Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

Škoda Octavia oslavuje 20 rokov

Škodu Octaviu môžeme nazvať fenoménom v novodobej histórie automobilky Škoda. Je najpredávanejším, najdlhšie vyrábaným a najpopulárnejším modelom mladoboleslavskej značky.

Škodu Octaviu vyrábali v povojnovom období ako sedan s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Novodobý nástupca má tiež motor vpredu, ale pohon zadných kolies zmenili na bežnejší pohon predných kolies.

Model Octavia je v súčasnosti bestsellerom, ktorý nedávno oslavoval 5 miliónov predaných kusov. Vývoj nového automobilu začal v roku 1992, približne rok po dohode o odkúpení automobilky Škoda koncernom Volkswagen.

Vozidlo dostalo novú podvozkovú platformu, na ktorej sa podieľali tiež inžinieri z Wolfsburgu. Dizajn navrhol team pod vedením Dirka van Braeckela s podporou počítačových programov. Celý vývoj prebiehal v centre v Mladej Boleslavi.

Automobilka kládla dôraz na vysokú aktívnu a pasívnu bezpečnosť podporenú prednými a bočnými airbagmi. Najväčším tromfom nového modelu bol batožinový priestor. Ten mal objem od 528 do 1 328 l.

Škoda Octavia 20 rokov

Na začiatku predaja v roku 1996 boli k dispozícii 2 zážihové štvorvalce a jeden vznetový motor. Základom bola koncernová pohonná jednotka 1,6 MPI s výkonom 55 kW (75 k). Pre náročnejších zákazníkov bol v ponuke 1,8-litrový štvorvalec s 5-ventilovou technikou a výkonom 92 kW (122 k).

O popularitu Octavie sa zaslúžil legendárny vznetový štvorvalec 1,9 TDI s axiálnym rotačným čerpadlom a priamym vstrekovaním paliva. Hlučnejšia technika však priniesla normovanú spotrebu 5,1 l/100 km, ktorá bola aj reálne dosiahnuteľná.

Neskôr pribudli do ponuky napríklad verzie 1,8 20V Turbo s výkonom 110 kW (150 k), silnejšie 1,9 TDI s výkonom 81 kW (110 k) alebo základným vznetový motor 1,9 SDI s atmosférickým plnením a maximálnym výkonom 50 kW (68 k).

V marci 1998 mala premiéru na autosalóne v Ženeve prvá Octavia Combi. O rok neskôr pribudla do ponuky verzia s pohonom všetkých kolies. Octavia znamená v latinčine ôsma. V produktovej hierarchii Škody to bolo poradové číslo vozidla s nezávislým zavesením všetkých kolies od prvého typu v roku 1933.

skoda-octavia-combi_2396_11

Pre Octaviu vznikla v Mlade Boleslavi moderná výrobná linka s rozlohou 37 500 m2 a nová lakovňa s kapacitou 1 800 automobilov. Posledná Octavia prvej generácie zišla z výrobných pásov v novembri 2010, už ako Octavia Tour. Škoda vyrobila 970 000 liftbackov a 470 000 kombi.

Druhá generácia schádzala z výrobných pásov od 2004 do 2013. Z nej vyrobili 1,6 milióna liftbackov a 900 000 kombi. Škoda do ponuky pridala moderné zážihové motory alebo automatickú prevodovku DSG.

Octavia skoda RS 4x4

Súčasná tretia generácia je na trhu od novembra 2012. Na konci minulého mesiaca zišiel z výrobných pásov miliónty exemplár tretej generácie. Od začiatku produkcie vyrobili viac ako 5 miliónov Octavii. Tie vyrábajú tiež v Číne, Indii, Rusku a Kazachstane.

MM, Škoda

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov