Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

BMW M760Li xDrive Model V12 Excellence: Dokonalosť nestačí

Stručne: 

Čo treba uznať: Všetko.

Čo nám chýbalo: … ste sa zbláznili?

Čo nás prekvapilo: Spotreba do 10 litrov pri mimomestskej jazde.

Cena: základ/test: 176 850/209 148 €

Záruka: 2 roky bez obmedzenia km

   

   

V stánku BMW vo Frankfurte boli vystavené všetky motory značky – prepracované modely, predstavujúce všetko od elektromotora, cez troj-, štvor- a šesťvalec. Takmer na konci bol obrovský 4-litrový biturbo V8. No medzi žiadnymi dvoma motormi nebol taký skokový rozdiel vo veľkosti ako medzi týmto osemvalcom a vrcholným 6,6-litrovým V12, pre istotu tiež „fúknutým“ dvoma turbami. Niet divu, že sa najviac doma cíti pod kapotami majestátnych Rolls-Royceov, na ktorých by mohol pristávať menší vrtuľník – také sú veľké. Teraz sa však táto V12 musí zmestiť do o čosi kompaktnejšej obývačky. Napriek tomu, že predĺžené BMW radu 7 je riadny kolos, tento motor sa doň zmestí len tak-tak.

Zvrátená filozofia

Keď som testoval BMW 750Li s vyššie spomínaným motorom V8, ani vo sne mi nenapadlo, že by som potreboval ešte vyšší výkon. Niektorým ľuďom však nestačí dostatok, ale „potrebujú“ doslova prebytok. BMW M760Li je odpoveď na otázku, ktorú možno nikto nepoložil. Preto má objem motora 6,6 litra, 12 valcov a dve turbodúchadlá, nie iba 4,4 litra a 8 valcov. Preto má výkon ohromných 448 kW (610 koní), nie „len“ 330 kW (450 koní). Krútiaci moment dosahuje 800 Nm, nie 650. Cena nie 119, ale 176 000 eur. A teraz údaj, z ktorého sa mi varí mozog: zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy. Čiže vlastne prvý Nissan GT-R so štyrmi sedadlami, štyrmi obrazovkami, štyrmi nastaviteľnými odvetrávanými masážnymi sedadlami, s desiatkami metrov štvorcových najjemnejšej kože a stovkami metrov kontrastných nití, plus naozajstný hliník, drevo, dvojité sklá, elektrické roletky, chladnička, ovládanie gestami… Chápete, kam tým mierim. Chcel by som vidieť manažéra, ktorý si sadne na zadné sedadlo, sklopí si ho takmer ležmo, nastaví si masáž, vytiahne stolík s notebookom a palubný telefón a následne zahlási: pán šofér, dupnite na to! Okamžitý neporiadok, ktorý by v aute vznikol, by sa dal inak docieliť jedine nárazom do stromu.

   

   

   

   

   

   

   

   

Žralok kladivohlavý

Motor si však vzal svoju daň v podobe hmotnosti. BMW je s dvanásťvalcom o 190 kg ťažšie než s osemvalcom a asi netreba dlho hádať, kam sa všetka tá hmotnosť podela. Kým s osemvalcom bola sedmička až neuveriteľne obratná a svižná, dvanásťvalec vpredu cítite. M760Li sa dlho úporne zahryzáva do asfaltu cez špeciálne naladený podvozok od M Performance, ale nakoniec boj prehrá a tam, kde by 750Li bola ešte neutrálna, je M760Li nedotáčavá. Aj tak je však táto hranica posunutá tak ďaleko, že na ňu nedosiahne množstvo lepších áut. O zákrutách však toto auto nie je, aj keď šoféra poteší. Verzia V12 Excellence, s ktorou som mal tú česť, bola ešte aj vzhľadom zameraná na luxus. Tu ide o absolútnu dominanciu v priamke a verte, že keď vás toto BMW zatlačí do sedadla, chvíľu rozmýšľate, či máte dosť sily nadýchnuť sa a či sú predné kolesá ešte na zemi. Ale ony sú, a práve preto, že sa aj na ne smeruje časť výkonu motora, má BMW neohrozenú trakciu. Zrýchľuje neúnavne až do rýchlosti 250 km/h, kde ho mäkko zastaví obmedzovač rýchlosti. V kabíne si vysokú rýchlosť ani neuvedomíte. Je tak výborne odhlučnená a auto je vďaka inteligentnému podvozku s adaptívnymi tlmičmi a natáčaním zadnej nápravy také stabilné, že  by mohla byť bežná cestovná rýchlosť pokojne ďaleko za hranicou 200 km/h. Napriek písmenku „M“ v názve však toto auto nezabudlo na slušné maniere. Má dokonalý podvozok aj na 20-palcových kolesách a jeho prevodovka číta okrem GPS máp aj vaše myšlienky, pričom ich pretavuje do tých najhladších zmien prevodových stupňov. K tomu dobrá hudba, voňavá klimatizácia  a dá sa povedať, že sa nachádzate v pekelne rýchlom súkromnom raji.

Technické údaje: Motor: zážihový dvakrát preplňovaný V12/48V, zdvihový objem valcov 6 592 cm3, max. výkon 448 kW (610 k) pri 5 250 – 6 000, max. krútiaci moment 800 Nm pri 1 500 – 5 000 ot.min-1. Emisie CO2 294 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 3,7 s, vmax= 250 km/h, spotreba výrobca/test 12,8/14,0 l/100 km.

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov