Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Volvo XC90 Excellence: Rolls-Royce v rúchu SUV

Volvo XC90 Excellence spája cnosti SUV s okázalým prepychom najluxusnejších limuzín. 

Text: Peter Varga, foto: autor

Človek, ktorého nebaví šoférovanie, pre pracovnú zaneprázdnenosť nemôže šoférovať alebo sa chce venovať manželke či priateľke a pritom si cestu autom chce maximálne užiť, si kúpi Roll-Royce alebo niečo podobné. Ale čo ak sa potrebuje dostať niekam do hôr, niekam na horskú chatu, niekam k jazeru a pod.? Alebo čo ak sa chce na svet pozrieť z miesta, ktoré je pre nízku limuzínu s dlhým rázvorom osí náprav neprístupné? Vtedy si môže kúpiť Volvo XC90 Excellence. Je to akýsi Rolls-Royce medzi SUV. Je to SUV, kde kvalitné materiály ulahodia zmyslom posádky, kde sa škandinávsky dizajn spojí s remeselnou dokonalosťou a technologickou vyspelosťou, kde sa komfort stáva neodmysliteľnou súčasťou každej cesty. Pritom ho zvonka prakticky nerozoznáte od „obyčajného“ XC90.

Na zdravie!

Má štyri miesta, pričom všetci traja pasažieri aj vodič majú  samostatné sedadlá – nastaviteľné, vyhrievané, ventilované a s masážnou funkciou (s piatimi programami a troma stupňami intenzity a rýchlosti). Samotné sedadlá sú výborne tvarované a nesmierne pohodlné. Samozrejmosťou je jemné kožené čalúnenie s jedinečným vzorom. Kabínu zdobia ručne vyrobené obklady z pravého dreva, matne pochrómované prvky, textilné poťahy vybraných častí kabíny… A v tuneli medzi zadnými sedadlami sú dva sklenené poháre z ručne brúseného krištáľu od popredného švédskeho výrobcu skla Orrefors (mimochodom, rovnaký výrobca brúsil aj volič prevodovky). Aby si bolo s čím štrngnúť, tak je v zadnej stene chladnička na dve fľaše šampanského, prosecca, resp. sektu.  Po otvorení môžete fľašu vložiť do chladeného držiaka v stredovom tuneli priamo pred poháre, takže sa pri nalievaní ďalšieho pohárika nebudete musieť načahovať dozadu. Pasažieri sediaci vzadu majú k dispozícii konzoly na pripojenie tabletu aj výklopné stolíky, ktoré sú inak schované v stredovej lakťovej opierke. Jeho excelencia, teda človek, ktorý sedí vpravo, môže zo svojho miesta posunúť sedadlo vedľa vodiča dopredu a sklopiť jeho operadlo, aby si urobil viac miesta na nohy. Musím však povedať, že by som si vzhľadom na charakter vozidla vedel predstaviť ešte o kúsok viac. Verzia s predĺženým rázvorom náprav by to urobila, ale zvonka by to auto vyzeralo obludne. Preto sa radšej sa uskromním „na nohách“. Veď v konečnom dôsledku XC90 Excellence má vzadu aj tak viac miesta na nohy ako bežné XC90.

Ticho, prosím!

Tvorcovia dbali aj na akustický komfort. Použili špeciálne „tiché“ pneumatiky Pirelli, viac zvukovo absorpčných materiálov a priestor pre posádku od batožinového priestoru oddelili stenou. Tá zlepšuje nielen akustický, ale aj tepelný komfort. Minimalizuje totiž prestup hluku odvaľovania zadných kolies do kabíny a tiež prestup tepla z kabíny do kufra a naopak z kufra do kabíny. V kvalitne odhlučnenej kabíne sa ešte viac vyníma zvuk audiosústavy Bowers & Wilkins s 19 reproduktormi a dodatočným stredovým reproduktorom.

A bodku za tým všetkým dáva famózny plug-in hybridný pohon T8 Twin Engine. Práve on (benzínový motor spojený s elektromotorm) dokonale reflektuje luxusný charakter modelu Excellence. Je silný, pritom kultivovaný a tichý, v elektrickom režime dokonca absolútne bezhlučný. A pri prudkej akcelerácii má krásny zamatový zvuk. Diesel by som s výbavou Excllenre ani nespájal. Tu ide o vyššie ciele, ako je bohapustá spotreba. Tu ide o komfort, tichú a kultivovanú jazdu. O typickom štipľavom smrade dieslov nehovoriac. Jednoducho diesel nie! O to viac, že Volvo má po novom iba štvorvalcové dvojlitrové diesle, a tie sa kultúrou nechytajú na benzíny. Áno, na dlhých cestách by bol rozhodne úspornejší, ale ak má niekto takmer 125 000 eur na takéto auto, tak nech má aj na palivo. Ako sa hovorí, ak máš na opičku, musíš mať aj na banány.

Stručne

Čo treba uznať: Je nesmierne luxusný zvnútra, nenápadný zvonka.

Čo nám chýbalo: Trochu viac miesta na nohy.

Čo nás prekvapilo: Kabína je oddelená od batožinového priestoru.

 

Volvo XC90 T8 Twin Engine eAWD Excellence

Cena (základ/test)                                          50 500/124 960 €

Záruka                                                           3 roky alebo 96 000 km

 Motor

Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 969 cm3, max. výkon 235 kW (320 k) pri 5 700 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 2 200 – 5 400 ot.min-1. Synchrónny elektromotor, max. výkon 65 kW (87 k) pri 7 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 240 Nm pri 0 – 3 000 ot.min-1. Max. kombinovaný výkon 300 kW (407 k), max. kombinovaný krútiaci moment 640 Nm. Emisie CO2 49* g/km.

 

Jazdné výkony

0 – 100 km/h za 5,6 s, vmax=230 km/h, spotreba výrobca/test 2,1*/10,1 l/100 km.

Pozn.: * – iba na prvých 100 km.

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov