Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Veľký test Peugeot 208 1,2 PureTech GT Line bol plný prekvapení

Peugeot 208. Argumentom číslo jeden pre kúpu novej 208-ky je dizajn. Dizajn exteriéru aj interiéru. Jej prednosti sa však ani zďaleka nekončia pri dizajne.

Už 205-ka v čase svojho vzniku a potom 206-ka, 207-ka, ale aj predošlá generácia 208-ky bodovali dizajnom. Nová 208-ka v tom pokračuje a myslím si, že keď vezmem do úvahy jednotlivé generácie Peugeotu a dobových konkurentov, tak sa to tej aktuálnej darí lepšie ako kedykoľvek predtým. Proste Peugeot 208 (a jeho predchodcovia) nikdy doteraz nevytŕčal z konkurencie tak ako teraz. Isteže, páčia sa mi aj dvaja najhorúcejší konkurenti – Opel Corsa a Renault Clio, no 208-ka je tak trochu iná. Trochu šarmantná a šik, trochu hravá, milá a usmievavá, trochu športová a rázna… Samozrejme, k tomuto môjmu pocitu výraznou mierou prispelo aj to, že som dostal do rúk top verziu GT Line s krásnou modrou farbou, lesklými čiernymi doplnkami a parádnymi 17-palcovými kolesami. Akurát denné svetlá potiahnuté až dole do nárazníka sú pre mňa už „príliš veľa“. Vzhľadom na zakrivenie smerom dovnútra mi skôr pripomínajú nejaký cencúľ než Peugeotom proklamované levie tesáky. Naopak, veľmi sa mi páči textúra masky chladiča so špecifickým usporiadaním lesklých plôšok, zadné skupinové svetlá spojené čiernou lištou, prelis v C-stĺpiku, kde je nápis GT Line… A páči sa mi, že bezkľúčový systém má na kľučke dverí kapacitný snímač, nie nejaké škaredé čierne tlačidlo.

Wau na druhú

Ešte brutálnejší wau efekt má interiér, aj v tomto prípade umocnený skutočnosťou, že som mal verziu GT Line. K nej totiž prislúcha poťah časti prístrojovej dosky imitujúci karbón, farebné kontrastné prešívanie a ambientné podsvietenie, čierny strop, ale najmä anatomicky tvarované sedadlá. Sú dostatočne veľké, majú výborný tvar, ale bočné výplne sú mäkšie, takže v zákrute neposkytujú také výrazné držanie tela, aký majú optický prísľub. Skvelý je aj posed za volantom. Sedí sa pekne hlboko, volant je takmer kolmo… Samotná prístrojová doska je členitá a z môjho pohľadu má tri kľúčové momenty. Prvým je veľký centrálny displej, v našom prípade s 10-palcovou uhlopriečkou, druhým rad tlačidiel pod výduchmi klimatizácie. V prvej línii sú hardvérové tlačidlá vnútornej cirkulácie vzduchu, vypínania klimatizácie, resp. kúrenia, maximálnej účinnosti klimatizácie, výstražných smeroviek, zamykania dverí, vyhrievania čelného skla a zadného okna. V druhej línii sú dotykové kapacitné tlačidlá slúžiace na rýchly prístup k hlavným stránkam menu displeja – hudba, klimatizácia, navigácia, vozidlo, telefón, aplikácie a nastavenia. Žiaľ, všetko ostatné musíte robiť cez displej vrátane kompletného nastavenia klimatizácie, podsvietenia prístrojov atď. Výnimkou je aktívne vedenie v jazdnom pruhu a aktívna pomoc pri udržaní sa v pruhu. Vysvetlím rozdiel. Prvý systém využijete v súčinnosti s adaptívnym tempomatom. Aktívne vedie vozidlo v jazdnom pruhu a vám stačí mať ruku jemne položenú na volante. Systém funguje, samozrejme, v rámci normálnych limitov – Peugeot nie je Mercedes-Benz, takže nezvládne také ostré zákruty ako spomínaný Nemec, nezvládne sledovanie auta pred ním a vôbec, musíte ho mať viac na očiach, musíte ho viac kontrolovať a korigovať. Neberte to však ako výčitku, veď obrazne povedané: za jeden mercedes máte dva alebo tri peugeoty. Druhý spomínaný systém upozorňuje na neúmyselné opustenie jazdného pruhu a zásahmi do volantu vás doň vracia. Zásah do volantu je taký silný, že mi trhal volant z ruky. Obzvlášť v kontexte so silným posilňovačom, s ktorým som necítil volant v rukách. A to už nie je iba konštatovanie, ale výčitka. Vždy keď prišiel zásah, tak som sa až zľakol. Vrátim sa o pár myšlienok späť, tlačidlá týchto dvoch systémov sú vľavo pod volantom. Tretím, avšak najvýraznejším momentom prístrojovej dosky testovaného modelu je samotný prístrojový štít – zobrazuje totiž trojdimenzionálne a vyzerá to fantasticky. Vzadu je klasický digitálny displej, ktorý zobrazuje základnú grafiku a základné údaje, pred ním zasa sklíčko, na ktoré sa premietajú doplnkové informácie a údaje. Spolu to vyvára 3D efekt. Samotný štít poskytuje päť rôznych zobrazení – minimálne, navigácia, riadenie, ukazovatele a osobné. Zmenu grafiky sprevádza efektná animácia, celé to však trvá zbytočne dlho. Okrem toho môžete meniť farbu z modrej na zelenú či červenú. Najväčšia devíza 208-ky je však zároveň jej najväčšou Achillovou pätou. Úžasný 3D displej je totiž opäť v takej polohe, že keby som chcel mať volant v ideálnej polohe, tak by mi ho zakrýval. Aj v novej 208-ke preto musím mať volant nižšie, aby som videl na prístrojový štít.

Peugeot 208 nastúpil na trend online spojenia majiteľa s autom. Umožňuje to voľne dostupná aplikácia myPeugeot. Poskytuje vám základné údaje vášho vozidla, jeho polohu atď., ale zároveň vám umožňuje sledovať si svoje trasy.

V súvislosti s interiérom chválim, že tvorcovia mysleli na bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Niekomu sa môže zdať dobrý nápad mať túto poličku zakrytú, no ja som si tam pri opúšťaní auta neustále zabúdal svoj mobil. Čo nemám na očiach, na to zabudnem. Pod ňou je klasická otvorená polička, za voličom držiaky na dva nápoje a malý box pod lakťovou opierkou. Páčili sa mi odkladacie priestory vo dverách, kde som s rezervou zmestil aj litrovú fľašu. Trochu ma prekvapilo, že A-stĺpiky vytvárajú veľký slepý uhol – sú široké a  výrazne skosené. Na druhej strane, tuhosť karosérie je príkladná a tá je aj vďaka týmto širokým A-stĺpikom. Takú vysokú som rozhodne nečakal.

Za vodičom 

Sedenie v druhom rade nie je nepríjemné, sklon operadla, tvar a tuhosť výplní sedadiel aj hlavových opierok sú v poriadku, ale miesta je tam pomenej. S tým však pri malom aute človek akosi počíta. A keď nie, tak je blázon. Reálne však môžem vytknúť inú vec. A to síce, že sedadlá sú posunuté oproti rámu dverí o poriadny kus dozadu a samotné dvere sú krátke. Nastupovanie, ale najmä vystupovanie zozadu je preto neľahké. Chválim, že aj vzadu sú dva USB konektory, sieťky zo zadnej strany predných sedadiel aj dve samostatné svietidlá. Tie sú však za hlavami pasažierov, takže si  nimi vlastne tienia. Batožinový priestor má v základnom usporiadaní kapacitu 265 dm3 a vzhľadom na tvarovanie je dobre  využiteľný. Pod dnom je miesto na rezervu. V našom prípade tam bola iba tzv. núdzovka, no zmestila by sa tam aj plnohodnotná. Ak sa vám 265 dm3 máli, môžete sklopiť operadlá. S rovnou podlahou však nepočítajte. Pri vzpriamovaní operadiel si musíte dávať pozor na bezpečnostné pásy, aby ste ich nezacvakli do aretačného mechanizmu.

Interiér má brutálny wau efekt, najväčšiu zásluhu má na tom 3D prístrojový štít.

Na pomedzí

Pri pohľade na novú 208-ku musíte so mnou súhlasiť, že argumentom číslo jeden pre jej kúpu je dizajn. Dizajn exteriéru aj interiéru. Jej prednosti sa však ani zďaleka nekončia pri dizajne. Druhým najsilnejším argumentom je podvozok, najmä to, ako si dokáže poradiť s nerovnosťami. Vôbec nebúchajú do karosérie, veľmi príjemne ich odtlmí. K tomu výraznou mierou prispieva aj tuhosť karosérie. Vôbec nepočujete, že by na nerovnostiach či výjazdoch na obrubník „pracovala“. Samotný podvozok je vyladený s dôrazom na agilitu a radosť zo zákrut. Ako taký je niekde na pomedzí vyváženého až tvrdšieho, trochu viac inklinuje k tomu tvrdšiemu. Avšak vzhľadom na dobré odhlučnenie a odtlmenie nerovností vás obalamutí a presvedčí, že má bližšie k vyváženému. Tak či onak, vnímate ho veľmi pozitívne. Nová 208-ka reaguje na riadenie rýchlo, a to aj vzhľadom na malý volant, ale posilňovač je taký silný, že som miestami mal pocit, akoby som strácal auto z rúk. Na prudké zmeny smeru aj na hry s dynamickou hmotnosťou reaguje parádnou tendenciou k pretáčavosti. Bola by to radosť využívať tento potenciál. Žiaľ, stabilizáciu nijako nepresvedčíte o tom, že máte hravý deň a chcete sa zabaviť. Výborne hodnotím aj brzdy s dobrým dávkovaním a dobrým účinkom.

 Podvozok vás obalamutí a presvedčí, že má bližšie k vyváženému.

Podfarbený basami

Čo sa týka motorizácie, na prvý test sme vybrali verziu, ktorá bude zrejme najpredávanejšia – s 1,2-litrovým preplňovaným trojvalcom so 100 koníkmi, v jednotkách SI teda 74 kilowattmi. Nie je to žiaden trhač afsaltu, zvlášť v pomere k tomu, ako fantasticky testovaná 208-ka vo verzii GT Line vyzerala – myslím zvnútra aj zvonka – a aké sedadlá mala. Stovka koníkov podporená slušným krútiacim momentom sa však dokáže rozbehnúť a ani vyššie rýchlosti im nerobia problémy. Diaľničná 130-ka či plus 20 navyše? Žiaden problém. Ak odmyslím moment, keď začne poriadne fúkať turbo, tak motor pri akcelerácii nemá žiaden zlomový bod, kde by dramaticky zabral. Na druhej strane, nemá ani zlomový bod, kde by mu došiel dych, či by sa nebodaj zložil na kolená. Výkon rastie v podstate až ku 6 000 ot.min-1. Veľmi príjemne prekvapí aj zvuk motora. Trojvalcový charakter je totiž podfarbený basovými tónmi. Spolu to vytvára niečo, za čo sa nielenže nebudete hanbiť, ale čo budete radi počúvať. Samozrejmosťou sú aj jazdné režimy – 208-ka ich ponúka tri: Eco, Normal a Sport.

Trochu ma zaskočila spotreba. Výsledných 7,5 l/100 km je síce ovplyvnených tým, že ma ten malý škriatok nazývaný Peugeot 208 akosi často navádzal k razantnejšej jazde, ale aj tak je to viac, než som čakal.

Automat

Motor je spriahnutý s osemstupňovým automatom klasickej konštrukcie – to znamená s hydrodynamickým meničom a planétovými prevodmi vo vnútri prevodovky. Pre vás to znamená niekoľko výhod. Po prvé: s meničom sa môžete miliónkrát za sebou pohýnať z miesta v zápchach bez toho, aby hrozilo jeho prehriatie. Rovnako sa môžete dlhšie posúvať krokom bez toho, aby hrozilo prehriatie meniča. Po druhé: rozbeh z miesta je hladký; brzdou, resp. jemnou spoluprácou plynu a brzdy v stúpaní alebo pri prekonávaní obrubníka môžete regulovať pohyb auta pri parkovaní natesno. Nehrozí prískok vpred ako pri mnohých dvojspojkových automatoch. Po tretie: radenie jednotlivých prevodových stupňov môže byť hladké aj razantné. Samotná prevodovka má osem na jemno naukladaných stupňov. To znamená, že odstupy medzi jednotlivými prevodovými stupňami nie sú veľké. Riadiaca jednotka tak vie dobre využiť charakteristiku motora. V dnešnej dobe, keď jednotlivé automobilky v honbe za každým gramom CO2  pristupujú k tzv. downspeedingu, teda znižovaniu otáčok, kvitujem a zvlášť zdôrazňujem, že tento automat nepodtáča motor. Pre trojvalec je to mimoriadne dôležité, pretože v podtočenom stave vyniknú jeho vibrácie aj hluk. A to reálne nerobí dobre nikomu – motoru ani mne. Peugeot však drží otáčky nad hranicou nepríjemných vibrácií a nepríjemného hluku. Medzné otáčky pritom veľmi rozume posúva v závislosti od rýchlosti, resp. zaťaženia. Pri nízkej rýchlosti a nižšom zaťažení sú limitné otáčky niekde v okolí 1 500 ot.min-1, vo vyšších rýchlostiach, resp. vyššom zaťažení okolo 2 000. Mimochodom, v stovke točí motor na 8. prevodový stupeň niečo cez 2 000 ot.min-1. Pochváliť musím aj reakcie na povely pádielok pod volantom. Samotné pádielka sú na stĺpiku riadenia, nie na volante. Páči sa mi tiež, že aj keď zasiahnete a prevodovku usmerníte, tak riadiaca elektronika nezabudne na to, že má pracovať a v závislosti od situácie bez váhania radí ďalej sama. Keď chcete plne manuálny režim, musíte si ho aktivovať malým tlačidlom priamo na voliči. Pri dosiahnutí maximálnych otáčok však preradí sama. A tu sa dostávam k obrovskej výčitke. Keď sa pri radení smerom nahor stretnete s elektronikou alebo dáte impulz na preradenie zlomok sekundy po nej, tak preradí o dva stupne. A to nie je žiaduce. Mohlo tam byť nejaké krátke časové okienko, v ktorom by elektronika jednoducho ignorovala jeden z povelov a nepreradila o dva stupne nahor. Inak veľmi sa mi páči aj poloha, tvar a jemný chod voliča prevodovky. Veľmi rád som si naň odkladal pravú ruku. Klavírny lak v jeho okolí však v chladnom počasí dokáže poriadne dlho chladiť.

Bezpečnostné systémy

Testovaný model bol vybavený viacerými asistenčnými systémami. Okrem už spomínaného vedenia v jazdnom pruhu a aktívneho vracania do jazdného  pruhu by som vyzdvihol adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go. To znamená, že funguje do úplného zastavenia. Auto malo aj sledovanie zóny mŕtveho uhla, parkovacieho asistenta a 360-stupňový pohľad na auto z vtáčej perspektívy. Tú si však vytvára iba virtuálne z údajov cúvacej kamery. To znamená, že zhora ukáže iba toľko, koľko ste už prešli cúvaním. Pre celkový pohľad na auto z vtáčej perspektívny tak musím prejsť minimálne dĺžku svojho vlastného auta.

 

Nový Peugeot 208 ma v mnohom veľmi príjemne prekvapil – v prvom rade však tuhosťou karosérie a kvalitou podvozka. Zdá sa, že sa z malého ženského auta stáva auto, ktoré dokáže nadchnúť aj chlapov.

 

Stručne

Čo treba uznať

  • Efektný 3D prístrojový štít.

Čo nám chýbalo

  • Ľahšie vystupovanie zozadu.

Čo nás prekvapilo

  • Tuhosť karosérie, kvalita podvozka.

 

Základné technické parametre

  Peugeot 208 1,2 PureTech 100 EAT8 GT Line Ford Fiesta 5dv 1,0 EcoBoost 100k 6°AT Active Renault Clio TCe 100 R.S. Line 
Cena základ/verzia/test [€] 10 990/19 190/22 490 13 940/17 580/– 9 850/14 950/–
Záruka 4 roky alebo 60 000 km 5 rokov alebo 120 000 km 5 rokov alebo 100 000 km
Motor [typ/valce/ventily] Preplňovaný zážihový R3/12V Preplňovaný zážihový R3/12V Preplňovaný zážihový R3/12V
Objem valcov [cm3] 1 199 998 999
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 74 (100)/5 500 74 (100)/4 500 – 6 500 74 (100)/5 000
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] 205/1 750 170/1 400 – 4000 160/2 750
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 10,8 12,2 11,8
Max. rýchlosť [km/h] 188 185 187
Spotreba WLTP Mesto/mimo mesta/kombinovaná [l/100 km] 5,1 – 5,2/3,9 – 4,0/4,3 – 4,5 7,2 – 7,8/4,7 – 5,2/5,6 – 6,1 5,6 – 5,7/3,7 – 4,1/4,4 – 4,7
Test AM [l/100km] 7,5
Emisie CO2 [g/km] 99 – 102 127 – 139 100 – 107
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 055/1 745/1 430 4 040/1 756/1 4476 4 050/1 798/1 440
Rázvor osí náprav [mm] 2 540 2 493 2 583
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1 232/393 Od 1 243/do 437 Od 1 165/do 438
  Bluetooth – áno

Wi-fi – áno

AUX/USB – nie/áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 10,0

Batožinový priestor: 265 dm3

 

Bluetooth – áno

Wi-fi – áno

AUX/USB – áno/áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 8,0

Batožinový priestor: 311 dm3

 

Bluetooth – áno

Wi-fi – áno

AUX/USB – áno/áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 9,3

Batožinový priestor: 340 dm3

 

 

Peugeot 208 a konkurenti

Peugeot 208  
Plusy Mínusy
–          3D prístrojový štít

–          vynikajúci osemstupňový automat

–          príjemný podvozok

–          pevná karoséria

–          keď je volant v ideálnej polohe, tak zakrýva prístrojový štít

–          chaotické menu multimediálneho systému

–          aj dôležité funkcie ovládate cez dotykový displej

–          pohľad na auto z vtáčej perspektívy je iba virtuálny

 

Ford Fiesta  
Plusy Mínusy
–          v ponuke aj štýlová trojdverová verzia

–          výborne vyladený podvozok – výborne tlmí prenos rázov do karosérie, zabezpečuje skvelú dynamiku

–          vyššia spotreba

 

 

–          športovejšia výbava ST Line je k dispozícii iba s motorom 1,0 EcoBoost 140 k

–          menej nápadný interiér

–          vyššia cena

 

Renault Clio  
Plusy Mínusy
–          pevné a výborne tvarované športové sedadlá R.S. Line

–          vysoko položená prevodová páka (plus najmä pri manuálnej prevodovke)

–          systém MySense

–          priame ovládanie všetkých dôležitých funkcií hardvérovými tlačidlami a ovládačmi

–          poctivý systém 360° view štyrmi kamerami

–          automatická prevodovka EDC je dostupná iba pre najsilnejšiu benzínovú verziu

–          nedá sa nasmerovať temperovaný vzduch naraz na všetky tri zóny – nohy, telo a okno

–          kľučka zadných dverí integrovaná v ráme okna

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov