Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia family

Pred 120 rokmi sa narodil Enzo Ferrari

Aktuálny kalendárny rok je pre značku Ferrari výnimočný. Automobilka z Maranella oslavuje 120. výročie narodenia zakladateľa Enza Ferrariho, ktorému je venovaná aj značná časť firemného múzea v Modene.

Legendárny Enzo Anselmo „Commendatore“ Ferrari sa narodil 18. februára 1898 v Modene do rodiny Alfreda a Adalgise Ferrari. Pri jeho mene sa však často uvádza aj iný dátum narodenia – 20. februára 1898. Na svedomí to má matka príroda, ktorá spustila snehovú búrku a otec Alfred sa dostavil na úrady s dvojdňovým oneskorením.

Prečítajte si aj: Monza SP1 a SP2 – Ferrari s tuctom valcov

Keď mal Enzo 10 rokov, tak ho na automobilových pretekoch v Bologni očaroval turínsky víťaz Felipe Nazzara na Fiate a bolo rozhodnuté. Sen o profesionálnych pretekoch sa pomaly začal napĺňať. Okrem toho, že bol Enzo talianskym automobilovým pretekárom, postupne sa stal zakladateľom a manažérom pretekárskeho tímu Scuderia Ferrari, pričom neskôr založil spomínanú automobilku Ferrari.

Prečítajte si aj: Ferrari Dino 246 GT po Keithovi Richardsovi

Enzo Ferrari získal len základné vzdelanie. Jeho brat Alfred, prezývaný „Dino“, si v rodinnom sídle zriadil dielňu, kde potom pracoval aj Enzo a ich otec. Počas I. svetovej vojny zomrel Alfred aj otec, pričom obaja sa stali obeťami chrípkovej epidémie. Aj Enzo  ochorel, ale nakoniec prežil.

Prečítajte si aj: Ferrari SP38 – model „ušitý“ na mieru

Netrúfal si však udržať dielňu v prevádzke bez otca a brata, takže si našiel nové zamestnanie. Stal sa testovacím šoférom spoločnosti C.M.N. (Costruzioni Meccaniche Nazionali) v Miláne. V roku 1919 absolvoval svoje prvé preteky. O rok neskôr už bol pretekárskym jazdcom továrenského tímu Alfa Romeo.

Prečítajte si aj: Rozprávkový kabriolet Ferrari 250 GT ročník 1962 na predaj

V sezóne 1929 založil vlastnú pretekársku stajňu, ktorú nazval Scuderia Ferrari. V roku 1932 športovú kariéru ukončil, nechcel už ďalej riskovať život po narodení prvého syna Alfreda. Potom nastúpil do vývojového oddelenia Alfa Romeo, no súbežne ďalej viedol vlastný tím, v ktorom figurovalo štyridsať profesionálnych jazdcov vrátane Tazia Nuvolariho.

Prečítajte si aj: Ferrari 625 Targa Florio – zberateľská rarita

Enzo Ferrari uzavrel tímový kontrakt so značkou Alfa Romeo, časom sa k tejto kolaborácii pridala aj firma Pirelli. S vývojom Alfa Romeo však Ferrari nebol spokojný. V roku 1937 preto tím Scuderia Ferrari rozpustil. O dva ročníky neskôr potom opustil aj Alfa Romeo.

Prečítajte si aj: Ferrari ukazuje 70 rokov evolúcie svojich vozidiel z obdobia 1947 až 2017

Potom v Modene založil konštrukčnú firmu Auto-Avio Costruzioni, ale krátko nato sa firma presťahovala do Maranella.Vývoj automobilového priemyslu však zbrzdila II. svetová vojna, pretože firma musela povinne vyrábať letecké diely pre armádu.

Prečítajte si aj: Prvé „maďarské“ Ferrari 488 Pista trhá pri štarte betón!

Po vojne sa spoločnosť znovu sústredila na automobily. V roku 1947 založila súťažnú stajňu a Ferrari jej dal znovu názov Scuderia Ferrari. V roku 1949 triumfoval vo vytrvalostných pretekoch 24 hodín v Le Mans, a to s vozidlom Ferrari 166M.

V roku 1950 sa spoločnosť so vzpriameným žrebcom v erbe prihlásil do novo vzniknutého seriálu Formule 1. Prvé preteky ovládol v roku 1951 na britskom okruhu v Silverstone. O rok neskôr už Ferrari vyhralo po prvý raz v histórii celý šampionát.

V roku 1956 zomrel Enzov najstarší syn Alfredo v dôsledku svalovej dystrofie. Enzo potom na jeho počesť pomenoval niekoľko pretekárskych modelov (Dino 206, Dino 246 GT, Dino 246 GTS). Napriek skutočnosti, že tím dosahoval športové úspechy, firma sa v 60. rokoch dostala do červených čísiel a zlej ekonomickej situácie.

Enzo prerušil rokovania o predaji značky automobilke Ford, pretože  Henry Ford II neprijal jeho podmienku, že si zakladateľ Scuderia Ferrari ponechá kontrolu nad tímom. Nakoniec firmu zachránil Fiat, ktorý roku 1969 odkúpil polovinu konštrukčnej firmy, a to aj za podmienky, že Enzo zostane prezidentom firmy, ktorým bol až do roku 1977.

Prečítajte si aj: Ferrari 250 GT z roku 1958 hľadá v Paríži nového majiteľa

Kľúčovým manažérom firmy sa však stal Luca di Montezemolo. V 70. rokoch minulého storočia dal Enzo postaviť okruh vo Fiorane, ktorý Ferrari využíva dodnes. V marci 2012 otvorili v Modene sofistikované Múzeum Enza Ferrariho, ktoré dizajnoval architekt českého pôvodu Jan Kaplický. V budove s rozlohou 6000 m2 sa nachádzajú vozidlá značky Ferarri, Alfa Romeo a Maserati.

Prečítajte si aj: Zreštaurované Ferrari 275 GTB z roku 1965 vyráža dych!

V osobnom živote mal Enzo dve manželky a jednu osudovú platonickú lásku. S Laurou Garellovou sa oženil v roku 1932, ale v roku 1978 skonala. S Lindou Lardiovou mal dvoch synov – Dina a Piera. Jeho nenaplnenou láskou a „femme fatale“ však bola po 30 rokov rodáčka z Florencie Fiamma Breschiová.

-jj-

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov