Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Lexus UX 250h AWD F Sport Top: S génmi zábavy

Lexus UX 250h nebude jediným autom v rodine, u mňa by však ráno pri odchode do práce bol prvou voľbou.

Lexus UX 250h je svojou veľkosťou, dizajnom a hybridným pohonom typický mestský crossover. S pohonom AWD však nie je viazaný k mestu, ale vás zavezie aj do prírody. Nie celkom do jej srdca, ale k jej nohám. Ako sme si v Lexuse už zvykli, pohon 4×4 je bez mechanickej väzby medzi prednou a zadnou nápravu. Neexistuje medzi nimi žiaden hriadeľ, žiaden diferenciál… Skrátka nič. Kolesá zadnej nápravy poháňa elektromotor a UX nie je výnimkou. V jeho prípade má zadný elektromotor výkon 5,3 kW a krútiaci moment 55 Nm. Hoci sa tieto parametre zdajú smiešne, ich prítomnosť, resp. prácu zadného elektromotora cítiť nielen v teréne, ale aj na ceste – napríklad pri ostrom výjazde zo zákruty. Aj vďaka tomu je zadná časť auta zábavná. Škoda len, že stabilizačný systém nijako nepresvedčíte o tom, že nie ste úplné drevo a nemusí nad vami neustále bdieť. V teréne sa do záberu zapája rýchlo, ale keď  jedno z kolies stratí záber, tak cítiť absenciu samosvorného diferenciálu na náprave.

Podvozok je veľmi tichý, krásne tlmí prenos nerovností do karosérie.

LEXUS UX 250h AWD F Sport

Bez sadzí

Na pohon slúži nový hybridný systém. Jeho základ tvorí benzínový dvojliter – samozrejme, bez turba, ktorý dopĺňajú dva elektromotory, e-CVT prevodovka a vysokonapäťový akumulátor. Benzínový motor má 112 kW (152 k), resp. 190 Nm, predný elektromotor 80 kW (109 k), resp. 202 Nm, zadný 5,3 kW (7 k), resp. 55 Nm. Kombinovaný výkon hnacej sústavy je 135 kW (186 k). Vzhľadom na nízku kapacitu akumulátora – iba 24 kWh – je dojazd na elektrinu obmedzený na jeden-dva kilometre. Lexus je zástancom názoru, že dôležitejšie je to, koľko prejde auto v elektrickom režime dohromady, než to, koľko dokáže prejsť na elektrinu v jednom kuse. Zároveň tvrdí, že táto stratégia je viac „userfriendly“, teda prívetivejšia pre majiteľov, pretože nijako nemusia meniť svoje návyky voči tomu, ako sa správali s autom s bežným benzínovým alebo dieselovým pohonom. Nemusia sa starať o dobíjanie akumulátora, ten sa dobíja sám počas jazdy.

 

Celý systém funguje veľmi príjemne. Prechod medzi jazdou na čistú elektrinu, spaľovací motor alebo na ich kombináciu nepostrehnete nijako inak, len tým, že budete sledovať energetický tok na niektorom z displejov, prípadne otáčkomer. Elektronika sa snaží vyhýbať tomu, aby sa systém správal ako vysávač. Pri pokojnej jazde je to bez debát, ani pri intenzívnej akcelerácii nevyženie spaľovací motor do maxima a potom už iba upravuje prevodový pomer, ale pekne pracuje s otáčkami motora aj s prevodovým pomerom v e-CVT prevodovke. K dispozícii máte šesť predvolených prevodových stupňov, ktoré môžete radiť buď priamo voličom na stredovom tuneli, alebo páčkami pod volantom. Smerom nadol, teda pri podraďovaní, to funguje perfektne a systém poslušne plní vaše povely, ale smerom nahor vôbec nerobí to, čo chcete. Zato sa vás snaží oklamať syntetickým zvukom, ktorým imituje bleskurýchle preradenie. Dodávam, že dynamický prejav systému je oveľa  presvedčivejší, než by ste to očakávali od hybridu s pečiatkou ekologický pohon. Pečati „ekologický“ však plne zodpovedá spotreba – hodnotu 6,3 l/100 km som totiž dosiahol razantnou jazdou.

K zaujímavostiam benzínového motora patrí duálne vstrekovanie. To znamená, že každý valec má dva vstrekovače. Jeden z nich vstrekuje palivo priamo do spaľovacej komory, druhý pred sacie ventily. Vďaka tomu má motor požadované parametre v širokom spektre otáčok a zaťaženia, a zároveň sa nemusíte obávať toho, že sa vám sacie ventily zanesú sadzami, ako je to pri motoroch s obyčajným  priamym vstrekovaním. Ďalšou zaujímavosťou je filter pevných častíc pre zážihové motory, ktorý predtým nemal.

Druhým tromfom Lexusu UX je podvozok. Je extrémne tichý, perfektne filtruje prenos nerovností do karosérie. Pritom je potentný a ako som už naznačil, má v sebe aj gény zábavnosti. Riadenie je trochu tupé, ale inak rýchle a presné. Pochvalu si zaslúžia aj brzdy. Nielen za vysokú účinnosť a rýchly nástup, ale aj za dobré dávkovanie – najmä pri intenzívnejšom brzdení.

F Sport Top

Testovaný model mal výbavu F Sport Top, ktorá okrem štandardných režimov Eco, Normal, resp. Custom a Sport S obsahuje aj režim Sport S+ s adaptívnymi tlmičmi.  Priznám sa, na našich cestách mi viac vyhovoval režim Sport S, v ktorom sa športovo správa hnací systém, ale podvozok ostáva v komfortnom nastavení. Zaujímavou alternatívou je režim Custom, v ktorom si môžete nastaviť, aby sa hybridný systém správal športovo, neutrálne alebo ekologicky, aby sa podvozok správal športovo alebo neutrálne a aby sa klimatizácia správala neutrálne alebo ekologicky.  Vo výbave sú aj fantastické F Sport sedadlá, v našom prípade s červenou kožou, prémiový audiosystém Mark & Levinson, adaptívne svetlá s funkciou vykrývania premávky… Páči sa mi nielen posed za volantom, ale aj stvárnenie prístrojovej dosky, pretože je svojím spôsobom veľmi jednoduchý, ale zároveň maximálne prepracovaný. Zvláštnosťou je ovládanie audiosystému z lakťovej opierky. Škoda len, že samotná lakťová opierka je napriek mäkčeniu relatívne tvrdá. Mäkčená výplň je totiž veľmi tenká.

Lexus UX určite nebude jediným autom v rodine, preto asi nebude vadiť ani to, že na zadných sedadlách je málo miesta na nohy, resp. kolená a kufor je malý. Najväčším problémom a príčinou, prečo je kufor taký malý, je malá výška. Bežné nákupy sa doň bez problémov zmestia. Zaujímavo je riešené plató. Je to v podstate iba akási tenká látka zavesená pomocou plátenných ôk. Po boku kufra sú dva háčiky a 12 V konektor. Dno je dvojité s vytvarovanými priečinkami na potrebnú výbavu a drobnosti. Keby ste potrebovali previezť niečo objemnejšie, môžete sklopiť operadlá zadných sedadiel, pričom vznikne úplne rovná podlaha.

UX cieli najmä na ženy, keby som sa mal rozhodovať medzi tým, či budem jazdiť na testovanej verzii alebo na nejakom veľkom SUV (predpokladám, že druhé auto v rodine je ešte väčšie SUV), tak si vyberiem toto UX-ko a do SUV posadím svoju priateľku. Jazda s UX 250h AWD ma totiž bavila a zároveň napĺňala pokojom.

Čo treba uznať

  • Podvozok je neuveriteľne tichý.

Čo nám chýbalo

  • Mäkšia lakťová opierka.

Čo nás prekvapilo

  • Hravá zadná náprava.

 

Lexus UX 250h AWD F Sport Top

Cena (základ/test)

  • 36 400/56 900 €

Záruka

  • 3 roky alebo 100 000 km, 5 rokov alebo 100 000 na komponenty systému Lexus Hybrid Drive

Motor

  • Atmosférický zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 987 cm3, max. výkon 112 kW (152 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 190 Nm pri 4 400 – 5 200 ot.min-1. Predný elektromotor: max. výkon 80 kW (109 k), max. krútiaci moment 202 Nm. Zadný elektromotor: max. výkon 5,3 kW (7 k), max. krútiaci moment 55 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 135 kW (184 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment n. u.. Emisie CO2 103 g/km.

 

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 8,7 s, vmax=177 km/h, spotreba výrobca/test podľa NEDC 4,5/6,3 l/100 km.

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – áno/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 10,3
  • Batožinový priestor: 283 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov