejšie tvarovanie s pevnou bočnou oporou, volant R-line sa lepšie drží a náladu si môžete doladiť bielym ambientným osvetlením prístrojovej dosky a priestoru pre nohy. A to ani zďaleka nie sú všetky prvky R-Line. Vrátim sa k miestu na mobil. Ten sa nachádza pred voličom prevodovky, poskytuje funkciu indukčného nabíjania smartfónu a tiež zosilnenia signálu a má protišmykové dno, takže v ňom mobil nelieta hore-dole ani pri ostrejšej jazde. V našom prípade sme mali 8-palcový displej multimediálneho systému (v základe je 6,5″) a tiež plne digitálny Active Info Display, ktorý umožňuje zvoliť si tri základné zobrazenia. Prvý z nich je vo výbave Style v sérii, za druhý musíte doplatiť – 350 €, ale oplatí sa. Ich kombinácia totiž vytvára ten správny pocit, aký chcete mať. Trochu ma len mrzí, že domovská stránka multimediálneho a informačného systému je prakticky čiernobiela. Nerozumiem tomu prečo, keď SEAT aj Škoda majú podobnú domovskú stránku farebnú s krásnou grafikou jednotlivých funkcií a systémov.

Keď hovoríme o SUV podstate auta, tak musím zdôrazniť, že predné sedadlá sú voči zemi v takej výške, že do nich nemusíte pri nastupovaní padať ani na ne liezť. Vzadu je posuvná lavica s operadlami delenými v pomere 40:60, čo vytvára priestor na variovanie s objemom kufra 385 – 455 dm3. Okrem toho sa však operadlo spolujazdcovho sedadla dá preklopiť dopredu a v kabíne potom môžete prevážať dlhšie predmety. Samotný kufor v základnom usporiadaní nie je veľký, ale jeho dno je vo výške nakladacej hrany. Spomínané dno sa dá položiť do nižšej úrovne a pod tým vám ešte ostal priestor na rezervu. Dôsledné rozmýšľanie konštruktérov dokazuje skutočnosť, že je jedno, v ktorej úrovni máte dno kufra, vždy máte k dispozícii kotevné oká blízko ku podlahe.

Vie zabrať

Testovaný exemplár mal pod kapotou silnejší litrový trojvalec spojený so sedemstupňovou DSG prevodovkou. Motor na to, aby ukázal svoj potenciál, potrebuje otáčky – najlepšie cez 2 000. Potom vie až prekvapivo energicky zabrať – 115 koníkov vás skutočne veľmi príjemne prekvapí. Dokonca aj zvukovo sa mi viac páči, keď pracuje nad touto hranicou alebo aspoň v jej blízkosti. Dovtedy totiž pod záťažou vie zadunieť, cítiť z neho vibrácie a mám taký pocit, že tzv. downspeeding motoru nerobí dobre. DSG prevodovka si to však zrejme nemyslí. Nepodtáča ho síce zúrivo, ale podľa mňa mu nedopraje správne otáčky. Podotýkam, že trojramenný volant vo výbave R-Line má zospodu aj páčky, takže usmerňovať prevodovku, či dokonca radiť plne manuálne je o to ľahšie.

Nepustí do gatí

Podvozok je pevný. Pri svetlej výške 180 mm a vysokej stavbe karosérie je to aj potrebné, ak chcete, aby auto jazdilo tak dobre, ako T-Cross jazdí. Nerobí nič iné, len potvrdzuje renomé značky VW. Konkrétne, že aj nie celkom zdatný vodič s ním môže byť veľmi rýchly a že podvozok mnohé chyby vodiča vyrieši za neho. Auto reaguje na riadenie ochotne, posilňovač je silný, ale nie preposilovaný – celé riadenie je skvelo naladené do mesta, ale aj na okresky. V tejto súvislosti musím pochváliť svetlomety, pretože majú vážne mimoriadny dosvit diaľkových svetiel, čo na okresných cestách oceníte, a v križovatkách si pomáhajú statickým prisvecovaním. Okrem toho si automaticky zapínajú diaľkové svetlá. Napriek pevnému naladeniu sa podvozok snaží efektívne filtrovať nerovnosti. Pravda, veľké 18-palcové kolesá mu to nielenže neuľahčujú, ale mu doslova kladú polená pod nohy. Skrátka s 18-kami niektoré nerovnosti udrú do karosérie. Našťastie, tá pri svojej kompaktnosti je taká pevná, že z toho nepustí do gatí – neroztrasie sa, nevydá ani hlások. A to vám hneď urobí náladu, keď cítite, že máte pod sebou „poctivé železo“.

Stručne: Volkswagen T-Cross 1,0 TSI 115 k 7°DSG Style

Čo treba uznať: Výborný posed za volantom, výborný pocit z interiéru.

Čo nám chýbalo: Nápaditejšia grafika domovskej stránky dotykového displeja.

Čo nás prekvapilo: 115 koníkov vie poriadne zabrať.

Cena: základ/test: 14 990/26 630 €

Záruka: 2 roky bez obmedzenia km

Technické údaje: Motor: Preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 85 kW (115 k) pri 5 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 200 Nm pri 2 000 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 142 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 10,2 s, vmax=193 km/h, spotreba vo WLTP výrobca/test 6,3/5,5 l/100 km.

Text: Peter Varga, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov