Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Prečo sa kapoty už neotvárajú dopredu?

Na autách sú určité prvky, ktoré buď milujete, alebo neznášate. Bezrámové okná dverí, vyklápacie svetla – tzv. mrkačky, alebo opačne otvárané kapoty a i. Posledné 2 fíčurky prakticky vymizli a osobne ma to veľmi štve.

Týchto prvkov je však oveľa ale oveľa viac. Patria sem ďalej aj napr. vertikálne otvárané dvere, alebo výfuku ukončené pred zadným kolesom alebo napr. aj také veci ako funkčné náduchy na kapote, alebo blatníkoch. Posledné roky už pomaly nie je vidno ani obyčajnú koncovku výfuku. Detaily, ktoré vzbudzovali silnú emóciu hrajú druhé husle. Pri pohľade na dnešné elektromobily, kde je všetko zablendované plastom pochybnej kvality, moje srdce často silno plače…

Opačne otváraná kapota

Asi každému pri tomto slovnom spojení automaticky napadnú staršie BMW (Po 5 E34, ukončenie výroby 1995), Žigulíky, niekomu možno napadnú aj staršie SAAB-y, či modely aristokratickej značky Jaguar. V hojnom počte tento spôsob otvárania kapoty používali aj americké legendy, ako Corvetty či Vipery. Prečo je táto nezvyčajná konfigurácia kapoty taká populárna medzi automobilovými nadšencami aj po dekádach? Nalejme si čistého vína, je to dnes predovšetkým ťažká rarita. A to je ten hlavný dôvod. Keď si to však rozmeníme na drobné, prídeme na to, že to nie je len vecou čistého imidžu.

Predná výklopná kapota je dnes, bohužiaľ, vnímaná ako prežitok zo staršej éry automobilov Napriek tomu sa občas objaví aj dnes, zvyčajne v exotickom štýle športového auta, a to z niekoľkých dôvodov. Predná opačne výklopná kapota má niekoľko zaujímavých a praktických výhod, keď je urobená dobre… ale niektoré nepríjemné nevýhody, keď je urobená zle.

Výhody opačne orientovanej výklopnej kapoty

Zatiaľ čo dnes upadli do nemilosti, reverzné otváranie kapoty boli v minulosti veľmi populárne aj na autách bežnej triedy. Často sa však objavovali na malých športových autách, ale aj rýchlych sedanoch. V minulosti bolo pomerne bežné, že niektorí majitelia si zámerne upravovali otváranie kapoty z tradičného otvárania na otváranie reverzné. Dnes prestavbové kity nájdete asi len na americké muscle cars.  Hlavným dôvodom tohto rozmachu popularity prednej výklopnej kapoty bol vynikajúci prístup k motoru. Zatiaľ čo tradične otvárané kapoty sa často otvárajú do uhla blízkeho 45 stupňom (niektoré majú 2 polohy, a dá sa dosiahnuť 90 stupňov, napr. Mercedes W124, Peugeot 405…), predná sklopná kapota sa dá takmer vždy otvoriť na celých 90 stupňov. Pri pohľade na motor zhora nie je priestor na hlavu nijako obmedzený a je možné ľahko dosiahnuť aj lepšie osvetlenie.

Na vysokovýkonných autách kapoty, ako je prvá generácia Dodge Viper, predná výklopná kapota tiež znižuje riziko v prípade zlyhania západky/zámka.

Obrátené otváranie kapoty má určité obmedzenia

Existuje niekoľko dôvodov, prečo predná výklopná kapota takmer zmizla z motoristického sveta. V normách vyžadujúcich prednú poznávaciu značku môžu predné celovýklopné kapoty spárované s nízkymi bodmi predného čumáku a s tým spojenej aj integrovanej prednej masky spôsobiť škrabanie značky po asfalte, keď je kapota otvorená. Okrem toho niektorí vyjadrili aj obavy o bezpečnosť najmä pri strete s chodcom a naznačili, že predné pánty sú pre chodcov v prípade nehody nebezpečnejšie alebo že náraz spredu by mohol pánty zlomiť a kapota by mohla vyletieť kompletne celá.

Malá zaujímavosť

Mám rád všemožné detaily. Preto ma dávno pradávno prekvapil pohľad pod kapotu staršieho BMW, kedy bol výrobný štítok otočený dole hlavou, aby sa práve pri pozeraní zboku auta s otočenou hlavou dal bez problémov prečítať. Aj niektoré novšie generácie s klasickým otváraním kapoty majú takto osadený štítok.

Kapoty už nie sú to, čo bývali…

Pamätáte si kapoty na ktoré ste sa mohli posadiť alebo sadnúť si? Pevné ako kameň z hrubého plechu? Dnes stačí položiť kilo múky a kapoty sa prehnú. Nejaká, hoci len tenká, zvuková izolácia je dnes už tiež dosť vzácna. Výstuhy? Aj tie sú v moderných (elektro)autách nahradené lisovaných plechom, napr. vo forme husto osadených jamiek… A to všetko v záujme bezpečnosti chodcov…

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov