Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Kia Stonic: Traja kamaráti

Kia Stonic je tak trocha rebelka. Nerieši triedy, no premyslene odpovedá na preferencie klientov. Aká je s benzínovým trojvalcom?

Je Stonic crossover alebo mierne zdvihnuté klasické malé auto? Na pohľad aj posed je to podľa mňa praktické auto do mesta. Dizajn karosérie je moderný, no nie cukríkovo sladký. Je tak akurát a autu svedčí aj dvojfarebná kombinácia. Interiér poteší solídnym pohodlím na predných aj zadných sedadlách a tiež kvalitou dielenského vypracovania. Štandardne veľmi dobré je aj usporiadanie pracoviska vodiča. Intuitívne a prehľadné ovládanie auta je v kategórii mestských vozidiel mimoriadne dôležité, v hustej premávke totiž na spôsobenie dopravnej nehody stačí pár sekúnd nepozornosti. Po krátkom zoznámení sa s pracoviskom vodiča si všimnete niekoľko detailov, ktoré v tejto triede už nie sú celkom bežné. Napríklad výduchy klimatizácie za volantom sú uzatvárateľné. Na čo je to dobré? No napríklad na to, že ak by ste si na kĺby prstov nechali pravidelne fúkať studený vzduch, po čase by ste mohli mať problém.

Poďme k preplňovanému trojvalcu, ktorý automobilka dodáva s manuálom aj automatom. V našom prípade sme mali k dispozícii verziu so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Litrový motor (88 kW/120 k, 172 Nm) sa snaží, to treba uznať. Ak mu doprajete otáčky, budete z jeho schopností príjemne prekvapený. Odstupňovanie prevodovky je v poriadku, v meste budete jazdiť na štvorku (1 750 ot.min-1), na okreskách už na šestku (približne 2 100 ot.min-1), na diaľničnom tempe pracuje motor s otáčkami 3 700 ot.min-1. V prípade spotreby je to, samozrejme, o tom, či ste ako vodič skôr expresívny alebo flegmatický. Ak ste niečo medzi tým, motor si z nádrže odpije 6 litrov benzínu na 100 kilometrov.

Ak sa pozriete na auto, budí emócie. A tomuto charakteru zodpovedá aj naladenie podvozka.  Je skôr tvrdší, no nie prehnane. Aj na fešáckych diskoch s priemerom 17 palcov so cťou zvláda aj dláždené cesty a záplaty, v zákrutách sa podľa očakávania auto nakláňa minimálne. Pri podvozku a platí to o celej karosérii, musím spomenúť veľmi dobré odhlučnenie.

Kia Stonic je vo svojej triede tak trocha unikát. Na nič sa netvári, nesľubuje dobrodružstvá mimo cesty. Sľubuje a aj plní úlohu dobrého partnera na každodenný pohyb nielen v meste.

STRUČNE: Kia Stonic Platinum 1.0 T-GDi

Čo treba uznať: V meste sa cíti výborne.

Čo nám chýbalo: Automatická prevodovka.

Čo nás prekvapilo: Užšie možnosti rozšírenia výbavy.

Cena: základ/test 12 690 €/19 080 €

Záruka: 7 rokov / 150 000 km

Technické údaje: Motor: preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 998 cm3, max. výkon 88 kW (120 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 172 Nm pri 1 500 – 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 125 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 10,3 s, V max = 184 km/h, spotreba výrobca/test 5,5/6,0 l/100 km.

Text: Peter Lacena, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov