Jaguar F-Pace: nový uchádzač o trón
Jaguar F-Pace prichádza, aby si odtrhol zo sústa, ktoré doteraz ležalo mimo záujmov začky Jaguar.
Kompletnú galériu fotografií nájdete v rubrike Galérie.
Keď v roku 2002 Porsche uvádzalo na trh svoje prvé SUV, všetci sme s obrovskou nevôľou krútili hlavou. Čo je to za hlúposť, aby Porsche vyrábalo ozrutné SUV!? To predsa nemá s genofondom Porsche nič spoločné! Čas však dal za pravdu marketingovým mágom z Zuffenhausenu, Cayenne vytrhol automobilku z biedy. Dalo by sa povedať, že Cayenne v hodine dvanástej vytiahol automobilke hlavu zo slučky na šibenici. Práve vďaka nemu totiž Porsche ustálo kritickú situáciu, v ktorej sa v tom čase nachádzalo, a mohlo si zachovať nami tak veľmi milované športové modely, ba dokonca rozšíriť ich portfólio. Dnes je situácia celkom iná. Už sa vôbec nečudujeme tomu, že automobilky, ktoré sme si donedávna spájali výhradne so športovými alebo luxusnými autami, prichádzajú na trh s SUV. Naopak, s otvoreným náručím ich vítame. SUV sú jednoducho v kurze a podľa prognóz ešte minimálne pár rokov ich odbyt bude rásť. Aj Jaguar naskočil na tento trend a prichádza s modelom F-Pace – prvým SUV vo viac ako 90-ročnej histórii značky. Predpokladám, že bude mať rovnaký, ak nie väčší úspech ako spomínaný Cayenne. Má na to totiž všetky predpoklady.
Predpoklad číslo jeden
Základným predpokladom úspechu akéhokoľvek auta je dizajn. Auto sa jednoducho musí páčiť. A F-Pace sa páči veľmi. Zachováva si totiž typické črty Jaguara – dlhú kapotu s krátkym previsom, kabínu posunutú dozadu, stúpajúcu líniu bočného profilu a, naopak, klesajúcu líniu strechy, skosenú zadnú časť, pomerne dlhý zadný previs, typickú masku chladiča, široké zadné skupinové svetlá… Mne osobne dokonca neprekážali ani 19-palcové kolesá, vôbec by som nepotreboval väčšie. Ak vám však „na veľkosti záleží“, môžete ísť až do „dvadsaťdvojok“. K spomínaným črtám Jaguar však pridáva prvky SUV – vyššiu svetlú výšku, pocit robustnosti a bezpečnosti.
Ak hovorím o dizajne, musím sa zastaviť pri funkčnosti. Dvere sú totiž potiahnuté až nadol, aby prekryli prahy. To je dobré na to, aby ste si pri vystupovaní alebo nastupovaní nezašpinili nohavice. Na druhej strane, pri vyšších obrubníkoch alebo keď parkujete tak, že jednu stranu auta máte vyššie ako druhú, si musíte dávať pozor, aby ste pri otváraní dverí nebuchli ich roh o zem.
Predpoklad číslo dva
Úspech auta vo veľkej miere determinuje aj konkurencia, presnejšie povedané počet a typy áut, ktoré má človek „v okolí“ daného auta na výber. Jaguar F-Pace mieri kamsi medzi triedy. Samotní predstavitelia za jeho najbližších konkurentov považujú Porsche Macan a BMW X4. S prvým súhlasím, s druhým nie. Hoci má Jaguar značne skosenú zadnú časť, od skosenia typu kupé, aké má X4-ka, má ďaleko. A to je dobre. Charakterom a rozmermi má rozhodne bližšie k Volvu XC60, Mercedesu-Benz GLC a Lexusu NX, no najbližšie má ku Audi Q5 a BMW X3, s ktorými sa môže porovnávať aj po motoristickej stránke.
Predpoklad číslo tri
Na to, aby tvorcovia zachovali pocit, že človek sedí v typickom Jaguari, sedadlo vodiča posadili na pomery SUV nízko a stredový tunel potiahli vyššie. K tomu si pripočítajte možnosť všestranného nastavovania sedadla vodiča (vrátane možnosti prifukovania bočných výplní) a tiež volantu a mali by ste dostať výborný pocit za volantom. Ibaže sedadlo je v sedákovej časti príliš úzke (a to si myslím, že mám konfekčnú veľkosť), lakťové opierky sú tvrdé ako skala (mäkčenie vôbec nefunguje) a opierka na stredovom tuneli je tak nešťastne tvarovaná, že som si párkrát o jej roh buchol ten povestný boľavý bod na lakti. Kolega s dlhšími rukami však tento problém nemal. Mimochodom, v interiéri je viacero miest, kde sa mi zdalo, že automobilka šetrila. Šetrila absolútne nedôstojne luxusnému cvengu mena Jaguar. Napríklad kaplnka prístrojového štítu je z tvrdého plastu. Bez najmenšieho náznaku maskovania, že ide o lacný plast. Ďalším príkladom sú bočné výplne dverí. Tie sú síce mäkčené, ale mäkčenie je príliš tenké, preto „nefunguje“. Na dobrom pocite nepridával ani digitálny prístrojový štít, ktorý na mňa pôsobil príliš plocho. Na Audi Virtual Cocpit sa ani len nechytá. Navyše sa mi nepozdávalo ani usporiadanie virtuálnych ukazovateľov. V ľavej časti som si mohol nechať zobraziť logo Jaguar (efektné, ale úplne zbytočné), analógové hodinky (efektné, ale duplikovaný údaj z centrálneho displeja) alebo základné informácie rádia, resp. audiosystému (stanica, interpret, názov skladby). Pritom ukazovateľ teploty motora a paliva v nádrži sú akoby nasilu vtesnané do otáčkomera (v normálnom, ekonomickom a off-roadovom režime) alebo rýchlomera (v športovom režime) a palubný počítač si musí vystačiť s jedným riadkom v spodnej časti displeja, takže naraz dokáže zobraziť jeden jediný údaj. Prečo namiesto tých nezmyslov nedali tieto údaje do ľavej časti displeja? Naopak, chválim rýchle reakcie centrálneho displeja, kvalitu jeho zobrazovania a to, že konštruktéri nechali dôležité ovládače vonku a neschovali ich do displeja. V duchu modernej doby si môžete nastaviť farbu a intenzitu ambientného osvetlenia interiéru podľa vlastných preferencií, resp. nálady. Kladne hodnotím aj odkladacie priestory, napríklad do dverí vmestíte 1,5-litrovú PET fľašu.
Predpoklad číslo štyri
SUV musí byť praktické. Batožinový priestor so základným objemom 650 dm3 je dobre využiteľný. Na podlahe sú koľajničky s posuvnými kotevnými okami a pod podlahou dojazdové rezervné koleso. Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40, čo zvyšuje variabilitu. Pasažieri na zadných sedadlách si môžu upraviť sklon operadiel, a to dokonca elektricky. Rozsah zmeny je však pomerne malý. Škoda, že operadlá nemožno dať do kolmej polohy. To by ešte zvýšilo využiteľnosť kufra. Veľmi užitočným prvkom je tzv. Activity Key – vodotesný, nárazu odolný náramok, ktorým môžete zamknúť auto tak, že si kľúče od neho necháte v samotnom aute. Jednoducho priložíte náramok k písmenu J na piatych dverách a po chvíli sa auto zamkne. Na otvorenie stačí prísť k autu, priložiť náramok ku spomínanému písmenu J a stlačiť tlačidlo otvárania kufra. Je to najlepšia vec, akú môžete mať pri športovaní alebo návšteve kúpaliska. Navyše sa nemusíte báť, že pre vybitú baterku v náramku raz ostanete stáť pred zamknutým autom. Náramok totiž žiadnu baterku nemá. Funguje na podobnom princípe ako „pípačky“ ku vchodovým dverám v panelákoch.
Predpoklad číslo päť
F-Pace je zatiaľ dostupný s dvoj- alebo trojlitrovým turbodieselom alebo s preplňovaným trojlitrovým benziniakom. Najväčší záujem bude zrejme o trojlitrový diesel s výkonom 221 kW (300 k) a krútiacim momentom 700 Nm. Ja by som určite bral tento motor. Hoci sa priznám, že srdce ma ťahá ku benzínovému motoru, rozum by nakoniec aj tak zvíťazil. Diesel sa predsa len ľahšie kŕmi. Napriek využívaniu výkonového potenciálu si nevypýtal viac ako 8,0 l/100 km – hovorím, samozrejme, priemer. Pritom ťahá ako lokomotíva. Už v nízkych otáčkach, tobôž v stredných, a dych mu dochádza až v okolí 4 500 ot.min-1. Má veľmi príjemný zvuk a do karosérie sa neprenášajú žiadne vibrácie. Osemstupňový automat radí rýchlo, samozrejmosťou sú pádielka pod volantom.
Predpoklad číslo šesť
Asi najväčší dojem vo mne zanechali jazdné vlastnosti dané kombináciou motora a prevodovky, pohonu AWD, podvozka a karosérie. Ako celok je to všetko nesmierne dobre zosúladené. Motor a prevodovku som už spomínal, len pridám, že ani v športovom režime pri normálnom zaobchádzaní s plynom netlačia na pílu. Správajú sa, akoby boli v základnom (normálnom) režime, majú však rýchlejšiu a progresívnejšiu odozvu na plyn. Skvelé, presne takto si to predstavujem. Za bežných okolností sa prakticky všetka hnacia sila posúva dozadu. Vďaka tomu sa do riadenia neprenášajú žiadne parazitné impulzy. Inteligentný pohon AWD však neustále monitoruje situáciu na vozovke a vaše podnety a rozdeľuje hnaciu silu tak, aby podporil vaše úmysly. Napríklad pri akcelerácii dokáže v priebehu 165 milisekúnd preniesť dopredu prakticky všetku hnaciu silu (Jaguar píše 90 %). Pri rýchlej jazde zákrutou zasa zreteľne cítite, ako tlačí na zadok (tým a zachová športový pocit), ale zároveň presunie časť hnacej sily dopredu, aby ste zo zákruty vyšli rýchlejšie. Zdatní vodiči môžu smelo driftovať, pohon im v tom nebude brániť. Pri medzinárodnej prezentácii som sa navyše presvedčil o tom, že F-Pace zvládne aj náročnejší terén. Aj taký, do akého by som s takýmto autom ani len neuvažoval ísť. Svetlá výška je 213 mm. Dodávam, že hoci ide o naoko bežný systém s lamelovou medzinápravovou spojkou, softvér si vyvíjal Jaguar vo vlastnej réžii. Aj to dokazuje, ako veľmi im záležalo na jazdných vlastnostiach. V dokonalej symbióze s motorom a pohonom je podvozok. Vďaka akurátnej tuhosti (v normálnom režime), výbornému odhlučneniu a odtlmeniu nerovností je skvelým partnerom na každodenné jazdenie. Lôžka závesov spoľahlivo zachytávali aj údery od väčších nerovností. Pre zníženie neodpružených hmôt sú mnohé prvky zavesenia kolies z hliníka, resp. kovaného hliníka. Geometria je nastavená tak, aby auto bolo a priori neutrálne, ale viete sa s ním pohrať a balansovať na hrane nedotáčavého až pretáčavého šmyku. Riadenie je na pomery SUV veľmi priame, chválim rýchle vracanie volantu do neutrálnej polohy. Samozrejmosťou sú jazdné režimy. V dynamickom sa zmenia reakcie motora, prevodovky, tuhosť riadenia a tiež adaptívneho podvozka. K dispozícii máte aj vlastné nastavenie dynamického režimu, v ktorom si môžete zadať, ako sa majú spomínané štyri systémy správať – nezávisle od seba. Posledným článkom v súhrne jazdných vlastností je karoséria. Je postavená na novej modulárnej platforme s využitím hliníkových materiálov (až 80 %). Je ľahká a pevná. Na nerovnostiach sa nekrútila. Ľahká karoséria zároveň prispieva k dobrému rozloženiu hmotnosti, a teda aj k spomínanej neutralite auta. Jaguar udáva 50:50 v závislosti od motorizácie a výbavy. Pri motore 3,0d to bude trochu inak v neprospech prednej nápravy, no stále to bude výborný pomer. Karoséria spolu s podvozkom vo mne vyvolávali pocit pevnosti a solídnosti. Vôbec nepochybujem o tom, že sa F-Pace nerozsype a bude hodnotným autom aj po mnohých kilometroch. A to je to najdôležitejšie. Spolu s geniálnymi jazdnými vlastnosťami to prevýši akékoľvek chybičky krásy či nedostatky.
Text: Peter Varga, foto: autor
Čo treba uznať: Vyzerá dobre, jazdí ešte lepšie.
Čo nás prekvapilo: Zanedbané detaily v interiéri.
Čo nám chýbalo: Najviac asi širšie sedadlá.
Jaguar F-Pace 3,0d AWD R-Sport | Porsche Macan S diesel PDK | BMW X3 xDrive35d M Sport | |
Cena (základ/test) | 43 422/79 900 € | 60 063/– € | 41 450/– € |
Záruka | 3 roky bez obmedzenia km | 2 roky bez obmedzenia km | 2 roky bez obmedzenia km |
Motor [Typ/valce/ventily] | Preplňovaný vznetový/V6/24V | Preplňovaný vznetový/V6/24V | Preplňovaný vznetový/V6/24V |
Zdvihový objem valcov [cm3] | 2 993 | 2 967 | 2 993 |
Max. výkon [kW (k) pri ot.min-1] | 221 (300)/4 000 | 190 (258)/4 000 – 4 250 | 230 (313)/4 400 |
Max. krútiaci moment [Nm pri ot.min-1] | 700/2 000 | 580/1 750 – 2 500 | 630/1 500 – 2 500 |
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov