Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Autá s dušou motorky

Autá s dušou motorky

Trpíte motoristickou schizofréniou? Neviete si vybrať, či ráno naštartujete svoj automobil alebo motorku? V takom prípade vás určite bude zaujímať, ako by vyzerali autá, keby ich vyrobili renomované motocyklové značky.

Na svete je niekoľko renomovaných spoločností, ktoré sú doma nielen v oblasti výroby automobilov, ale aj na trhu s motocyklami. Značky ako Honda alebo BMW patria medzi svetovú elitu, či už ide o motorky alebo štvorkolesové „mašiny“ a stroje. Väčšina automobiliek sa však drží svojho kopyta.

Podobne je to aj medzi producentmi motocyklov, od svetoznámej značky Harley-Davidson cez Kawasaki až po Ducati, ktorú patrí do portfólia automobilky Audi. Lenže, čo by sa stalo, keby ikonické motorkárske začali produkovať originálne automobily namiesto motocyklov? Odpoveď na túto otázku aspoň čiastočne poskytuje poltucet nasledujúcich úletov…

APRILIA

Taliansku firmu Aprilia založil v lete roku 1945 Alberto Beggio, ktorý najskôr začal s výrobou cestných bicyklov. Centrom spoločnosti je mestečko Noale v provincii Benátky. S výrobou motocyklov začala Aprilia v roku 1968, keď ju prevzal Ivano Beggio (1944–2018).

V prvých rokoch odštartovala firma výrobu trojice modelov s obsahom 50 cm³ – Colibri, Daniela a Packi. V roku 1970 bola zahájená výroba motokrosového modelu Scarabeo. V osemdesiatych rokoch 20. storočia uzrela svetlo sveta spolupráca firmou Rotax.

V ďalšej dekáde vstúpila Aprilia do seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov s jazdcami ako Valentino Rossi alebo Massimiliano Biaggi. Vo svetovom šampionáte „superbajkov“ nasadila Aprilia motocykel Aprilia RSV 1000R.

Z ďalších modelov robia dobré meno firme napríklad Tuono 1000R, SL 750 Shiver alebo enduro Pegaso. Samostatnou kapitolou je vlajková loď V4 RSV4 a nejedného motocyklového nadšenca dráždi už len pohľad na novinku Dorsoduro 900.  A práve tam hľadali autori inšpiráciu pri návrhu vozidla  Aprilia.

DUCATI

Taliansku motocyklovú firmu Ducati založili v roku 1926 v Bolgoni traja bratia – Adriano, Marcello a Bruno Ducati. Pôvodne síce vyrábali elektrónky, kondenzátory a rôzne súčiastky pre rádioprijímače.

Motocykle sa tam začali vyrábať až po II. svetovej vojne. Motorky Ducati sú známe najmä vďaka patentovaným desmodromickým rozvodom a svojimi športovými úspechmi v seriáli majstrovstiev sveta superbikov. V súčasnej dobe firmu vlastní spoločnosť Audi.

Prečítajte si aj: Lenovo technologickým partnerom Ducati

Pre inšpiráciu pri návrhu automobilu Ducati nemuseli dizajnéri chodiť príliš ďaleko, pretože sa nechali ovplyvniť motorkou Ducati Diavel. Je to v poradí druhý „cruiser“ od Ducati, ktorý sa vyrába od roku 2010. Diavel dosahuje maximálnu rýchlosť 272 km/h.

HARLEY-DAVIDSON

Absolútnu motorkársku klasiku je zrejme zbytočné predstavovať. Americký výrobca motocyklov, motocyklového príslušenstva a poskytovateľ finančných služieb funguje od roku 1903, keď vznikla spoločnosť v Milwaukee v štáte Wisconsin

Prečítajte si aj: Harley-Davidson pripravuje dekádu so stovkou modelov vrátane elektrických

Navrhnutý automobil od firmy Harley-Davidson je pohladením pre každú motoristickú dušu.  Krivky typických a starých zámorských automobilov v kombinácii s motocyklovou klasikou dávajú automobilu originálny vzhľad.

Prečítajte si aj: Harley-Davidson oslavuje 115. výročie bicyklami

KAWASAKI

Motocyklová divízia je súčasťou japonskej spoločnosti Kawasaki Heavy Industries, ktorú na jeseň roku 1896 založil Šózó Kawasaki. Firma sa zaoberá výrobou motocyklov, štvorkoliek a vodných skútrov, lodí, koľajových vozidiel, lietadiel a helikoptér.

V súčasnosti sa spoločnosť Kawasaki Heavy Industries delí na štyri divízie, pričom svoje výrobné továrne a fabriky má okrem Japonska, aj v USA, na Filipínach, v Indonézii, Bangladéši a Thajsku.

Prečítajte si aj: Kawasaki Ninja 300 ABS: Ninja kid

Motocykle Kawaski sú dnes už neoddeliteľnou súčasťou profesionálneho motoristického športu. Svoje zastúpenie majú vo všetkých kategóriách a kubatúrach, pričom sú pravidelnými účastníkmi pretekov MotoGP, majstrovstiev sveta superbikov alebo legendárnej adrenalínovej súťaže na britskom ostrove Isle of Man.

Prečítajte si aj: Kawasaki J 125: v tieni brata?

Vysnívané vozidlo Kawasaki svoju športovú DNA nezaprie, rovnako ako inšpiráciu v ikonickej motorke Ninja, ktorá sa pod označením GPZ900R začala vyrábať už v roku 1984.


TRIUMPH

Najväčší producent motocyklov na Britských ostrovoch Triumph Motorcycles sa teší dobrým predajným číslam. Spoločnosť založil v roku 1983 John Bloor potom, ako sa pôvodná firma  Triumph Engineering dostala pod nútenú správu.

Prečítajte si aj: Chcete motorku Triumph Bonneville po Bradovi Pittovi?

Nová spoločnosť (pozn. pôvodne nazvaná Bonneville Coventry), prebrala štafetu a pokračovala vo výrobe motocyklov Triumph, ktoré sa inak vyrábajú už od roku 1902. V minulom roku predala firma Triumph 63.400 motoriek!

Triumph Bonneville, aka Bonnie, je legendárna motorka, ktorá spestruje život už trom generáciám „bajkerov“ v obdobiach rokov 1959–1983, 1985–1988 a od 2001 doteraz. Názov dostala podľa Soľnej pláne Bonneville v štáte Utah. Aj preto zrejme diźajn „autíčka“ ovplyvnili americké reálie.

Prečítajte si aj: Motocykel Triumph Street Triple 765 vyrobia v troch verziách

VESPA

Vespa (pozn. po taliansky Osa) je značka skútra z Apeninského polostrova, ktorá bola zaregistrovaná v apríli roku 1946. Názov vymyslel a továreň založil podnikateľ Enrico Piaggio.

Vespa je nesmierne obľúbeným dopravným prostriedkom predovšetkým v južnej a západnej Európe hlavne svojej cene, dizajnu a komfortnému cestovaniu. Na Britských ostrovoch zažil tento skúter rozmach aj vďaka subkultúre skinheads, pretože bol v podstate odkazom na ich predchodcov „mods“.

Prečítajte si aj: Vespa Elettrica – zabudnite na klasiku

Jednotlivými elementmi charakterizujúcim životný štýl mods sú hudba, módne oblečenie presne na mieru, úhľadne učesané krátke vlasy, tanec a skútre Vespa alebo Lambretta. Neskôr sa termín mod začal používať v médiách na označenie všetkého nového.

Prečítajte si aj: Legendárna Vespa oslavuje 70. výročie

Aj vďaka uvedeným skutočnostiam nebolo jednoduché navrhnúť automobil Vespa, ktorý by nadväzoval na tradície a súčasne bol originálny. Napokon dizajnéri siahli po ďalšej ikone, ktorou je Volkswagen „chrobák“. Kombináciou dvoch legiend vniklo pozoruhodné vozidlo.

-jj-

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov