Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Kia EV3 Earth FWD – High hopes

Kia EV3 Earth FWD prichádza s jasným poslaním – presadiť elektromobilitu u bežného motoristu. A to nebude ľahké.

Foto: Marek Pauco

Bola to práve Kia, ktorá pred desiatimi rokmi priniesla na trh Kiu Soul a ukázala, že sa elektromobility nebojí. Nasledovalo elektrické Niro, neskôr prelomová EV6, ktorá vo verzii GT poskytla superšportovú dynamiku, či EV9 – dizajnérsky skvost s 800-voltovou technikou a sedemmiestnym interiérom. To bola predohra, no teraz už ide do tuhého. Treba priniesť model pre bežných motoristov, ktorí ešte váhajú najmä pre cenu. Tá sa v prípade EV3 začína na 37 690 eur, čo je stále viac, než je ochotný bežný motorista na Slovensku dať za nové auto. Je to však výrazne menej, ako žiada za modely EV6 či EV9. A to je pointa.

Už tradične pri Kii môžeme rovno udeliť cenu za dizajn. Tu sa Kia nemýli a v posledných rokoch nás zasypáva opticky extrémne vydarenými modelmi. Už Kia EV9 posunula estetiku na sci-fi úroveň a EV3 sa ňou masívne inšpiruje. A ide o krok ďalej, najmä ak sa pozriete na 19“ disky kolies. Tie sú mimoriadne efektné, citujú hranaté tvary a navyše máte na výber z viacerých typov. Kontrastné oblúky blatníkov, ako aj vyrezané predné svetlomety, či rovnako ostro spracovaná zadná časť jasne naznačuje, že dizajnéri mali vo veciach jasno a nezmenili názor uprostred vývoja.

Ani v interiéri sa filozofia Kie poskytnúť pohľad do budúcnosti nemení. Dizajnérsky kubizmus sa preboxoval aj dovnútra, pri použití dvoch displejov je to asi najlogickejšie riešenie. Opäť však rátajte aj s tým, že Kia dokáže mixovať budúcnosť s minulosťou. Mám na mysli najmä tlačidlové ovládanie teploty a intenzity ventilácie, ktoré je integrované do palubnej dosky tak, že ho na prvý pohľad nevnímate. Napriek tomu je poruke a umiestnené tak, že ho trafíte za každých okolností. Nechýbajú ani tlačidlá na ovládanie vyhrievania sedadiel. Nájdete ich priamo na dverách. Tak to má byť.

2× 12,3

Časy sa menia a pri opise interiéru sa dostane k slovu aj matematika. Mieru spokojnosti vodiča dnes zrejme určuje uhlopriečka displeja, a tak interiér Kie EV3 sa môže pochváliť rovno dvoma. S vysokým rozlíšením ako aj logickým rozmiestnením údajov. Myslím tým rýchlosť, dojazd či aktuálne údaje priemernej spotreby elektrickej energie. Zvyšné údaje sprostredkuje centrálny displej. Máte k dispozícii klasický zoznam rádiových staníc, ako aj aplikácie. Tie vám umožnia diaľkový kontakt s autom, prípadne plánovanie trasy z pohodlia domova. Onedlho pribudne aj operačný systém webOS od LG. Ten umožní sledovať streamovacie služby ako YouTube či Netflix, alebo si môžete na centrálnom displeji zahrať hru. Súhlasím, tu už nejde o to, ako auto jazdí. Zároveň je to však okno do budúcnosti, ako aj dôkaz o tom, ako smartfóny menia nielen naše životy, ale aj automobilový priemysel. V zásade som rád, že na volante sú klasické tlačidlá s remeselne perfektne spracovaným finišom, ako aj tlačidlo zmeny jazdných režimov. Milujem totiž hardvérové detaily, ktoré posúvajú kvalitatívny pocit z auta. Priestoru ponúka EV3 výrazne  viac než napríklad Ceed a to vpredu aj vzadu. Je to síce hatchback, svojou veľkosťou však výrazne presahuje zaužívané rozmery svojej triedy.

Chyby? Iba jedna. Chýba odkladacia schránka pod lakťovou opierkou. Padla za obeť efektnej výsuvnej podložke na laptop a prácu s ním. Napríklad počas nabíjania.

To však nebude často. Nami testovaná Kia EV3 mala totiž väčšiu batériu s kapacitou 81,4 kWh, čo znamená, že oficiálne by mal dojazd dosiahnuť úroveň 563 kilometrov. To je už civilná hodnota. Zimná prevádzka však dokáže túto hodnotu skresať na zhruba 400 kilometrov, v lete bude päťstovka v reálnom dosahu plnej baterky. Dojazd závisí aj od toho, či  auto pripravíte na jazdu a napríklad cez aplikáciu nastavíte nielen čas odjazdu, ale aj teplotu v kabíne. Potom môžete rátať s vyšším dojazdom, ktorý sa vám zobrazí na kalkulačke dojazdu. A to isté platí pre navigáciu, ktorá automaticky vyráta miesta na nabitie batérie a ešte pred príjazdom ju pripraví na nabíjanie. Ešte stále nepíšem o jazdných vlastnostiach, však?

Z 0 na 100 km/h zrýchli Kia EV3 s 19-palcovými diskami za 7,9 sekundy a maximálna rýchlosť je 170 km/h, teda viac, ako ponúka niektorá konkurencia. Na predné kolesá posiela elektromotor maximálny výkon 150 kW (204 k), resp. 283 Nm, ktoré sa postarajú o dynamiku auta. EV3 však uprednostňuje pokoj za volantom, ak hľadáte adrenalín, tak EV6 GT vám ho dá. Kia EV3 chce skôr uspokojiť bežných motoristov. Normálnymi jazdnými vlastnosťami, podvozok je presne medzi komfortným a tvrdým, takže si poradí aj s jazdným štýlom rozvážača pizze, ako aj otca rodiny. Všetko je v poriadku, už len poukázať na asistenčné systémy, ktoré si budete povinne vypínať. Pípajú nonstop a po chvíli stratíte prehľad o tom, čo ste spravili zle, prečo na vás auto pípa. Ak to zvládnete, odmenou vám bude tichá jazda s množstvom priestoru v sprievode dobrej audiosústavy, ako aj pocitu, že ste zrejme pomohli planéte. Kia EV3 vás už nedokáže šokovať kvalitou tak ako kedysi, keď automobilka prechádzala transformáciou, a nešokuje vás ani tým, že je to veľmi dobré elektrické auto. Všetky boxy sú odškrtnuté k spokojnosti budúceho majiteľa, takže ak ste zmenili orientáciu – myslím z benzínu na elektriku – a plagát Milana Bahnu máte nad posteľou, tak v kategórii rodinných elektrických  hatchbackov bude Kia EV3 rozhodne favorit.

Stručne

Čo treba uznať

Kia EV3 nerobí chyby, všetko je na jednotku.

Čo nám chýbalo

Ešte jeden krytý odkladací priestor.

Čo nás prekvapilo

Dizajn je naživo ešte atraktívnejší.

Kia EV3 81,4 kWh 204 k FWD Earth

Cena (základ/test)                                         47 490 /51 660 €

Záruka                                                            7 rokov alebo 150 000 km

                                                                       na VN akumulátor 7 rokov alebo 150 000 km 

Motor

Trojfázový synchrónny elektromotor, max. výkon 150 kW (204 k), max. krútiaci moment 283 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 81,4/78 kWh.

 

Jazdné výkony

0 – 100 km/h za 7,9 s, vmax = 170 km/h, dojazd vo WLTP/test 563/443 km, spotreba WLTP/test 12,4 – 16,2/18,5 kWh/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

230 V – ano

V2L – áno

USB-C – 4x

Wi-fi – ano

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 12,3

Batožinový priestor: 460 dm3

Test: Kia EV6 GT Line – Elektrická vášeň

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov