Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Učilo sa auto plávať

Vytopené autá. Pred časom sa nielen cez Slovensko prehnali prívalové dažde, ktoré zatopili ulice. Čoskoro sa na trhu objavia veľmi zánovné autá za lákavé ceny. Ako sa im vyhnúť?

Riziko vážneho poškodenia auta spôsobené vytopením je v prípade súčasných automobilov mimoriadne vysoké. Moderné autá sú totiž plné elektroniky. Hovoríme o množstve káblov, snímačov, konektorov a riadiacich jednotiek. Nič z toho sa s vodou nekamaráti. Imúnne voči vode nie sú ani katalyzátory a DPF filtre. Pozor, následok vytopenia vozidla sa nemusí prejaviť hneď, ale až s odstupom času. Myslite na to skôr, ako si kúpite auto za výhodnú cenu. Majiteľ auta, ktoré sa učilo plávať, spravil totiž určite veľa preto, aby tento stav čo najlepšie zamaskoval.

Voňavé modelky

V prípade interiéru mám s vytopenými autami takúto skúsenosť. Čím viac sú koberce a sedadlá vyčistené a čím viac je interiér vyvoňaný tým väčšie je riziko, že bolo auto zatopené. Odstrániť pach bahna a plesne totiž nie je len tak. A ako to urobiť rýchlo a lacno? No predsa jednoduchým vytepovaním bez demontáže sedadiel z vozidla a dielo dokončiť voňavkou. Obľúbené argumenty predávajúceho: „Auto sme mali radi, bolo ako člen našej rodiny“, „Moja žena je veľmi pedantná“ a pridám ešte z najčastejších argumentov: „Som alergický na prach, preto musím mať interiér v TOP stave “.

Kde hľadať dôkazy?

Pozrime sa na niekoľko miest, odkiaľ sa blato a pleseň odstraňujú ťažšie, respektíve si oprava alebo výmena poškodených dielcov vyžaduje väčšie finančné investície. Vytiahnite bezpečnostné pásy až na doraz a skúste, či nie sú od bahna a plesne. Posuňte predné sedadlo úplne dopredu a zasuňte ruku pod koberec. V akom stave je tlmiaca výplň? Páchne vaša dlaň po plesni, či je pokrytá zaschnutým blatom? Pod koberec sa viete dostať aj v oblasti pedálov. Ku karosérii je v tomto mieste koberec väčšinou prichytený jednoduchým narážacím plastovým klipom. Poťah operadla predného sedadla je k rámu uchytený v zadnej časti väčšinou iba gumeným popruhom. Uvoľnite ho a dajte ruku pod neho? Aký je výsledok?

Pustite klimatizáciu na plný výkon. Postupne otvárajte všetky výduchy, vrátane vnútorného okruhu. Cítite niečo? Pri obhliadke podvozka a motorového priestoru sa zamerajte na časti kryté plastami alebo ochrannými plechmi (napríklad kryty blatníkov kolies, tepelný štít výfukového potrubia, spodný kryt motora, tlmenie na deliacej priečke medzi motorovým priestorom a kabínou, prechodky na tyči riadenia a lanovodoch kulisy radenia). Zaujímavým miestami sú ale napríklad aj vodný kanál v motorom priestore pod čelným sklom vrátane prepadových hadíc, dutiny prahov, priestor medzi telesom nádrže a karosériou. Posledným mojim obľúbený miestom je palivové čerpadlo a napojenie hadíc na nádrži. Toto miesto je väčšinou prístupné buď z batožinového priestoru alebo pod zadnými sedačkami a je prekryté plechovým viečkom.

Tak ako? Nič ste nenašli? Samozrejme, ani toto ešte neznamená, že auto na 100 percent vodou zasiahnuté nebolo. Každopádne ste urobili dosť preto, aby ste nenaleteli prvému podvodníkovi.

Peter Lacena, foto: SITA

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov