Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


No nemajte ho radi!

Suzuki Jimny prichádza po dlhej službe svojho predchodcu ako úplná novinka. Legendárny malý ľahký off-road je skromný, no oveľa lepší, než som čakal. Pôsobí neskutočne sympaticky.

Zháňate off-road, ktorý aj naozaj niečo zvládne? Môžete siahnuť po Mercedese-Benz triedy G. Overený vojnou, obrastený technológiami a s nenahraditeľným imidžom, je to výborné auto, ktoré zvládne aj ťažký terén. Lenže keď už za auto dáte vyše 100 tisíc Eur (čo nie je v tomto prípade vôbec problém), naozaj by ste sa s ním vybrali do terénu škrabať si drahý lak?

Je tu aj iná možnosť. Buď si kúpite staré auto za cenu lacného nového v podobe Lady Niva a uspokojíte sa s životom podobným mučeníkovi, alebo si kúpite nové Suzuki Jimny, ktoré sa zhodou okolností na G-wagen nápadne podobá. Čo vás čaká v jeho prípade? To som zisťoval v okolí Frankfurtu, na cestách, aj v lese.

V porovnaní s predchodcom je Jimny až o 50 mm kratší, ale o 45 mm širší. Má teda „štvorcovejšiu“ postavu (3 480 x 1 645 x 1 720 mm), pričom rázvor zostal rovnaký (2 250 mm). Je teda evidentné, že Jimny je malý. A práve z toho vyplývajú jeho najväčšie talenty. Malý totiž znamená ľahký. Vďaka karosérii s vylepšeným rebrinovým rámom váži Jimny iba 1 090 kg, pritom je 1,5-násobne tuhší, než pred tým. Jeho tuhé nápravy umožňujú poriadne kríženie. Pozdĺžne uložený motor posiela svoj výkon na zadné kolesá, avšak pomocou malej páky za tou prevodovu môžete pripojiť aj pohon predných kolies… a redukciu. Uzávierky diferenciálov tu nie sú, ale supluje ich elektronika. Je tu aj asistent rozjazdu a zjazdu z kopca. Jimny je sériovo vybavený ochrannými plechmi diferenciálov a dôležitých častí podvozka.

 

Vo vnútri je Jimny úžasnou zmesou retro prvkov (budíky osadené v hranatých konzolách, gumené manžety pák, rôzne držadlá a podobne) a moderných prvkov zvyšujúcich pohodlie (farebný dotykový displej navigácie. Mechanické tlačidlá sú dostatočne veľké na to, aby sa dali ovládať aj v hrubých rukaviciach. Jimny uvezie v prekvapivom komforte až štyroch ľudí. Zadné sedadlá majú totiž nastaviteľné operadlá. Musíte si však vybrať, či náhodou nechcete brať aj nejakú batožinu. Kufor Jimnyho je totiž malý. Toto auto je však pracovné a preto sa ráta, že zadné sedadlá budú sklopené. Vtedy ponúka Jimny o 53 l na batožinu viac, než pred tým. Predné sedadlá sa dajú s tými zadnými sklopiť do roviny. Kufor je obložený odolným plastom, aby sa nepoškodil pre preprave tovaru. Interiér Jimnyho bol inšpirovaný dobrodružstvom. Niektoré plasty majú napríklad textúru tých, ktoré sa používajú na zrkadlovkách. Odkladacích priestorov tu nie je veľa a kapsy vo dverách sú vyslovene neprakticky úzke, ale Jimny úprimne neposlúži ako jediné auto v rodine. Zato je to úžasný pracant do lesa či terénu.

Vďaka nízkej hmotnosti sa nezabára do piesku a v teréne je mimoriadne mrštný. Verím, že by sa vyštveral ďalej, než väčšina off-roadov. So zaradenou redukciou sa zdá, že Jimnyho nič nezastaví. Ešte aj nájazdový, prejazdový a odjazdový uhol majú úžasné hodnoty (37°, 28°, 49°). Skúšali sme ho aj v dosť drsnom teréne a prekvapilo ma, že nevydával absolútne žiadne pazvuky. Zjavne je kvalitne poskladaný a jeho karoséria je naozaj tuhá.

Takto talentované terénne auto býva na ceste nočná mora. Pre Jimny to však neplatí. Jasné, nie je to žiadna limuzína, ale je ozaj prekvapivo komfortný, slušne odhlučnený a napriek tuhým nápravám na ceste vôbec neposkakuje a nenatriasa sa. Nový 1,5-litrový zážihový štvorvalec s výkonom 75 kW (102 k) a max. krútiacim momentom 130 Nm je živý. Vďaka krátkemu sprevodovaniu s ním nebudete brzdou premávky. Jedine na diaľnici, lebo tam má Jimny maximálnu rýchlosť 145 km/h. Ale prečo by tam vlastne chodil? Na druhej strane, bezpečnostné prvky ako kontrola vybočenia z jazdného pruhu, čítanie značiek a predkolízny systém dávajú modelu Jimny nevyhnutnú porciu modernosti a bezpečnosti.

Suzuki Jimny prišlo absolútne skromne, no o to lepší dojem zanechalo. Je to skvelé malé autíčko plné charakteru, pri šoférovaní ktorého sa nemôžete neusmievať. Je vo všetkých oblastiach lepšie, než som predpokladal a vzhľadom na pomer jeho schopností, očakávanej ceny a komfortu v podstate nemá žiadnu konkurenciu. Plus vyzerá neuveriteľne cool. No skúste ho nemať radi!

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor a archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov