Škoda Octavia oslavuje 20 rokov
Škodu Octaviu môžeme nazvať fenoménom v novodobej histórie automobilky Škoda. Je najpredávanejším, najdlhšie vyrábaným a najpopulárnejším modelom mladoboleslavskej značky.
Škodu Octaviu vyrábali v povojnovom období ako sedan s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Novodobý nástupca má tiež motor vpredu, ale pohon zadných kolies zmenili na bežnejší pohon predných kolies.
Model Octavia je v súčasnosti bestsellerom, ktorý nedávno oslavoval 5 miliónov predaných kusov. Vývoj nového automobilu začal v roku 1992, približne rok po dohode o odkúpení automobilky Škoda koncernom Volkswagen.
Vozidlo dostalo novú podvozkovú platformu, na ktorej sa podieľali tiež inžinieri z Wolfsburgu. Dizajn navrhol team pod vedením Dirka van Braeckela s podporou počítačových programov. Celý vývoj prebiehal v centre v Mladej Boleslavi.
Automobilka kládla dôraz na vysokú aktívnu a pasívnu bezpečnosť podporenú prednými a bočnými airbagmi. Najväčším tromfom nového modelu bol batožinový priestor. Ten mal objem od 528 do 1 328 l.
Na začiatku predaja v roku 1996 boli k dispozícii 2 zážihové štvorvalce a jeden vznetový motor. Základom bola koncernová pohonná jednotka 1,6 MPI s výkonom 55 kW (75 k). Pre náročnejších zákazníkov bol v ponuke 1,8-litrový štvorvalec s 5-ventilovou technikou a výkonom 92 kW (122 k).
O popularitu Octavie sa zaslúžil legendárny vznetový štvorvalec 1,9 TDI s axiálnym rotačným čerpadlom a priamym vstrekovaním paliva. Hlučnejšia technika však priniesla normovanú spotrebu 5,1 l/100 km, ktorá bola aj reálne dosiahnuteľná.
Neskôr pribudli do ponuky napríklad verzie 1,8 20V Turbo s výkonom 110 kW (150 k), silnejšie 1,9 TDI s výkonom 81 kW (110 k) alebo základným vznetový motor 1,9 SDI s atmosférickým plnením a maximálnym výkonom 50 kW (68 k).
V marci 1998 mala premiéru na autosalóne v Ženeve prvá Octavia Combi. O rok neskôr pribudla do ponuky verzia s pohonom všetkých kolies. Octavia znamená v latinčine ôsma. V produktovej hierarchii Škody to bolo poradové číslo vozidla s nezávislým zavesením všetkých kolies od prvého typu v roku 1933.
Pre Octaviu vznikla v Mlade Boleslavi moderná výrobná linka s rozlohou 37 500 m2 a nová lakovňa s kapacitou 1 800 automobilov. Posledná Octavia prvej generácie zišla z výrobných pásov v novembri 2010, už ako Octavia Tour. Škoda vyrobila 970 000 liftbackov a 470 000 kombi.
Druhá generácia schádzala z výrobných pásov od 2004 do 2013. Z nej vyrobili 1,6 milióna liftbackov a 900 000 kombi. Škoda do ponuky pridala moderné zážihové motory alebo automatickú prevodovku DSG.
Súčasná tretia generácia je na trhu od novembra 2012. Na konci minulého mesiaca zišiel z výrobných pásov miliónty exemplár tretej generácie. Od začiatku produkcie vyrobili viac ako 5 miliónov Octavii. Tie vyrábajú tiež v Číne, Indii, Rusku a Kazachstane.
MM, Škoda
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov