Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Audi SQ7 TDI: Absolútna dominancia

Audi SQ7 TDI z hľadiska logiky nemá právo existovať. Našťastie, na svete existujú aj emócie.

Text: Peter Varga, foto: Juraj Hrivnák

Načo je komu obrovské SUV, ktoré dá stovku za 4,8 sekundy, ktoré ide 250 km/h a keby nemalo obmedzovač, šlo by ešte rýchlejšie? Načo je komu obrovské SUV, ktoré v zákrutách schová do vrecka všetky bežné autá a ešte aj množstvo tých, ktoré si o sebe hovoria, že sú ostré? A vôbec načo je komu športové SUV? Keď ho však zbadáte,  začnete rozmýšľať trochu inak. Vyzerá majestátne, ale nie je ako prerastený a neokrôchaný obor. Zrazu začnete myslieť na to, že keď sa v ňom niekde objavíte, budete niekto. A keď si ho vyskúšate, tak si rovno cvrknete do gatí. Zrazu všetky tie myšlienky o tom, že „načo je komu…“ zmiznú ako šibnutím čarovného prútika niekde v zabudnutí. Akoby ani nikdy neboli. Jednoducho ho budete chcieť, pretože vám zabezpečí status a absolútnu dominanciu na ceste. Pritom je pohodlné, priestranné variabilné a nežerie ako tank.

Dominancia výkonu

Začnem rovno uprostred. Dynamiku, a nie hocijakú, zabezpečuje trikrát preplňovaný osemvalcový diesel s objemom štyri litre. V najnižších otáčkach, kým výfukové plyny nemajú dostatočnú energiu, tlačí elektricky poháňané dúchadlo, potom sa pridáva menšie turbodúchadlo a nakoniec veľké. Okrem toho však elektricky poháňané dúchadlo na chvíľu „zatiahne“ aj vtedy, keď z ustálenej rýchlosti dupnete na plyn, aby vykryl aj tú najmenšiu turbodieru. Vďaka spomínanej stratégii preplňovania motor ťahá od podlahy až po strop a turbodiera je preň absolútne tabu. Výkon pritom rastie energicky a veľmi plynule až k 5 200 ot.min-1. V stredných otáčkach, keď sa pripojí väčšie turbodúchadlo, však nastane ešte mierne nakopnutie. Aj napriek tomu, že SQ7 TDI váži cez 2,3 tony a svojou veľkosťou, komfortom aj odizolovaním od vonkajšieho sveta značne maskuje rýchlosť aj zrýchlenie, ten tlak do sedadiel je skutočne impozantný a vnímate ho. Potrebujete niekoho predbehnúť? Nerozmýšľate, dupnete na to a máte ho. S výkonovým potenciálom 320 kW a 900 Nm máte na ceste absolútnu dominanciu. Platí to v komfortnom režime a ešte viac v dynamickom. Pritom sa vôbec nemusíte obávať toho, že vás auto cez plynový pedál vysaje z peňazí. Viete sa zmestiť do 10 l/100 km. A pri 85-litrovej nádrži vás ani príliš časté tankovanie nebude trápiť. Prostredníctvom Audi Drive Select si môžete voliť jazdné režimy a v dynamickom (prípadne v individuálnom režime nezávisle od ostatných parametrov) sa aktivuje klapka vo výfuku, ktorá vyludzuje nádherný zvuk pripomínajúci benzínové osemvalce. Ten zvuk je taký presvedčivý, že keď som prvýkrát prichádzal domov, tak sa ma sused spýtal, či som „zdravý“, že si dám na auto nálepku TDI. Absolútne nepochyboval o tom, že mám benzínový osemvalec. Krásny hlboký bublavý zvuk, žiaden „fejk“ z reproduktorov. Osemstupňová prevodovka radí pekne, v komfortnom režime hladko, ale v športovom dokáže parádne seknúť s autom. Pri osemvalcovom motore mi vôbec neprekáža, že sa motor pri pokojnej jazde doslova prevaľuje na hranici 1 000 otáčok.

Dominancia podvozka

SQ7 TDI má sériovo adaptívny vzduchový podvozok, ktorý umožňuje meniť svetlú výšku aj tuhosť. Má špecifické nastavenie, vďaka čomu sa nebojí zákrut. Testovaný model ho mal vyšperkovaný aktívnym pririaďovaním zadných kolies, vďaka ktorému sa zákruty boja audiny. Stojí síce 1 294 eur, ale tie peniaze sa rozhodne oplatia, pretože tak popri výkone potvrdíte svoju dominanciu aj v zákrutách. Veľký motor má prirodzenú tendenciu tlačiť auto nosom zo zákrut, no pririaďovanie zadných kolies tento efekt veľmi účinne eliminuje. Auto je v zákrutách oveľa agilnejšie, stabilnejšie a pochopiteľne aj rýchlejšie. Neraz sa mi stalo, že keď som sa jedným očkom pozrel na rýchlomer, tak som sa sám seba zľakol. Pritom som ani na zlomok sekundy nemal taký pocit, žeby sa mi SQ7-ka snažila nejako ublížiť. Naopak, nechala sa krásne viesť. A možno mi len dávala ten pocit, a v skutočnosti si „riešila“ svoje veci. Je to ako keď máte dobrú tanečníčku, ktorá vás síce vedie, ale v skutočnosti si myslíte, že ju vediete vy. A keď jej náhodou stúpite na nohu, tak bez najmenšieho zaváhania pokračuje ďalej a tvári sa, že sa nič nestalo, že to ani nebola jej noha, ale nejaká vyskočená lišta tanečného parketu. Musím povedať, že Audi SQ7 TDI znesie veľa nielen v dlhých zákrutách, ale ani rýchle zmeny smeru mu nerobia problémy. Hoci práve tam najviac cítiť hmotnosť auta. Riadenie v dynamickom režime je citeľne tuhšie a má celkom rýchle vracanie do neutrálnej polohy, ale príliš veľa spätnej väzby nedáva. Naopak, pekne izoluje od nepríjemností našich ciest. K spomínanému potláčaniu nedotáčavosti prispieva aj základné rozdelenie hnacej sily medzi nápravy v pomere 40:60. Viac ide dozadu, čo podporuje pocit jazdných vlastností skutočných športových áut. Je tu ešte jedna oblasť, kde cítiť vysokú hmotnosť, a tou je brzdenie. Oceľové kotúče sa po viacnásobnom silnom brzdení z vysokých rýchlostí prehrievajú. Pamätám si však z medzinárodnej prezentácie, že keramické brzdy sa ani po niekoľko desiatok kilometrovej paľbe po horských cestách s množstvom zákrut nekľakli. Nie sú lacné, 9 559 eur je už riadna šupa, ale tu rozhodne nešetrite. Ak chcete využívať potenciál SQ7 TDI, tak je to tá najlepšia investícia. Ak si chcete svoje SQ7 TDI vyšperkovať, tak ešte odporúčam športový zadný diferenciál a aktívne stabilizátory. Ani keramiku, ani spomínané dva prvky naše vozidlo však nemalo.

Čo dodať na záver? Sotva nájdete auto s podobnou kombináciou statusu, priestrannosti, výbavy, komfortu, výkonového potenciálu, jazdných vlastností a spotreby, takže si jeho kúpu nakoniec môžete odôvodniť aj logicky.

 

Stručne

Čo treba uznať: SQ7 TDI nie je len o statuse, ale skutočnej dominancii.

Čo nám chýbalo: Karbónovo-keramické brzdy.

Čo nás prekvapilo: V zákrutách znesie neuveriteľne veľa.

 

Audi SQ7 4,0 TDI quattro

Cena (základ/test)                                          97 700/123 636 €

Záruka                                                           3 roky alebo 90 000 km

 Motor

Trikrát preplňovaný vznetový V8/32V, zdvihový objem valcov 3 956 cm3, max. výkon 320 kW (435 k) pri 3 750 – 5 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 900 Nm pri 1 000 – 3 250 ot.min-1. Emisie CO2 189 g/km.

Jazdné výkony

0 – 100 km/h za 4,8 s, vmax=250 km/h, spotreba výrobca/test 7,2/10,1 l/100 km. Batožinový priestor: 805 l

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov