Honda City – Svet F1 aj v malom MPV
Japonská automobilka pri malom MPV využije poznatky, ktoré získala v seriáli Formuly 1.
Nová Honda Jazz sa na európske trhy dostane už tento rok. Okrem prepracovaného dizajnu sa má malé MPV spoliehať aj na hybridnú technológiu, ktorá sa čiastočne opiera o skúsenosti japonských technikov z Formuly 1. Ich cieľom bolo predovšetkým zlepšiť účinnosť nového hybridného systému e:HEV v reálnej premávke.
Najnovší hybridný systém, ktorý Honda využíva v pretekoch Formuly 1 má názov RA620H. Základom je šesťvalcový spaľovací motor s objemom 1 600 cm3, ktorý spolupracuje so systémom upravujúcim rekuperáciu kinetickej energie. Tú vytvára brzdový systém a výfukové plyny, pričom Honda tieto faktory využíva na prudšiu akceleráciu i ako prostriedok na elimináciu oneskoreného nástupu turbokompresora.
Dôkladne premyslený hybridný systém, ktorým sa Honda chváli pomohol v minulej sezóne F1 partnerským tímom Aston Martin Red Bull Racing a Scuderia Toro Rosso dosiahnuť celkovo tri víťazstvá a šesť pódiových umiestnení.
V novej Honde Jazz hybridný systém e:HEV rekuperuje kinetickú energiu, ktorú následne využíva na dobíjanie akumulátora a podporu spaľovacieho motora. Yasuaki Asaki, vedúci oddelenia vývoja spomínanej hnacej jednotky pri tejto téme hovorí:
„V priebehu pretekov Formuly 1 musia všetky stajne veľmi dôsledne monitorovať spotrebu paliva svojich vozidiel, s cieľom neporušiť ekologické normy a predpisy. Počas pretekov je možné rozdeliť celkový povolený objem paliva na počet kôl. Občas však nastane situácia, kedy chce tým použiť viac paliva za účelom zvýšenia výkonu, pričom v inej časti pretekov bude palivo šetriť.
Ide napríklad o jazdu za bezpečnostným vozidlom (safety car). Pri snahe dosiahnuť ideálnu rovnováhu je potrebná správna komunikácia medzi technikom a vodičom. Práve tieto znalosti využívame aj pri cestných automobiloch s hybridnou technológiou e:HEV. Našim cieľom je zaistiť, aby riadiaca jednotka hybridného systému poskytovala vodičovi čo najlepší pomer výkonu k účinnosti systému a to v akomkoľvek jazdnom režime.“
Hybridný systém v novej Honde Jazz bol preto skonštruovaný tak, aby poskytoval optimálnu úsporu paliva a nekazil pri tom zážitok z jazdy. Dva elektromotory v tomto prípade spolupracujú s 1,5-litorvým benzínovým štvorvalcom DOHC i-VTEC. Rodinný automobil je vybavený novou elektronicky riadenou prevodovkou s plynule meniteľným prevodom – eCVT.
Ako vylepšený hybridný systém e:HEV funguje v praxi sa dozvieme až keď k nám nová Honda Jazz dorazí na redakčný test. Dovtedy nám neostáva nič iné, len veriť výrobcovi, že naozaj skonštruoval niečo, čo má potenciál uspieť v ostrej konkurencii iných hybridných technológií, napríklad z dielne Toyoty.
Autor: Daniel Balucha
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov