Mercedes-Benz B 180d: Žiadne béčko!
Mercedes-Benz triedy B si zachoval rodinný charakter, je však športovejší ako kedykoľvek predtým.
Svet dáva zmysel iba vtedy, keď máte pre koho žiť, keď sa máte s kým podeliť o svoj život. Inými slovami, keď máte rodinu, priateľov… A keď to všetko máte, tak je dobré mať rodinné auto. Nemusí byť megaveľké, stačí také béčko od Mercedesu. Vo vnútri je už dosť veľké na to, aby uspokojilo rodinu s dvoma či troma deťmi alebo partiu štyroch dospelých. Zvonka je však relatívne malé, takže nemáte problém parkovať v meste. Neviem ako vy, ale ja som tak trochu sebec a egoista (osobne si myslím, že všetci chlapi sme takí) a nerád sa vzdávam svojich chvíľ radosti – ani za volantom. Pri novom béčku sa ich nemusím vzdávať. Nová trieda B je totiž športovejšia ako kedykoľvek predtým. Športovejšia proporciami karosérie, dizajnom, pocitom za volantom a našťastie aj jazdnými vlastnosťami. Oproti predošlej generácii je auto širšie (+10 mm), dlhšie (+26 mm) a má aj dlhší rázvor osí náprav (+30 mm). Výška ostala prakticky nezmenená, no v skutočnosti pôsobí auto oveľa nižšie. Z auta, ktoré malo niekoľko dramatických prelisov, ale aj napriek tomu na mňa pôsobilo ako auto nemeckého dôchodcu, je zrazu elánom nabitý skoro hatchback. Vôbec na mňa nepôsobí ako MPV, hoci ním našťastie je.
Fascinácia farieb
Širokouhlý displej – v skutočnosti tvorený dvoma 10,25-palcovými displejmi – a výduchy klimatizácie v tvare turbín spolu s minimalistickým poňatím tlačidiel dodávajú interiéru správny mix technokratického a športového espritu. V našom prípade okorenené luxusnou farebnou a materiálovou kombináciou – svetlá koža, drevený dekor na dverách a pred spolujazdcom… Deti budú fascinované ambientným osvetlením. Môžete si navoliť rôzne farby, dokonca aj priebežné rotovanie všetkých možností a kombinácií. Okrem toho si môžete nastaviť samostatne intenzitu osvetlenia priestoru nôh, osvetlenia výduchov klimatizácie a osvetlenia dekoračných pásikov. Fantázia. V kontraste s tým musím vysloviť obrovskú nespokojnosť s tým, že sa displeje nedajú viacej stmaviť. Pri dlhšej ceste v noci unavujú oči. Keď som hovoril o tom, že interiér má aj technokratický esprit, tak musím dodať, že ho dokonale podporuje aj technika. Napríklad navigácia spolupracuje s kamerou v oblasti vnútorného zrkadla. V križovatke, na kruhovom objazde a pod. rozdelí displej na dve časti – v tej ľavej zobrazí klasickú mapu, v pravej reálny záznam kamery, do ktorého doplní šípku, kadiaľ máte ísť, prípadne nejaké informácie – napríklad číslo cesty, smer na obec… Prvýkrát je v triede B dostupný systém Hej Mercedes, teda hlasové ovládanie niektorých funkcií. Komunikuje v češtine. Klimatizácia má svoje vlastné tlačidlové ovládanie, ale v zmysle minimalizácie tlačidiel väčšinu funkcií ovládate cez dotykový displej na stredovom tuneli alebo cez dve dotykové plôšky priamo na volante. Žiaľ, spomínanej minimalizácii tlačidiel padlo za obeť tlačidlo deaktivácie vedenia v jazdnom pruhu, resp. korekcie smeru jazdy. Vypínate ho cez menu asistenčných systémov na displeji. Testované béčko koriguje smer pri „neúmyselnom“ opustení jazdného pruhu pribrzďovaním kolies na príslušnej strane a to je ešte nepríjemnejšie, než keď sa človek musí biť s volantom.
Navigácia spolupracuje s kamerou v oblasti vnútorného zrkadla.
Šetrí rodinný rozpočet
Na test sme si vybrali verziu s motorom, ktorý najviac šetrí rodinný rozpočet – 1,5-litrovým dieselovým štvorvalcom. Ten navodzuje subjektívny pocit, že je silný. Za plynom ide ochotne a so svojimi 260 Nm vie celkom impozantne zabrať. To platí v izolovanom svete. V priamom porovnaní s ostatnými autami však narazí kosa na kameň. Predbiehanie trvá dlhšie, než aký pocit vám motor dáva pri bežnej jazde. Vtedy si uvedomíte, že máte pod sebou iba 85 kW a prinajmenšom 1 575 kg živej váhy. Spomínaných 1 575 kg je prevádzková hmotnosť auta, teda natankovaného auta vrátane vodiča. A keď som spomenul prinajmenšom, tak maximálne by ste mali mať 2 010 kg. Užitočné zaťaženie je teda 435 kg, čo nie je málo, ale ani veľa.
Vráťme sa však k motoru, najsilnejším argumentom v jeho prospech je spotreba. Ja som pri jazde mix mesto, mimo mesta aj veľký podiel diaľnice a mix sám aj celou rodinou obsadené auto dosiahol priemer 5,5 l/100 km. A to som sa vôbec nekrotil. K tomu všetkému pridáva tichý a kultivovaný chod. V úvode som spomínal, že sa pri béčku nemusím vzdávať svojich chvíľ radosti za volantom. Riadenie je parádne. Cítil som, že točím volantom, ale nekládol mi prílišný odpor. Pritom presnosť reakcií kolies na riadenie a vlastne aj celého auta, ale aj schopnosť zatočiť do zákruty sú výborné. Vôbec som nemal pocit, že šoférujem rodinné MPV. A to, podotýkam, sme mali komfortný podvozok, ktorý pustil do karosérie až väčšie nerovnosti. Plusom je neobvykle malý polomer otáčania.
Keď to zrátam, tak mi vyjde, že Mercedes-Benz B 180 d nie je žiadne „béčko“. Je tu však ešte jedna vec. Hovoríme o Mercedese-Benz, značke, ktorá je synonymom bezpečnosti. Nebudem sa o jednotlivých systémoch rozpisovať, poviem iba jedno: keby som mal zveriť svoj život a život svojich blízkych nejakej značke, tak by to bol Mercedes. V tom je každý Mercedes „áčkom“. Nečudujte sa preto cene. Chcete kvalitu, techniku, technológie, hodnotu auta, bezpečnosť? Musíte si za ne zaplatiť.
Stručne
Čo treba uznať
- 1,5-litrový dieselový motor je úsporný.
Čo nám chýbalo
- Viac sily od motora.
Čo nás prekvapilo
- Navigácia spolupracuje s kamerou.
Mercedes-Benz B 180d
Cena (základ/test) – 28 380/47 112 €
Záruka – 2 roky bez obmedzenia km
Motor
- preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 461 cm3, max. výkon 85 kW (116 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 260 Nm pri 1 750 – 2 750 ot.min-1. Emisie CO2 102 – 107 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 10,7 s, vmax=200 km/h, kombinovaná spotreba podľa výrobcu v NEDC/test 3,9 – 4,0/5,5 l/100 km.
Ikonky
Bluetooth – áno
Wi-fi – áno
AUX/USB – nie/áno
Zrkadlenie – áno
Uhlopriečka: 10,25
Batožinový priestor: 445 dm3
Foto: autor
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov