Vedeli ste, že aj auto môže dostať úpal?
Počasie sa mení. A nie len počasie ale aj charakteristika nášho klimatického pásma. To v praxi vyzerá tak, že teploty z roka na rok v lete rastú a už bežne presahujú 40 °C. Nie je problém aby v kabíne teploty prevýšili 70 °C.
V lete si veľa vodičov, alebo majiteľov áut spomenie na nefunkčnú klimatizáciu. Bez nej sa však dá žiť. Oveľa viac namáhaným sa však stáva chladiaci okruh, ktorý v lete dostáva pravidelne na frak. A údery sú skutočne nekompromisné. Aj tie najmenšie opotrebenia chladiaceho systému môžu viesť k fatálnej závade. Určite ste aj vy v posledné dni videli pár áut, ktorým sa jednoducho parilo z pod kapoty, alebo zúfali vodiči dolievali hektolitre vody. Dajte si však pozor, dolievanie extrémne chladnej vody do zahriateho systému nemusí byť tým pravým riešením. Určite je lepšie, aby teplota systému samovoľne klesla. Aj keď chápeme, že to často nie je možné…
Čo robiť, ak sa motor zahrieva v horúcom počasí?
Vodiči robia chybu, keď okamžite vypnú motor. Mali by sme ju ochladiť … zapnutím kúrenia na plný výkon. Ventilátor kúrenia potom odoberie určité množstvo tepla zo systému.
Kapotu tiež neotvárajte okamžite, najmä nie vtedy, ak sa v blízkosti zámku kapoty šíri para. Mohli by ste sa opariť.
Opatrne postupujte aj pri otváraní viečka chladiča, alebo vyrovnávacej nádobky. Systém je zvyčajne natlakovaný a pri otváraní pravdepodobne časť vody vykypí.
Ak ste nútení zastaviť a vodu doliať, nebojte sa použiť aj pitnú čistú vodu. Nie je to najdiealnejšie riešenie, ale aj fľaša vody vie zachrániť.
Prehriatie motora môže smerovať k poškodeniu tesnenia pod hlavou, a to zvyčajne nepatrí medzi jednoduché závady, najmä ak ide o komplikovanejší typ motora.
Čo ešte trpí?
Poriadne bomby dostáva aj batéria a alternátor, keďže naplno ide klimatizácia, alebo odvetrávanie sedadiel a to všetko v kombinácii s častým systémom Start-Stop. A potom sú tu také komponenty, ktoré si bežný vodič neuvedomí, že ich má. Napríklad aktivácia vrtúľ sahary chladiča, ktoré sú pri pomalej jazde často aktívne vo viacerých stupňoch. Potom sa jednoducho môže stať, že sa batéria nestíha na krátkych trasách dobíjať.
Zakrývajte gumy, plasty a kožu
Robili to aj naši rodičia na starých autách, o ktorých vedeli, že ich budú využívať roky. Prikrývali pneumatiky, prikrývali koženkové sedačky, alebo plastové palubné dosky. Priame slnko ich pôsobí na ich zloženie a poväčšine stvrdnú. To znamená, že guma stratí svoje vlastnosti, koža/koženka sa zmrští a páre sa na švoch… a tak by sme mohli pokračovať.
Umývanie v extrémnom teple
Nič vám nezakazuje umývať auto v lete. Berte však na vedomie, že extrémne prehriate komponenty, ako sú sklá s malými poškodeniami môžu vplyvom vody prasknúť. A videl som to sám na vlastné oči. Preto pred umytím a umývaním sa snažte vybrať miesto, ktoré je v tieni a aspoň par minúť počkajte, resp. karosériu ochladzujte spočiatku len veľmi pozvoľna.
Pozor na voskovanie alebo pastovanie. To je kategória sama o sebe. Tieto produkty by mali byť nápomocné, ale pri nesprávnej aplikácii na priamom slnku môžu napáchať viac škody ako úžitku. Potom vám neostane nič iné, len navštíviť detailingových špecialistov.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov