Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test jazdenky: Fiat Tipo sedan 1,4 95k 6MP – Návrat slávneho mena

Fiat Tipo je nekomplikované auto s vysokou úžitkovou hodnotou za prijateľnú cenu.

Duchovný nástupca modelu Linea prišiel na trh v roku 2015 ako sedan nižšej strednej triedy. O rok neskôr Fiat uviedol do predaja aj verzie hatchback a kombi. Aj keď by sa mohlo zdať, že hovoríme len o modifikáciách zadnej časti karosérie, v skutočnosti sa sedan od zvyšných verzií líši tvarom podlahy a má aj iné plasty prahov. To je aj dôvod, prečo napríklad nepasujú koberčeky zo sedanu do kombíka či hatchbacku. Kým prvé Tipo z roku 1988 bolo nadčasové a mierilo na bonitnú cieľovú skupinu, novodobé Tipo je skôr voľba rozumu.

 

Má príjemný podvozok s jednoduchou zadnou nápravou a dobrú antikoróznu ochranu. Ramená, ako aj ostatné podvozkové časti zvyknú byť aj po rokoch zdravé. V interiéri je na niektorých miestach cítiť, že sedíte v cenovo dostupnom sedane, ale napríklad palubná doska má mäkčený povrch. Milo ma prekvapila výbava – testovaný kus z roku 2017 mal tempomat, zabudovanú navigáciu, zadné parkovacie senzory, bluetooth aj asistent rozjazdu do kopca. Špecialitou Fiatu je dvojstupňový posilňovač riadenia s možnosťou aktivácie režimu City. Manuálna prevodovka s okrúhlou hlavicou má síce dlhšie dráhy radenia, ale sú pomerne presne definované a ani po rokoch nepôsobí gumovo.

Ponuka a motory

Ponuka v bazároch sa postupne rozširuje, hoci Tipa sa pre jeho spoľahlivosť a nenáročnosť ľudia nezvyknú zbavovať príliš skoro. Ak kupujete auto do mesta, potom vám bude stačiť aj základný atmosférický benzínový motor s objemom 1,4 litra a výkonom 70 kW. Je to posledná evolúcia motorov Fire a keď sa pravidelne po 15-tisíc kilometroch mení olej a po 90-tisíc rozvodový remeň, je takmer nesmrteľný. Silnejšou alternatívou je potom preplňovaný štvorvalec 1,4 T-Jet s výkonom 88 kW, avšak aj s citeľne vyššou spotrebou.

Od roku 2021 je v ponuke už aj preplňovaný litrový trojvalec FireFly, ktorý sa zatiaľ tiež ukazuje v dobrom svetle. Fiat do Tipa montoval aj naftové agrefáty – slabší 1,3-litrový MultiJet disponoval výkonom 70 kW a silnejší 1,6-litrový MultiJet mal 88 kW. Na diaľničné presuny je určite vhodnejší výkonnejší motor. Okrajovou motorizáciou, ktorá sa však v bazároch sem-tam objaví, je pôvodom americká benzínová jedna-šestka E-TorQ s výkonom 81 kW v kombinácii s automatickou prevodovkou. V rámci spoľahlivosti je to tiež dobrá voľba.

Hodnotenie technika z Autoklinik 27:

 Fiat Tipo je spoľahlivé auto s bohatým vnútorným priestorom, objemným kufrom a jednoduchým, ale dobrým podvozkom. Ani jeden z motorov nemá vážnejšie konštrukčné nedostatky – ak majiteľ pravidelne menil olej a rozvody, riziká sú minimálne. Treba si dať pozor, aby sa vždy použil olej odporúčaný výrobcom – Tipo je citlivé na viskozitu a presnú technickú špecifikáciu. Cena náhradných dielov je síce vzhľadom na cenu auta vyššia, ale sú ľahko dostupné. Škoda, že Tipo nedostalo žiaden naozaj výkonný motor.

  • priestranný interiér a dobrá výbava
  • kufor s objemom 510 dm3
  • dobrá antikorózna ochrana podvozka
  • tvrdé plasty v interiéri
  • absencia výkonného motora
  • vyššie ceny náhradných dielov
Vodné čerpadlo + súprava rozvodového remeňa 50 – 70 eur + práca

 

Fiat Tipo sedan 1,4 95k 6MP

Cena: nového vozidla/súčasná cena 13 000/7 699 €

Motor:

atmosférický zážihový R4/16 V, zdvihový objem valcov 1 368 cm3, max. výkon 70 kW (95 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 127 Nm pri 1 250 – 4 500 ot.min-1, emisie CO2: 144 – 146 g/km

Jazdné výkony a spotreba:

0-100 km/h za 11,5 s, vmax=182 km/h, spotreba WLTP/test 6,3 – 6,4/6,3 l/100 km.

Test jazdenky: Volkswagen T-Cross 1,0 TSI 81 kW 7DSG – Mestský trend

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov