Test: Renault Master E-Tech L3H2P3 EV87 140k Long Range Extra – Na veľkosti záleží
Renault Master E-Tech dokazuje, že pravidlo „čím viac, tým lepšie“, resp. „čím väčšie, tým lepšie“ nemusí platiť.
Štvrtá generácia Renaultu Master bola od počiatku navrhnutá pre čo najefektívnejšiu prevádzku. To bolo kľúčové, pretože už v úvode vývoja bolo jasné, že popri dieselovej bude k dispozícii aj elektrická verzia. A pri nej zaváži aj ten najmenší detail. Preto majú napríklad kapota a čelné sklo taký sklon, aký majú, preto v zadnej časti strecha klesá… Oproti predošlej generácii má nový Master až o 20 % menší súčiniteľ aerodynamického odporu. Renault ho vlastne nazýva ako prvý aerovan.
Iba 87 kWh
Akumulátor je pod ložným priestorom, v podstate uprostred auta, ale Renault sa nesnažil vtesnať do disponibilného priestoru čo najväčší akumulátor. Šiel na to s rozumom, využil, že vďaka spomínanej aerodynamike si vystačí s menším akumulátorom, a tiež sekundárny efekt, že ľahší akumulátor znamená nižšiu spotrebu elektrickej energie, najmä v mestskej prevádzke s častými zastaveniami a rozbiehaniami. Namiesto extra veľkého akumulátora použil rozumne veľký – 87 kWh akumulátor. Pritom sa, samozrejme, sústredil aj na efektivitu využitia elektrickej energie. Akumulátor pracuje pri teplote 25 °C, čo je zhruba o 10 °C menej ako konkurencia. O koľko menej energie spotrebováva akumulátor na vlastný ohrev, o toľko viac ostane na jazdu. V konečnom dôsledku teda aj s menším akumulátorom má Renault Master vysoký dojazd, konkrétne 460 km. Na porovnanie: Fiat e-Ducato so 110 kWh akumulátorom má normovaný dojazd 356 – 378 km a veľkostne porovnateľný Mercedes-Benz eSprinter so 14 m3 ložným priestorom, ktorý sme testovali v Profi aute 06/2025 a ktorý má 115 kWh akumulátor, prejde na jedno nabitie papierovo 436 km. A realita? Ja som s Renaultom Master dokázal na jedno nabitie najazdiť zhruba 350 – 380 km. Mimochodom, menší akumulátor zároveň znamená vyššie užitočné zaťaženie – v prípade testovaného Masteru sa bavíme o 1 041 kg – a keď to zaťaženie nevyužijete, budete mať menšie opotrebovanie pneumatík a bŕzd.
Spotreba
Jedna vec je dojazd, druhá, koľko energie na to spotrebujete, čo determinuje prevádzkové náklady. Pre firmy je to absolútne zásadná otázka. Renault sľubuje spotrebu na úrovni 24,5 – 25,4 kWh/100 km , ja som podľa palubného počítača jazdil v priemere za 25,6 kWh/100 km a podľa prepočtu z najazdených kilometrov a „dotankovanej“ energie na AC nabíjačke som mal priemernú spotrebu 26,8 kWh/100 km. Rozdiel nie je v nepresnosti palubného počítača, ale v stratách pri nabíjaní. Niečo podobné sa deje aj pri tankovaní benzínu a nafty, nejaké percento paliva sa počas tankovania odparí, ale na rozdiel od strát pri nabíjaní sú straty odparovaním absolútne zanedbateľné – je to menej ako tá povestná kvapka v mori. V praxi teda auto reálne mohlo spotrebovať 25,6 kWh/100 km, no zo stojanu som zaplatil, akoby som jazdil za 26,8 kWh/100 km. Pri pomalšom nabíjaní by tie straty boli, samozrejme, menšie. Druhá kardinálna otázka pre majiteľov úžitkových vozidiel je spoľahlivosť a – nazvem to – blbuvzdornosť. Preto akumulátor využíva NMC katódy, ktoré zabezpečia dlhú životnosť akumulátora a tiež to, že sa nemusíte báť nabíjať akumulátor vtedy, keď to potrebujete a toľko, koľko vám vydá voľný čas. Inými slovami: nemusíte ho nabíjať za každú cenu na pomalej AC nabíjačke a v rozmedzí 10 až 80 % kapacity akumulátora. Mimochodom, nabíjací konektor je v pravom prednom blatníku, Master má štandardne 22 kW vstavanú AC nabíjačku a na DC nabíjačke dokáže využiť až 130 kW. Z 15 na 80 % by ste za ideálnych podmienok mali nabiť akumulátor za 38 minút. Maximálny nabíjací príkon, resp. hodnoty blízke maximálnemu príkonu však auto využíva v pomerne malom okne, ale zhruba 100 kW vie ťahať až ku 80 %. Potom nabíjací príkon začne postupne klesať. Pre zaujímavosť dodávam, že v opcii môžete mať slabšiu 11 kW AC nabíjačku, v tom prípade vám z ceny auta odpočítajú 1 200 eur. Na 11 kW AC nabíjačke dostanete akumulátor z 10 na 100 % za 7,8 hodiny, na 22 kW AC nabíjačke za 3,8 hodiny.
Pohon
Samotný elektromotor vyvinie 150 kW (204 k), resp. 300 Nm a maximálna rýchlosť je obmedzená na 120 km/h. Reakcie motora sú schválne trochu utlmené, aby jazda bola plynulejšia. Preto ma celkom prekvapilo, že v kontraste s tým som si pri rozbiehaní z miesta musel dávať pozor a kontrolovať pravú nohu, aby som sa pohol pozvoľne, a nie ako strela z praku. Druhá vec, ktorá ma prekvapila, je, že pri vypnutom rádiu celý čas počuť jemné pískanie motora. Mne to nerobilo dobre na uši. Volič prevodovky je pod volantom na stĺpiku riadenia a okrem klasických režimov R, N, D a P ponúka aj režim B, teda zosilnené rekuperačné brzdenie. V režime D sa Mater po uvoľnení plynu správa príjemne, nespomaľuje ako o dušu, pričom funguje jednopedálové ovládanie. To znamená, že postupným uvoľňovaním plynu zvyšujete intenzitu rekuperácie a spomalenia. Ešte viac táto funkcia, pochopiteľne, funguje v režime B. Mne však chýbalo voľné rolovanie a pádla pod volantom, s ktorými by som si vedel manuálne meniť niekoľko stupňov rekuperácie. Ja stále tvrdím dve veci: prvou je, najlepším spôsobom, ako šetriť energiu a tým pádom aj dosahovať lepší dojazd, je rolovať akoby na neutrál a druhou, že pri jednopedálovom ovládaní sa po celý čas musíte sústrediť a navyše si tak pravá noha nikdy neoddýchne, čo nie je dobré.
Jazda je inak veľmi príjemná, podvozok je mimoriadne dobre odhlučnený aj dobre naladený. Riadenie je príjemné a vyzdvihnúť musím brzdy, ktoré sú veľmi dobre dávkovateľné a prakticky vôbec neregistrujete, kedy auto spomaľuje rekuperačným brzdením a kedy prevádzkovými brzdami. Výčitkou zasa je, že testovaný exemplár nemal ani jednu krytú schránku – samozrejme, odhliadnuc od veľkej schránky pod dvojsedadlom spolujazdcov, ale tam si drobnosti evidentne nebudete schovávať.
Stojí za zváženie
Testovaný Renault Master E-Tech L3H2P3 má ložný priestor s 13 m3, na podlahu umiestnite 5 europaliet, uvezie 1 041 kg, na jedno nabitie prejde v reálnych jarných podmienkach 350 – 380 km, a aj pri vysokom zaťažení môžete počítať s dojazdom okolo 300 km. Na porovnanie, dieselová verzia odvezie v závislosti od výbavy maximálne 1 259 kg. Pri uvážení výrazne nižších prevádzkových nákladov, najmä keď máte solárne panely na firme, stojí elektrický Master minimálne za zváženie…
Stručne
Čo treba uznať
- Výborná spotreba a dojazd, príjemné riadenie a brzdy.
Čo nám chýbalo
- Voľné rolovanie a pádla pod volantom pre reguláciu rekuperácie.
Čo nás prekvapilo
- Bez rádia počuť pískanie elektromotora.
Renault Master E-Tech L3H2P3 EV87 140k Long Range Extra
Cena (základ/test) 51 000/53 120 € bez DPH
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor
- Vpredu synchrónny s permanentnými magnetmi, max. výkon 105 kW (140 k), max. krútiaci moment 300 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná n.u./87 kWh.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za n. u., vmax = 120 km/h, dojazd vo WLTP/test 460/350 – 380 km, spotreba WLTP/test 24,5 – 25,4/25,6 kWh/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 2×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,0
- Batožinový priestor: 13 m3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov