Viete, ako správne dochladzovať turbo?
Dochladzovanie turba nebolo nikdy aktuálnejšie. Atmosférických motorov pomaly nieto.
Voľakedy magických 5 písmen na maske či kufri skutočne znamenalo, že pod kapotou pradie poriadny motor. Emblémy ABS, Injection či Catalysator nikdy nikomu nezrýchľovali tep tak ako Turbo. Dokonca aj na Avii či Liazke vyzeral nápis Turbo skvelo. Časy sa zmenili a tohto tajuplného slimáka nájdeme aj v úplne bežnom osobnom aute. Turbodúchadlo je na vrchole aj pre downsizing. Konzervatívni záujemcovia o nové, ale aj jazdené auto sa ho stále boja pre možné hroziace výdavky, ktoré sa v závislosti od typu a počtu môžu štverať k tisíckam eur. Ešte dobre, že často pomôže lacnejší repas staršieho dielu. Mimochodom, pri správnom zaobchádzaní môže turbodúchadlo vydržať aj viac ako 300 000 km, ak mu však nevenujete pozornosť, vypovie vám službu aj po pár desiatkach tisíc km. Ako si teda uchrániť drahocenné turbodúchadlo?
Ako sa staráš, tak máš
Pri krátkej jazde (rádovo niekoľko km) bez námahy a záťaže skutočne nemusíte nič riešiť a naozaj motor môžete bez obáv vypnúť prakticky hneď po zaparkovaní. Platí však zásade, že by ste pri takýchto jazdách nemali motoru nakladať, motor sa totiž nestačí zohriať takže by sa potom oveľa rýchlejšie opotrebovával a zabrať by dostalo aj turbo. Iná situácia nastáva, ak zahriatemu motoru dávate za uši, či už záťažou do kopca, pri dlhej jazde po diaľnici, jazde s naloženým vozíkom alebo pri dynamickejšou jazdou s permanentným menením otáčok. Vtedy, ak chcete, aby bolo turbo spokojnejšie a krútilo sa dlhšie, musíte ho pravidelne dochladiť.
Turbodúchadlá sú vysoko namáhané komponenty. Turbína poháňaná výfukovými plynmi z motora sa otáča až 300 000 ot.min-1 pri teplote niekoľko stoviek °C. Správne chladenie a mazanie je nevyhnutné, aby sa zabránilo rýchlemu opotrebeniu a následnému poškodeniu. Za obidve nutné funkcie je zodpovedný motorový olej, avšak pri niektorých motoroch sa o chladenie stará aj chladiaca kvapalina. Tento druh turba dochladzovať nie je potrebné, ale určite mu tým neublížite.
Vypnutím horúceho motora bezprostredne po zastavení motora dôjde k prerušeniu dodávky oleja, v dôsledku čoho teplota vo vnútri turba rýchlo stúpne, čo spôsobí zuhoľnatenie alebo zapečenie oleja a to negatívne pôsobí na rýchlejšiu degradáciu oleja, ale tiež na olejové kanáliky a ložiská turba.
Ako ochladiť?
Čo odborník, to iné úvahy a hranie sa so sekundami. Po namáhavej ostrej jazde na kratšie vzdialenosti, napríklad v dynamických mestských podmienkach, trvá efektívne chladenie turbodúchadla približne 30 sekúnd. Po namáhavej jazde na ceste vysokou rýchlosťou alebo športovej jazde nechajte motor bežať na voľnobeh minimálne 90 sekúnd. Ak cestujete po diaľnici a plánujete zastaviť, čas dochladzovania môžete skrátiť tým, že pomaly asi kilometer pred odbočením na parkovisko postupne spomalíte tempo. Len to s tým spomalením neprežeňte a dávajte si pozor, aby ste zbytočne nebrzdili ostatných, resp. aby ste bezdôvodne pomalou jazdou nevyvolávali kolízne situácie. Po zastavení potom stačí naozaj len pár sekúnd a motor môžete bez obáv vypnúť. V praxi to reálne vyzerá tak, že si stihnete odopnúť pásy, vyberiete si všetko potrebné (ako mobil, peňaženku a kľúče) a kým vystúpi posledný spolujazdec, vtedy je ten správny čas motor zhasnúť. Ak viete, že prestávka bude trvať rádovo v jednotkách minút, motor ani nevypínajte – samozrejme, keď sa od auta neplánujete vzdialiť.
Iná situácia je pri jazde na okruhu. Ak ste absolvovali niekoľko rýchlych kôl, určite schlaďte auto v poslednom kole vlažnejšou jazdou, za predpokladu, že vám to podmienky na trati dovoľujú. Poďakujú vám aj ďalšie komponenty, ako napríklad brzdy. Potom, čo opustíte trať, stačí minúta alebo max. dve na vychladnutie motora a turba. Ak nemôžete robiť tzv. dochladzovacie kolo, potom po opustení trate a zastavení auta nechajte motor bežať ešte minimálne 3 minúty. Približne toľko vám bude trvať vizuálna kontrola pneumatík, bŕzd či sledovanie možných únikov prevádzkových kvapalín v motorovom priestore. Otvorením kapoty trochu pomôžete motoru chladnejším vzduchom.
Foto: BorgWarner
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov