Vespa Elettrica – zabudnite na klasiku
Elektrická osa ticho bzučí. Taliansky výrobca skútrov Vespa vstupuje do nového teritória. Už čoskoro sa na trhu objaví Vespa Elettrica, ktorá zostala verná klasickému dizajnu aj konštrukcii s letmým zavesením oboch kolies, ale už nebude mať spaľovací motor.
Prečítajte si aj: Skúter je super!
Spoločnosť Piaggio plánuje spustiť pásovú výrobu od septembra tohto roka, takže prvé exempláre by sa mohli na starom kontinente objaviť už v októbri. V USA sa začnú predávať od budúceho roku. Elektrická Vespa má hotovou výrobní linku v toskánskej továrni Pontedera v provincii Pisa, kde sa začali vyrábať prvé skútre Vespa už v roku 1946.
Elektrický pohon je pre svižné mestské „približovadlo“ takmer ideálnym riešením. Nemusíte štartovať, nemusíte sa zaoberať myšlienkami o tom, že motor je potrebné trochu zahriať, než pridáte plyn a ekonomika prevádzky je nemenej dôležitá. Cena elektrického skútra zatiaľ nie je známa, ale nebude do „lacná záležitosť“. Napokon, Vespa je štýlová a elektrické vozidlá sú v kurze.
Pohon obstaráva jednosmerný elektrický motor, ktorého výkon sa nijako nevymyká z kategórie „päťdesiatkových“ skútrov. Konkrétny výkon je 2 kW, maximálny potom 4 kW. Podstatne zaujímavejší je mohutný krútiaci moment 200 Nm. Dynamiku ani maximálnu rýchlosť Vespa neuviedla. Môžete však počítať s režimom Eco, pri ktorom sa maximálna rýchlosť zníži na 30 km/h.
Prečítajte si aj: Nissan 370Zki? Zimný kabriolet a snežný skúter s výkonom 382 koní!
Batéria sa nabíja 4 hodiny, pričom uvádzaný dojazd je približne 100 km. Výrobca ďalej informuje, že batéria vydrží zhruba 1000 nabíjacích cyklov, čo by malo zaručiť v priemere desaťročnú prevádzku. Komu však 100 km dojazdu nestačí, môže siahnuť dokonca po hybridnej verzii Elettrica X.
Tento model batériu len na 50 km, ale v útrobách zadnej kapotáže je ukrytý malý spaľovací motor, ktorý po vybití naskočí a dobije akumulátor za jazdy. Tri litre paliva vystačia na 150 km. Vespa sa snažila znížiť počet komponentov na minimum, preto je agregát chladený vzduchom a nie vodou, ako je tomu často u iných elektromotocyklov.
Prečítajte si aj: Očarujúci a originálny skúter Yamaha Runway
Aby sa znížili prúdové straty na minimum, Vespa pracuje s vysokým napätím 400 V. Zadné koleso je poháňané synchrónnym motorom s permanentnými magnetmi cez sériu ozubených kolies, čo znižuje straty na minimum. Okrem spiatočky má Vespa aj systém KERS (Kinetic Energy Recovery System), ktorý poznáme z monopostov F1. Brzdenie bude teda nabíjať batérie, čo predĺži spomínaný dojazd.
-jj-
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov