Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Škoda Octavia Joy 1,0 TSI 85 kW: Otáčky, prosím!

Škoda Octavia je na pomery kompaktnej triedy pomerne veľkým liftbackom. Schopnosti litrového trojvalca nás preto prekvapili viac, než sme si boli ochotní na začiatku testu pripustiť.

Text: Peter Lacena, foto: autor

Testovaný model sme dostali v limitovanej edícii Joy, ktorá z pohľadu potrieb bežného motoristu ponúka výborne namiešaný mix. Nechýba dvojzónová automatická klimatizácia, zadné parkovacie snímače,  tempomat či zadná lakťová opierka. Náš kus mal navyše napríklad bi-xenónové reflektory s LED denným svietením, plnohodnotnú rezervu a metalízu. Ako celok je to rozumne zvolená konfigurácia za zaujímavú cenu.

To dôležité sa však nachádzalo pod prednou kapotou. Octavia a litrový trojvalec. Ide to vôbec dohromady? Ide. A lepšie, než by ste si mysleli. Svoj podiel na celkom výsledku má aj šesťstupňová manuálna prevodovka. Je rozumne odstupňovaná, na povolených rýchlostných limitoch teda motor pracuje v otáčkach, ktoré vám, v prípade potreby, dovoľujú celkom svižnú akceleráciu. Tento fakt platí iba za predpokladu, že budete ignorovať poradcu zmeny prevodových stupňov. Bude vás totiž nútiť zaradiť vyšší prevodový stupeň už vtedy, keď sa motor priblíži k hodnote 2 000 ot.min-1. Ak ho neposlúchnete, zistíte, že za touto hranicou motor citeľne ožije a za plynom ide podstatne ochotnejšie. Keď sa chcete povoziť ešte  dynamickejšie, doprajte motoru ešte o 1 000 otáčok viac.  Budete prekvapení, aké schopnosti sa v tomto malom trojvalci skrývajú.  Samozrejme, pokúsil som sa riadiť pokynmi radcu, no bolo to trápenie. Motora, auta aj mňa. Navyše, keď je motor v rozumných otáčkach, reaguje na plyn ochotnejšie a ľahšie, a tak má podľa mojich skúseností aj lepšiu spotrebu. Motor treba pochváliť za kultivovaný chod a karosériu za výborné odhlučnenie. Na voľnobehu a v nižšom spektre otáčok ho takmer nepočuť, keď sa ručička otáčkomera prehupne cez číslo 3 000, je jeho vrčanie skôr príjemným sprievodným javom akcelerácie. Na záver spotreba. S týmto motorom sa treba zžiť. Keď zistíte, v akom spektre otáčok sa cíti najlepšie, budete jazdiť pod hranicou šiestich litrov benzínu na sto kilometrov. A to je na malý trojvalec vo veľkej Octavii veľmi pekné vysvedčenie.

STRUČNE

Čo treba uznať: Reálne úsporný motor.

Čo nám chýbalo: Nič podstatné.

Čo nás prekvapilo: Živosť motora vo vyšších otáčkach.

 

Škoda Octavia Joy 1,0 TSI 85 kW

Cena a záruka:

Základ/test 18 510 €/20 678 €

4 roky / 120 000 km

Motor: preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 85 kW (115 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 200 Nm pri 2 000 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 106 g/km.

Jazdné výkony, spotreba:

0 – 100 km/h za 9,9 s

vmax = 202 km/h, spotreba výrobca/test 4,5/5,7 l/100 km.

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov