Hyundai Ioniq 5 – Futuristické retro
Hyundai Ioniq 5 je prvým elektrickým autom od kórejskej značky, ktoré sa už od počiatku vyvíjalo ako elektromobil.
Pri testovaní nových áut sa nerád dlho vŕtam v ich dizajne, pretože na ten má aj tak každý človek svoj názor a zväčša až čas ukáže, či sa dizajnéri trafili do vkusu svojich klientov alebo šliapli vedľa. Pri novom modeli Hyundai Ioniq 5 sa však dizajn exteriéru obísť nedá, pretože je absolútne dominantným prvkom celého auta. Za týždeň intenzívneho testovania sa na ulici našlo iba zopár ľudí, ktorí sa za autom neotočili. Elektromobil svojím dizajnom odkazuje na historický model Pony, ktorý v časoch dávno minulých kreslil rovnaký dizajnér, aký pracoval na dobových modeloch značky Lancia – Georgeto Giugiaro. Kým však vtedy išlo o rozmerovo skromné hatchbacky, nový kórejský elektromobil je poriadny kus auta.
Magnet na pohľady
Elektrický Ioniq 5 nie je zaujímavý iba svojím retro-futuristickým dizajnom, ale mnohých prekvapí aj rozmermi. Hoci sa to z obrázkov a fotiek nezdá, na dĺžku má nový Hyundai 4 635 mm a jeho rázvor osí náprav je s dĺžkou 3 000 milimetrov dlhší, než má napríklad model Santa Fe. Hoci sa Ioniq 5 prezentuje ako SUV a vďaka možnosti pohonu oboch náprav by do tejto kategórie vlastne aj mohol patriť, svetlá výška podvozka 160 mm ho predurčuje skôr na kvalitné asfaltové cesty. Ak vám tie rozmery karosérie stále vŕtajú v hlave, Ioniq 5 je veľkostne podobné auto ako napríklad Škoda Enyaq alebo Volkswagen ID.4. Mnohých iste zaujali kľučky zapustené vo dverách pre zníženie odporu vzduchu počas jazdy.
Podľa môjho názoru to nie je úplne ergonomické riešenie, no viac mi prekážal fakt, že systém bezkľúčového zamykania sa nachádzal iba na prednom páre dverí. Ďalším zaujímavým a veľmi pekným dizajnovým prvkom sú svetlá, predné aj zadné. Oboje využívajú pixelový efekt, ktorý akoby umocňoval spojenie retro s futuro. Výborne dotvárajú dobrý dojem z výzoru auta, ale predné svetlá musím skritizovať za slabý svetelný výkon. Na segment, do ktorého Hyundai Ioniq 5 patrí, dokonca veľmi slabý. Hoci je karoséria hladká a aerodynamická, môžete si všimnúť aj množstvo hrán a prelisov. Niektoré sa autu hodia viac, iné sú už trochu navyše, ale napríklad podsvietená lišta tiahnuca sa po celej šírke hornej hrany predného nárazníka vyzerá výborne. Milým a sympatickým detailom sú elektricky otvárateľné dvierka nabíjacieho konektora, aké doteraz používali najmä autá drahých značiek – napríklad Porsche. V zadnej časti sa mi páči použitie pomerne masívneho spojlera, no chýbal mi stierač na zadnom okne. Autu pristanú veľké až 20-palcové disky kolies umiestnené v rohoch karosérie a tiež sivý matný lak, za estetický dojem patrí značke Hyundai plusový bod.
Tlačiť sa nebude nikto
Prvá vec, ktorú si po nastúpení do elektrickej novinky uvedomíte, je, ako veľmi je auto vnútri priestranné. Keďže sa od počiatku vyvíjalo ako elektromobil, má rovnú podlahu, ktorá v kombinácii so svetlým koženým interiérom vytvára pocit neuveriteľnej priestrannosti. Oceňujem, že interiér je kvalitne vypracovaný, výrobca použil kvalitné materiály a plasty ani pod silnejším tlakom nevŕzgajú. Vďaka rovnej podlahe mohli konštruktéri použiť aj posuvnú stredovú konzolu medzi prednými sedadlami, čo považujem za mimoriadne praktické. Ďalším praktickým prvkom, ktoré iné autá nemajú, sú polohovateľné predné sedadlá, ktoré sa dajú sklopiť až do relaxačnej polohy. Môžete sa v nich uvoľniť napríklad pri nabíjaní.
Moja pochvala patrí aj polomechanickému ovládaniu klimatizácie. Na paneli síce nie sú všetky funkcie vzduchotechniky, no základné áno a po väčšinu času stačí. Horizontálne členená palubná doska s dvomi 12,3-palcovými obrazovkami tiež prispieva k pocitu vzdušnosti. Multimediálny systém je podobný ako pri iných modeloch značky Hyundai, ale je mierne prispôsobený tomu, že Ioniq 5 je elektromobil. Vtipným detailom je magnetická plôška naľavo od volantu, kde si môžete pripnúť napríklad nákupný zoznam. Chválim volant za jeho polohu, rozsah nastavenia aj intuitívne ovládanie, no jeho výzor by mohol byť lepší. Veľa priestoru je aj na zadných sedadlách a to aj v prípade, že tam sedia vysoké postavy. K dispozícii je dokonca 230 V zásuvka. Kufor má objem 527 litrov, relatívne vysokú nakladaciu hranu a je pomerne plytký. Na bežné použitie však plne postačuje. Ak by náhodou nepostačoval, pod prednou kapotou sa ešte nachádza ďalší úložný priestor s objemom 24 litrov alebo 57 litrov v prípade modelu s pohonom iba zadnej nápravy.
To je rýchlosť!
Mnou testovaný Hyundai Ioniq 5 disponoval batériou s využiteľnou kapacitou 72,6 kWh, vďaka ktorej sa pýšil papierovým dojazdom až 430 km na jedno nabitie. Keď som už pri nabíjaní, musím spomenúť 800 V palubný systém, pretože práve ten má na svedomí, že sa kórejský elektromobil na rýchlonabíjačke nabije skutočne rýchlo, konkrétne z 10 na 80 percent kapacity za 18 minút. Na to však potrebuje plných 350 kW, na bežných 50-kilowattových nabíjačkách, aké sa nachádzajú pri obchodoch alebo prevádzkach s rýchlym občerstvením, mu nabitie potrvá asi hodinu. Výhodou pre majiteľa je, že aktuálny stav batérie sa počas nabíjania zobrazuje na displeji vo vozidle. Keďže rýchlosť nabíjania závisí aj od teploty batérie, auto si ju v zime dokáže predhriať. V lete je chladená kvapalinou.
Dostane vás jazdnými vlastnosťami
Aj preto, že batéria je súčasťou konštrukcie karosérie, má karoséria vysokú tuhosť. Hlavne má však auto nízko položené ťažisko a dobre rozloženú hmotnosť. Ja som mal na test k dispozícii model s pohonom oboch náprav, ale aj v tomto prípade je primárne poháňaná zadná náprava. Tá má, mimochodom, viacprvkové zavesenie kolies, čo prispieva k výbornému pocitu z práce podvozka. Nielenže je komfortný aj na horšom povrchu asfaltu, ale je aj dobre odhlučnený, a to aj napriek veľkým kolesám. Akustika v kabíne je celkovo silnou stránkou tejto elektrickej novinky.
Zadný elektromotor má výkon 155 kW, predný 70. Systémový výkon dosahuje hodnotu 225 kW (305 k) a najvyšší krútiaci moment je 605 Nm. To sú viac ako slušné hodnoty, ktoré robia z modelu Ioniq 5 žihadlo na štyroch kolesách. Na stovke je elektrický Hyundai za 5,2 sekundy, no maximálna rýchlosť je obmedzená na 185 km/h. Kombinovaná spotreba elektrickej energie (auto som testoval v zime) sa zastavila na hodnote 25 kWh na 100 km. Na diaľnici je asi o 2 kWh vyššia, v meste zas o rovnakú hodnotu nižšia. Samozrejme, pri normálnom používaní všetkých komfortných prvkov výbavy. A cena? 56 780 eur.
Čo treba uznať
- Mimoriadne vydarený dizajn.
Čo nám chýbalo
- Lepší výkon Full-LED svetiel.
Čo nás prekvapilo
- Priestrannosť a vzdušnosť interiéru.
Hyundai IONIQ – Opcia väčšej batérie a digitálnych spätných zrkadiel
Hyundai Ioniq 5 225kW/73kWh 4×4 Premium
Cena (základ/test) 41 390/56 780 €
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km
Motor
- zadný synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, max. výkon 155 kW (210 k) pri n. u. ot.min-1, predný elektromotor, max. výkon 70 kW (95 k) pri n. u. ot.min-1. Systémový max. výkon 225 kW (305 k) pri n. u. ot.min-1, systémový najvyšší krút. moment 605 Nm pri n. u. ot.min-1. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná xxx/72,6 kWh.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 5,2 s, vmax=185 km/h, dojazd vo WLTP/test 430/320 km, spotreba WLTP/test xxx/xxxx kWh/100 km
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 12,3
- Batožinový priestor: 527 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov