Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Renault Rafale E-Tech 4×4 300 Atelier Alpine – Konektorom sa to len začína

Renault Rafale E-Tech 4×4 300. Keď chcete výkon, nízku spotrebu, dokonca možnosť jazdy na elektrickú energiu, „four by four“ aj „four control“, ste na správnej adrese.

Bavíme sa o plug-in hybridnej verzii Renaultu Rafale, ktorý ako jediný z rodiny Rafale a dokonca ako vôbec jediný z celého aktuálneho modelového portfólia automobilky má pohon všetkých štyroch kolies. Ide o elektrickú štvorkolku, to znamená, že predné kolesá poháňa známy hybridný systém s 1,2-litrovým trojvalcom, elektromotorom, štartér-generátorom a multimódovou prevodovkou, zadné zasa samostatný elektromotor. Avšak oproti hybridnej verzii Rafale má spaľovací motor v „plug-in“ verzii namiesto 96 kW (130 k) až 110 kW (150 k) a nie 205, ale až 230 Nm. Okrem iného má väčšie turbodúchadlo. Parametre elektromotora a štartér-generátora ostali nezmenené – 50 kW (68 k), resp. 25 kW (34 k). Zadný elektromotor pomôže 100 kilowattami (136 k) a 195 newtonmetrami. Systémový výkon je 220 kW (300 k), a to cítite už aj v komfortnom režime. O to viac, že značná časť toho výkonu pochádza z elektromotora, ktorý – ako vieme – má oveľa živšie reakcie ako spaľovací motor. Na pridanie plynu preto Rafale reaguje veľmi rýchlo a energicky. V športovom režime potom, pochopiteľne, ešte živšie. Pritom pohon všetkých štyroch kolies kompletne mení pravidlá hry v porovnaní s obyčajným hybridným Renaultom Rafale. Nielenže trakcia ako taká je lepšia, ale pri výjazde zo zákrut cítite, že vás „to tlačí aj odzadu“.

Desaťkrát viac

Ďalšou zásadnou zmenou voči hybridnej verzii je, že sa kapacita akumulátora zväčšila z 2 na 22 kWh. To dáva predpoklad na to, aby ste 105 km absolvovali na elektrickú energiu. Reálne to však bude niekde v okolí 80 km. Keď sa bavíme o nabíjaní z nuly na sto percent, tak z klasickej domácej siete s výkonom 2,3 kW vám to bude trvať niečo vyše 9 hodín, zo 7,4 kW wallboxu necelé 3 hodiny. Vtipné je, že na verejnej nabíjačke s príkonom 22 kW vám to bude trvať taktiež necelé 3 hodiny, rovnaké 2 hod. a 55 minút ako na spomínanom wallboxe. O to viac chýba rýchlonabíjanie s jednosmerným prúdom. V súvislosti s akumulátorom je zaujímavé, že v porovnaní s hybridnou verziou využíva celkom inú technológiu – konkrétne NMC (nikel-mangán-kobalt) technológiu. Okrem toho má novú hliníkovú vykurovaciu rohož s odporovým ohrevom, ktorý urýchľuje zahrievanie akumulátora na ideálnu prevádzkovú teplotu 25 °C.

Pekné na celom plug-in hybridnom systéme je, že aj keď nebudete nabíjať, aj tak budete jazdiť v okolí 6 litrov na 100 km, s najvyššou pravdepodobnosťou dokonca pod ňou. Pekné je tiež, že súhra spaľovacieho motora, elektromotora, štartér-generátora a multimódovej prevodovky je ešte lepšie naladená ako v hybridnom Rafale. Prechody medzi hybridným a elektrickým režimom ani nezbadáte. Menej pekné je zasa to, že motor má v niektorých režimoch – napríklad, keď naskočí, aby nabíjal akumulátor – nepekný zvuk, ktorý navyše celkom intenzívne preniká do kabíny. Čo sa týka spotreby v EV režime, počítajte s 18 – 20 kWh/100 km. K dispozícii máte tri základné režimy – elektrický, hybridný a e-save, ktorým si môžete ušetriť elektrickú energiu na okreskách či diaľnici, kým nedorazíte do mesta. Zaujímavé je, že prepínač režimov sa nachádza na posuvnej konzole na stredovom tuneli. Pádla pod volantom nie sú na radenie prevodovky, ale na zmenu intenzity rekuperácie, no neviete si navoliť voľné rolovanie – malá rekuperácia je tam vždy.

4Control Advanced

Úplnou bombou Renaultu Rafale je pririaďovanie zadných kolies 4Control Advanced. Do 50 km/h natáča zadné kolesá v protismere natočenia predných kolies a tým virtuálne skracuje rázvor osí náprav, čo má za následok vyššiu agilitu v ostrých zákrutách, menší polomer otáčania a ľahšie parkovanie, nad 50 km/h ich zasa natáča v smere natočenia predných kolies, čím virtuálne predlžuje rázvor osí náprav, výsledkom čoho je vyššia stabilita v rýchlych zákrutách. Systém navyše ponúka tri stupne charakteristiky činnosti. Je to úžasná návyková vec, ktorá takisto mení pravidlá hry – tentoraz však voči konkurencii, ktorá nemá natáčanie zadných kolies. Okrem Renaultu ho majú asi iba prémiové značky, cenovo porovnateľní konkurenti sú mimo hry. Rafale má v každom ohľade výborné riadenie – účinnosť posilňovača, prevodový pomer riadenia, reakcie auta na riadenie, spätná väzba vo volante.

Dve veci…

Plug-in hybridná verzia je dostupná v dvoch najvyšších stupňoch výbavy Esprit Alpine a Atelier Alpine. Ja som testoval vyšší stupeň, ktorý má všetko možné a medzi nimi dve veci, ktoré stoja za zmienku – LED matrix svetlomety a adaptívny podvozok s predvídavou kamerou. Tie svetlá – mimochodom, funguje veľmi dobre – môžete mať za príplatok aj v slabšom stupni Esprit Alpine, no ten adaptívny podvozok je vyhradený len pre top výbavu Atelier Alpine. V komfortnom režime je dobre vyvážený, presne taký, aký chcete mať – nie je uplávaný, dáva vám pocit stability, ale pritom poskytuje aj vysokú dávku komfortu. Aj s 21-palcvými kolesami Rafale zvládal aj maďarské okresky. Kto tam jazdil, asi mi dá za pravdu, že majú horšie cesty ako my – maďarské okresky sú skutočnou skúškou podvozkov, nie naše cesty v okolí Bratislavy. Daňou za ten komfort je trochu vyšší kyvadlový efekt na cestách s prepadnutými krajnicami. V športovom režime je podvozok, samozrejme, tvrdší, ale ani v ňom nie je úplný „kostitras“.

Z používateľského hľadiska musím pochváliť vynikajúce sedadlá, veľa priestoru v kabíne, zadné sedadlá delené v pomere 40:20:40, fajnovú audiosústavu Harman/Kardon, „googlovský“ infotainment, ale najmä možnosť nastaviť si osobný profil bezpečnostných systémov My Safety Perso. Z pohľadu komfortu mi však prekážalo, že podlaha pred prednými sedadlami smerom dopredu klesá dole, takže keď som jazdil na adaptívny tempomat a nohy som si chcel dať „pod seba“, tak mi to vykĺbovalo členky. Hoci je akumulátor pod podlahou auta, kufor je predsa len menší ako pri hybridnej verzii – 539 voči 630 dm3, ale reálne to asi nebudete vnímať, pretože ide o úbytok pod dnom kufra. Je to spôsobené pohonom 4×4.

Plug-in hybridný Renault Rafale stojí vo výbave Esprit Alpine o 4 464 eur viac ako hybridný. Hovorím o tomto stupni výbavy, pretože jedine v ňom sa stretnú hybridná a plug-in hybridná verzia Rafale. To je však za potenciál 300 koní, pohon všetkých štyroch kolies a 80 elektrických kilometrov v reálnych podmienkach férová ponuka. V top výbave k tomu navyše dostanete LED matrixové svetlomety a adaptívny podvozok. S takouto kanonádou je Rafale E-Tech 4×4 300 Atelier Alpine vlajkovou loďou automobilky.

 

Stručne

Čo treba uznať

  • Skvelé riadenie so systémom 4Control Advanced a výborný adaptívny podvozok.

Čo nám chýbalo

  • Kultivovanejší chod motora v niektorých režimoch.

Čo nás prekvapilo

  • Aj s 21-palcovými kolesami auto zvládalo zlé cesty.

 

Renault Rafale E-Tech 4×4 300 Atelier Alpine

Cena (základ/test)                                         37 223/54 292 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 150 000 km

na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km

 

Motor

  • Preplňovaný zážihový R3/12V + PHEV, zdvihový objem valcov 1 199 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 230 Nm pri 1 750 ot.min-1. Štartér-generátor: max. výkon 25 kW (34 k), max. krútiaci moment 50 Nm. Elektromotor vpredu: max. výkon 50 kW (68 k), max. krútiaci moment 205 Nm. Elektromotor vzadu: max. výkon 100 kW (136 k), max. krútiaci moment 195 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 220 kW (300 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment n. u. Emisie CO2 12 – 15 g/km.

 

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 6,4 s, vmax = 180 km/h, energetická spotreba WLTP/test n. u./~19 kWh/100 km, dojazd na el. energiu WLTP/test 105/~80 km; spotreba paliva WLTP/test 0,5 – 0,7/6,1 l/100 km.

 

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 4×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,0
  • Batožinový priestor: 465 dm3

Renault Austral – Modernizácia, ktorá prišla v pravý čas

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov