Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

Detroit 2017: Kia Stinger – nové luxusné športové GT

Nová Kia Stinger bola odhalená v predvečer tohtoročnej North American International Auto Show v Detroite a do predaja v USA by sa mala dostať v tomto roku.

Kia GT Concept Car prichádza ako naozajstné vozidlo Grand Touring. Novinka má výkon  268 kW/365 koní! Nechýba luxusné vybavenie a príťažlivý dizajn. Má tradičnú koncepciu pohonu s motorom umiestneným pozdlĺžne vpredu a pohonom zadných kolies. K dispozícii bude aj verzia s pohonom všetkých kolies.

stinger_2018_exterior_side-driver--kia-960x-jpg       stinger_2018_exterior_rearbumper--kia-960x-jpg

Kľúčom k úspechu automobilu je výrazný dizajn. Nepochybne vychádza z tých istých základov ako dizajn najnovších modelov značky. Nechýba modifikovanú „tigria“ maska, dramatické línie a zaujímavé LED svetlomety vzadu. Cieľom tímu vedeného Petrom Schreyerom bolo vytvoriť pravé Gran Turismo fastback – teda luxusné auto na oduševnenú jazdu na dlhé trasy. „Pravé Gran Turismo nie je o šialenej sile, tvrdej dynamike a brutálnom dizajne,“ vraví Gregory Guillaume, šéfdizajnér Kia Motors Europe. „Skutočné GT, teda vozidlo pre energickú jazdu, nespočíva prvoplánovo vo výkone, dynamike na hrane, alebo surovom stvárnení na úkor luxusu, pohodlia a pôvabu.“ Cieľom novinky je podľa jeho slov nadšenie z jazdy.

Nad dizajnovým stvárnením mal dohľad priamo vedúci návrhár Kia Motors Peter Schreyer a jeho skupina dizajnérov vo Frankfurte. Vyladenie jazdných vlastností mal na starosti Albert Biermann, šéf testovania vozidiel a vývoja najvýkonnejších modelov automobilky Kia, spoločne s tímom konštruktérov v Korei a na náročném pretekárskom okruhu Nürburgring.

stinger_2018_exterior_headlight--kia-960x-jpg      stinger_2018_exterior_brembobrakes--kia-960x-jpg

Dve verzie výkonu

Kia ponúkne svoju novinku najprv na severoamerickom trhu v dvoch vyhotoveniach, ktoré ponesú pomenovanie Stinger a Stinger GT. Obe majú pod kapotou pozdĺžne uložené preplňované zážihové motory. Vodič má na výber päť jazdných režimov, ktoré ovplyvňujú ako podvozok, tak i riadenie – Personal, Eco, Sport, Comfort a Smart.

Kia Stinger je vybavený preplňovaným radovým štvorvalcom Theta II s objemom 1998 cm3 s výkonom 188 kW (255 k) pri 6200 min-1 a krútiacim momentom 353 Nm od 1400 do 4000 min-1.

Kia Stinger GT poháňa vidlicový šesťvalec Lambda II s dvojitým preplňovaním, poskytujúcim z objemu 3342 cm3 maximálny výkon 269 kW (365 k) pri 6000 min-1 a krútiaci moment 510 Nm od 1300 do 4500 min-1. Pri tejto verzii uvádza Kia akceleráciu z 0 na 100 km/h za 5,1 s a maximálnu rýchlosť 269 km /h.

Štandardom pre obe verzie je druhá generácia osemstupňovej automatickej prevodovky s pohonom zadných kolies, ktorá umožňuje zmeny rýchlostných stupňov páčkami pod volantom. Novinka je okrem iného prvým sedanom svojej značky, u ktorého je možné voliť medzi pohonom zadných kolies a stálym pohonom všetkých kolies. Systém pohonu AWD s ohľadom na optimálnu kontrolu uprednostňuje na mokre i na suchu kolesá zadnej nápravy a používa nový systém dynamického vektorovanie krútiaceho momentu (DTVC), ktorý monitoruje pokyny od vodiča aj stav vozovky a automaticky reguluje výkon a brzdnú silu na jednotlivých kolesách s cieľom zabezpečiť požadovaný smer aj za nepriaznivých podmienok. Vozidlá s pohonom zadných kolies využívajú mechanický samosvorný diferenciál.

Modely so štvorvalcom sú obuté do pneumatík 225/45 R18, šesťvalce majú obuté plášte 225/40 R19 vepredu a 255/35 R19 vzadu a pod nimi brzdy značky Brembo.

Podvozok modelu Stinger je z 55 percent vyrobený z vysokopevnostnej ocele. Predná náprava je typu McPherson a vzadu je viacprvkové zavesenie. Prvýkrát u vozidla značky Kia je k dispozícii elektronicky nastaviteľný systém odpruženia DSDC (Dynamic Stability Damping Control).

Kia uvádza, že v závislosti na stave vozovky a štýlu jazdy sa dá Stinger prenastaviť tak, aby vykazoval agilnejšie reakcie v zákrutách, kedy systém zníži tuhosť predných tlmičov a súčasne zvýši tuhosť zadných. Naopak, vyššej stabilite jazdy za vysokých cestovných rýchlostí napomáha, keď systém zvýši tuhosť predných tlmičov a zníži tuhosť zadných.

Systém sa nastavuje prostredníctvom pätica jazdných režimov,  ktoré ovplyvňujú ako podvozok, tak i riadenie – Personal, Eco, Sport, Comfort a Smart. Riadenie je štandardne vybavené elektrickým posilňovačom R-MDPS s premenným prevodovým pomerom a elektromotorom umiestneným priamo na skrini prevodovky riadenia pre zlepšenie reakcií a zníženie vibrácií prenášaných do stĺpika riadenia. Účinok posilňovača možno tiež upravovať pomocou piatich voliteľných jazdných režimov.

Luxusný športovec

Kia Stinger s rázvorom náprav 2906 mm, celkovou dĺžkou 4801 mm, šírkou 1869 mm a výškou 1400 mm dáva svojim atletickým postojom najevo sebedôveru, od elegantnej prednej čast cez štíhlé boky až po svalnaté zadné podbehy. Charakteristickým znakom je  dlhá kapota a krátky predný previs karoserie, dlhý rázvor zas vytvára miesto pre priestrannú päťmiestnu kabinu a vozidlo ukončuje veľký zadný previs karosérie s markantnými ramenami blatníkov.

Prikrčená kabína s ostro skloneným čelným sklom a zadným oknom je posunutá smerom k zadnej časti vozidla, čím evokuje siluetu rýchleho automobilu. Sedadlá s výrazným bočným vedením sú na želanie očalúnené jemnou kožou Nappa.

Pracovisko vodiča zahŕňa prístrojovú dosku s dôrazom na horizontálnu rovinu. Stredový panel je rozdelený na dve oddelené zóny, z ktorých prvý slúži na ovládanie systému palubného infotainmentu a je usadená pod farebný dotykový displej, zatiaľ čo ovládacie prvky klimatizácie a ventilácie sú umiestnené o niečo nižšie.

Priamo pred vodičom je volant so silným vencom obšitým kožou a analógové i digitálne ukazovatele. Farebný TFT displej medzi kruhovými ukazovateľmi sprostredkuje údaje dôležité pre športovú jazdu, napr. silu priečneho zrýchlenia v zákrutách, časy na okruhu, alebo teplotu motorového oleja, spoločne s doplnkovými informáciami, ako sú údaje palubného počítača, pokyny navigácie alebo diagnostika vozidla.

Vsadili na komfort

Kia pre model Stinger ponúka aj niekoľko systémov na podporu riadenia (ADAS). S nepozornosťou a únavou vodiča má pomáhať bojovať nový systém sledovania únavy (DAA), ktorý automobilka ponúka prvýkrát. Vo výbave nechýba asistent ochrany pred čelnou zrážkou (FCA) s integrovanou funkciou nezávislého núdzového brzdenia (AEB) a detekciou chodcov, inteligentný tempomat (ASCC), systém pre udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu (LKA) a systém monitorovania prevádzky za vozidlom pri cúvaní (RCTA).

Na palube je samozrejmosťou moderný infotainment. Prostredníctvom výškovo nastaviteľného farebného displeja HUD s projekciou na čelné sklo možno sledovať kľúčové jazdné údaje, napríklad rýchlosť, pokyny navigácie, nastavenie audio systému a tempomatu alebo informácie systému na monitorovanie mŕtvych uhlov.

Kia pre Stinger ponúkne trojicu audio systémov, z ktorých ten najvýkonnejší Harman / Kardon ponúkne s externým zosilňovačom výkon 720 W, 15 reproduktorov a subwoofery pod prednými sedadlami. Súčasťou stredového panelu je bezdrôtová dobíjacia základňa pre smartphony a štandardnou funkciou je aj hands-free telefonovanie prostredníctvom Bluetooth.

Kia (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov