Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

Presvedčil nás

Citroën C5 ponúka dynamiku,  miesto a jazdný komfort ako vozidlá o triedu vyššie.

Automobily zamerané na komfort sú v nižších ako luxusných triedach takmer na vymretie. Pre mnohých je kritériom kvality tuhosť podvozka, nulové náklony karosérie, pretekárske prechádzanie cez ostré zákruty. Ale svet je pestrý a medzi záujemcami o nové autá sú aj takí, ktorí berú zákrutu ako zaujímavú variáciu na príjemné prežitie dňa.

 

Nová generácia, nový štýl

Citroën C5 Exclusive najviac zvádza svojím zovňajškom. Špecifické tvary prednej masky, nízka klinovitá predná časť a dizajnové drobnosti pôsobia príťažlivo. Už prvé dotyky s týmto vozidlom pred rokmi ma presvedčili, že Citroën prišiel na trh s vozidlom, ktoré svojimi tvarmi okúzli širokú laickú aj odbornú verejnosť a svojím vzhľadom vzbudí veľký záujem potenciálnych zákazníkov. Charakter trojpriestorovej limuzíny potvrdzuje rafinované stvárnenie priestoru či jedinečnosť siluety. Podľa uhlov, z ktorých sa na auto pozeráme, vidíme ušľachtilé kupé alebo mimoriadne elegantnú limuzínu.

 

Odlíšte sa!

Vozidlo pôsobí kompaktnejšie, než prezentujú čísla. Predsa len 4 779 mm vo verzii sedan (kombi 4 829 mm) patrí medzi najväčšie na trhu, ale pri zbežnom pohľade vyzerá auto kompaktne a to vďaka malým previsom. Celá karoséria je svalnatá a mohutná. C5 pôsobí sympaticky, športovo, vážne, elegantne a majestátne. Zvodné krivky, dynamika, vysoká úroveň a kvalita sa spojili do jedného celku, aby dosiahli spoločný cieľ – dlhodobo zaistiť novému sedanu C5 popredné miesta medzi predstaviteľmi segmentu strednej triedy.

 

Blahodarné ticho

Pri vývoji novej C5 mysleli inžinieri na dosiahnutie čo najlepšieho odhlučnenia kabíny. Technici venovali mimoriadnu pozornosť tesnosti karosérie, najmä v okolí dvier. Na ich okraje pridali dve tesnenia, tretie, ktoré tvorí v podstate neprekonateľnú zvukovú bariéru, pribudlo na karosériu.

Vo vozidle je množstvo tlmiacich materiálov, ktoré pohlcujú nežiaduce zvuky v mieste ich vzniku v motorovom priestore (pod kapotou či ochranným krytom motora). Podarilo sa tiež vo veľkej miere potlačiť zvuky, ktoré vznikajú odvaľovaním pneumatík. Filtrovanie hluku z cesty zlepšili nové tlmiace hmoty v blatníkoch a aj namontovanie absorpčných prvkov, ako sú hydroelastické vložky na zadnej náprave. V interiéri si užijete kráľovské ticho a môžete si celkom nerušene vychutnávať čistý zvuk prvotriednej audiosústavy.

 

Pohodlie a funkčnosť na prvom mieste

Rovnako ako sa zmenil vonkajší vzhľad vozidla, nastali zmeny aj v kabíne. Už na prvý pohľad mi bolo jasné, že Citroën stavil na kvalitu a luxus. Základom pohodlného zžitia sa s vozidlom sú mäkčené plasty, kožené čalúnenie kombinované s látkou, skvelé spracovanie a výborná ergonómia. To všetko C5 napĺňa.

Keďže najdôležitejším prvkom vnútorného komfortu je ponuka priestoru, Citroën vybavil novú C5 mimoriadne vzdušnou karosériou. Rázvor náprav narástol oproti predchádzajúcej verzii o 65 mm, čo mu dovolilo kúzliť. Pre cestujúcich ponúka oveľa viac miesta na predných aj zadných sedadlách. Vizuálnu energiu, ktorá napĺňa kokpit, dopĺňa inovatívna ergonómia rozmiestnenia ovládacích prvkov. Interiéru korunuje batožinový priestor. Šírka batožinového priestoru je 1 110 mm po podbehy, objem je až 439 litrov.

 

Vodič v strede záujmu

Vodičovo miesto vzniklo s ohľadom na všetky možné požiadavky, ktoré kladú šoféri na svoje pracovisko. Priestor okolo vodiča predstavuje rafinovanú ódu na pohyb a priestor – je jemne spracovaný, vynikajúco odhlučnený a láka, aby ste auto viedli a nechali sa ním viezť. Veľkou zmenou prešli aj predné a zadné sedadlá. Nie sú len komfortné, ale poskytujú aj dostatočnú oporu v zákrutách. Dá sa v nich vydržať stovky kilometrov bez únavy a bolesti. Čalúnenie je veľmi príjemné a ich tvarovanie, akoby bolo robené na moju výšku. Sedadlo vodiča poskytuje dostatočnú bočnú oporu aj pri dynamickej jazde na serpentínach. Pocit pohody v kabíne vytvárajú aj početné odkladacie priestory a predovšetkým šírka na ramená vpredu aj vzadu. Šírka v oblasti lakťov je vpredu 1 524 mm a 1 495 mm vzadu. To sú najlepšie hodnoty v segmente, ktoré prispievajú k vnútornému komfortu.

 

Avantgardné technológie

V Citroëne C5 nechýba rad inteligentných systémov, ktoré zjednodušujú riadenie a umožňujú cestovať v úplnej pohode. Bi-xenónové natáčacie svetlomety poskytujú optimálne osvetlenie zákruty. Pri parkovaní som uvítal predný a zadný senzor, v kombíku Tourer aj cúvaciu kameru. Skvelé je nastavenie výšky vozidla. Nielen na zdolávanie rôznych povrchov, ale aj na prístup do batožinového priestoru. Tempomat umožňuje jazdiť úplne pokojne a bez neustálej vizuálnej kontroly rýchlosti jazdy. Súčasťou ponuky výbavy je aj detekčný systém AFIL, upozorňujúci  na neželané opustenie jazdného pruhu v prípade nezapnutia smerového svetla. Bezpečné šoférovanie sa tak stáva súčasťou komfortu. Na prechod deliacej čiary na ceste upozorní vibrácia v pravej alebo ľavej časti sedadla, podľa toho, na ktorej strane sme cez čiaru prešli.

 

Špičkové jazdné vlastnosti

Nová C5 vie optimálne filtrovať všetky nerovnosti na ceste. Prináša novinku, ktorou je možnosť výberu pruženia podľa predstáv zákazníka. Prvou možnosťou je pruženie Hydractive III+. Ponúka veľmi dobrý komfort na najvyššej úrovni. Okrem neho môže mať auto aj oceľové pružiny, ktoré zabezpečia lepšie držanie stopy a priamejšie ovládanie, zároveň však zachováva pohodlnú jazdu v intenciách schopností značky Citroën.

Pružný výkonný naftový motor nášho modelu HDi 160 kombinuje silu so striedmou spotrebou. Jeho zdvihový objem 1 997 cm3 je zdrojom výkonu 120 kW/163 k pri 3 750 otáčkach za minútu. Vynikajúca hodnota krútiaceho momentu 340 Nm pri 2 000 otáčkach za minútu umožňuje využiť vysokú pružnosť motora v širokom rozsahu otáčok. Dostatok kvalitnej spaľovacej zmesi má na starosti viacbodové priame vysokotlaké vstrekovanie common rail a dve turbodúchadlá s meniteľnou geometriou lopatiek. Motor plynule akceleroval už od nízkych otáčok. Dobre spolupracoval s automatickou prevodovku, ale povely do automatickej rýchlostnej skrine prijímal aj prostredníctvom sekvenčného radenia. V meste a pri diaľničných rýchlostiach si vypýtal 7 litrov nafty, ale napriek tomu sme počas kombinovaných jázd v mestskej premávke aj mimo mesta dosiahli celkom slušnú priemernú spotrebu 6,3 l/100 km, ktorá sa takmer zhodovala s údajmi výrobcu. Čo ma potešilo, sú nesporne brzdy. Fungujú skutočne dokonale, majú lineárny záber a veľmi dobrú výdrž.

 

Výborná voľba

Citroën C5 najviac zvádza svojím zovňajškom. Od iných vozidiel sa odlišuje eleganciou a ušľachtilosťou tvarov. Môj osobný názor je, že
v oblasti komfortu jazdy je Citroën C5 v rámci segmentu strednej triedy nadpriemerným modelom. Keď hľadáte automobil, s ktorým sa vozíte nielen do práce, ale prejdete s ním celé Slovensko od západu na východ a naspäť a vystúpite z neho svieži a nebolí vás chrbát, tak potom ponúka C5 vo svojom segmente to najlepšie. Vďaka silnej osobnosti sa vie nová C5 presne prispôsobiť používateľom jazdnými vlastnosťami a aj pocitom absolútnej pohody a komfortu na palube. Získala si aj priazeň a dôveru cyklistickej hviezdy – Petra Sagana, ktorý ako ambasádor značky jazdí na C5 V6 Exclusive Tourer v matnej čiernej farbe. Citroën C5 však jednoznačne presvedčil aj nás, odborných motoristických novinárov Auto magazínu, najčítanejšieho motoristického časopisu na Slovensku.

Text: Štefan Rosival, foto: Jakub Súkup

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov