Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: BMW X3 – Elegantný extrovert

BMW X3 je nový mníchovský bestseller s dráždivým dizajnom, ktorý vyvažuje osvedčenou filozofiou.

Automobilka BMW v ostatnom čase pri každom predstavení nového modelu vzbudzuje vášne podporovateľov a motoristický svet podnecuje k horlivej diskusii. Nemôžeme sa preto čudovať, že istá kontroverzia sprevádza aj príchod štvrtej generácie celosvetovo najpredávanejšieho bavorského modelu. Nové BMW X3 síce navonok zdobí šarm vychádzajúci z jednoliateho tvaru karosérie, no zároveň mnohých dráždi odvážnym dizajnom nielen prednej masky.

Uznávam, že naživo vyzerá „ikstrojka“ lepšie ako na fotografiách, páčila sa mi najmä jej pieskovo sivá farba laku. Z praktického hľadiska je však dôležitejšie spomenúť, že dizajnérom sa podarilo znížiť súčiniteľ odporu vzduchu cx na hodnotu 0,27, pričom k výsledku prispeli aj aerodynamicky zapustené kľučky dverí. Ďalším dôležitým faktom je nárast rozmerov karosérie v porovnaní s treťou generáciou. Rázvor osí kolies má síce rovnakých  2 868 mm, ale novinka je dlhšia o 34 mm a širšia o 29 mm. Z výšky sa medzigeneračne ubralo 25 mm. Trochu kuriózne pôsobí informácia, že nové BMW X3 je už rozmerovo väčším autom, než bola prvá generácia modelu X5. Ak čakáte, kedy sa už odbavím na veľkých ľadvinkách, sklamem vás.

Je to vec vkusu a navyše sa ukazuje, že BMW vie, čo robí, že im to funguje a ľudia si zvykli. Takže len pripomeniem, že veľké ľadvinky prirodzene vytvárajú priestor na umiestnenie kamier či radarov a že ak si priplatíte 475 eur, dostanú aj obrysové osvetlenie Iconic Glow. Združujú tiež aktívne klapky, pričom vzduch auto nasáva primárne cez spodnú časť masky. Testovaný kus stál na 20-palcových diskoch kolies a dojem z exteriéru dotváral aj príplatkový balík M Sport za 3 824 eur.

Menej je niekedy viac

Ak som v úvode naznačoval, že niektoré dizajnové prvky exteriéru pôsobia kontroverzne, tak interiér ide v tomto smere ešte ďalej. Minimalisticky poňatej palubnej doske dominuje zakrivený displej združujúci 12,3-palcovú obrazovku pred vodičom a 14,9-palcovú stredovú obrazovku. Palubná doska je už tradične koncentrovaná okolo vodiča, čím nadväzuje na predchádzajúce generácie. V novej X3-ke je pod displejom umiestnená interaktívna lišta s pomenovaním Interaction Bar, na ktorej nájde vodič ovládacie prvky na reguláciu prúdenia vzduchu a trojuholník pre výstražné smerovky.

Táto lišta je súčasťou náladového osvetlenia, v kombinácii so zakrivenou linkou o úroveň nižšie a s véčkovými lištami zapracovanými do obloženia predných dverí. Farba podsvietenia sa mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu, podľa preferencií vodiča alebo keď systém reaguje na možné nebezpečenstvo. Zámerom zrejme bolo, aby interiér pôsobil modernejšie a aby bol viac personalizovaný, ale vo výsledku je toho svetielkovania až príliš, miestami som mal pocit, že vchádzam do Disneylandu. Ďalšou inováciou je čalúnenie palubnej dosky materiálom z recyklovaného polyesteru s pletenou textúrou.

To by sa mi samo osebe asi aj páčilo, ale v kombinácii s nie príliš hodnotne pôsobiacimi plastmi sa vo výsledku zdá, akoby BMW ubralo z pocitu prémiovosti a zameralo sa skôr na rýchlo prchavý wau efekt. Interiér, ako ho vidíte na fotografiách, je ešte vylepšený vďaka spomínanému príplatkovému balíku M Sport. Dobrou správou je, že na palube sa už nachádza nový operačný systém deviatej generácie, ktorý je založený na Android Automotive a dovoľuje vodičovi vytvoriť si vlastné skratky, vytiahnuť obľúbené aplikácie či prispôsobiť si domovskú obrazovku. Našťastie k dispozícii je aj otočný ovládač iDrive, takže za jazdy vôbec nemusíte ťukať do displeja.

Celkový dojem určite zlepšujú výborne fungujúce asistenčné a bezpečnostné systémy, vrátane head-up displeja s rozšírenou realitou Augmented View alebo automatického parkovacieho asistenta. Silnou stránkou „ikstrojky“ je tiež priestrannosť interiéru a príjemne presvetlená zadná časť – aj vďaka panoramatickému strešnému oknu za 1 550 eur. Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40, čo považujem za najlepšie riešenie pre rodinné SUV. Batožinový priestor má základný objem 570 dm3, ale sklopením zadných operadiel si viete vytvoriť objem až 1 700 dm3.

Základ nie je nadávka

Nové BMW X3 vstupuje na európske trhy so štvoricou pohonných jednotiek. Vybrať si môžete benzínový alebo naftový dvojliter, prípadne môžete siahnuť po plug-in hybride alebo si zvolíte ostrú verziu M50i. Na dnešné pomery prekvapivo znie fakt, že čisto elektrický variant nie je a podľa všetkého ani nebude k dispozícii. A aby toho nebolo málo, budúci rok by mal ponuku obohatiť trojlitrový naftový šesťvalec! Nateraz si však musíme vystačiť s pozdĺžne uloženým naftovým dvojlitrom s preplňovaním a štyrmi valcami.

Motor disponuje výkonom 145 kW (197 k) a najvyšším krútiacim momentom 400 Nm. V rámci 48 V mild hybridnej technológie mu nárazovo pomáha štartér-generátor s výkonom 8 kW (11 k) a krútiacim momentom 25 Nm pripojený cez ozubený remeň. Všetky pohonné jednotky štandardne spolupracujú s osemstupňovou prevodovkou Steptronic s možnosťou radenia pádlami pod volantom. Papierové zrýchlenie na stovku za 7,7 sekundy indikuje slušnú dynamiku, ktorú však spoza volantu až tak nevnímate. Sčasti k tomu zrejme prispieva odhlučnenie interiéru, do ktorého takmer vôbec nepreniká zvuk motora a sčasti je to vďaka prevodovke. Tá totiž už pri ľahkom kontakte nohy s plynovým pedálom, aj v komfortnom režime, rýchlo podraďuje a nenecháva motor nadýchnuť sa plynule od nízkych otáčok.

O akomkoľvek deficite výkonu však nemôže byť reč, chýba azda len dôrazné zatlačenie do sedadla. Respektíve ťažko povedať, či chýba, od základnej naftovej motorizácie to asi ani nikto neočakáva. Dôležitejšia je v tomto prípade skôr spotreba – papierovo od 5,8 do 6,5 litra, reálne som aj pre častejšie jazdy po diaľnici uzatváral testovací týždeň s údajom 6,9 litra. Pripomínam, že išlo o verziu s pohonom všetkých štyroch kolies xDrive, kde viaclamelová spojka preferuje pohon zadných kolies. Výrobca hovorí, že štvrtá generácia je v porovnaní s predchádzajúcou obratnejšia, že má lepšiu stabilitu v zákrutách a že poskytuje vyšší komfort jazdy. Na tejto úrovni sa to pomerne ťažko verifikuje, keďže už tretia generácia bola úplnou špičkou v segmente a novinka určite v ničom nezaostáva. V prípade verzie 20d dokonca tvrdím, že motor nedokáže naplno využiť potenciál príplatkového adaptívneho podvozka, ktorý je stavaný na extrémny výkon a vysokú rýchlosť.

Spoza volantu cítiť vyššiu tuhosť karosérie a vnímate aj širší rozchod zadných kolies (+45 mm). Vpredu má BMW X3 dvojkĺbové pružné vzpery, vzadu sa nachádza päťprvková náprava. Aj v komfortnom režime je podvozok pocitovo tuhší, ale dokáže si veľmi komfortne „sadnúť“ do tlmičov, čím robí bežnú jazdu pohodlnou a vodiča zbytočne neotravuje nechcenými impulzmi. Na obzvlášť nekvalitnom asfalte s vysokou frekvenciou nerovností sa však už podvozok mierne roztrasie, hoci to dávam čiastočne za vinu kolesám s rozmerom 255/45 R20. Navyše nemeckí konštruktéri už pravdepodobne v roku 2025 nepredpokladajú, že SUV za 60-tisíc eur bude denne jazdiť po rozbitých cestách. Možno by do tímu mali pribrať niekoho z Bratislavy.

Čo treba uznať

Obrovský potenciál podvozka.

Čo nám chýbalo

Väčšia dávka vkusu a prémiovej diskrétnosti.

Čo nás prekvapilo

Veľmi slušná dynamika základného naftového štvorvalca.

BMW X3 20d xDrive

  • odhlučnenie interiéru
  • úroveň asistenčných a bezpečnostných systémov
  • otočný ovládač multimediálneho systému
  • vnímaná úroveň ekologických materiálov v interiéri
  • ovládanie klimatizácie cez dotykový displej

 Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic

  • batožinový priestor s objemom 620 dm3
  • multimediálny systém MBUX
  • komfortný podvozok
  • volant s dotykovými ovládačmi
  • stredový tunel zmenšuje priestor pre vodiča

Audi Q5 SUV TDI quattro S tronic

  • športový dizajn karosérie
  • 10,9-palcový dotykový displej pred spolujazdcom
  • zadné USB-C konektory s príkonom 100 W
  • niektoré ovládače zdieľané naprieč koncernom
  • ovládanie svetiel a zrkadiel v rukoväti vodičových dverí

 

Základné technické parametre

BMW X3 20d xDrive Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic

 

Audi Q5 SUV TDI quattro S tronic
Cena základ/verzia/test [€] 58 300/60 350/79 454  61 426/ 65 928/- 57 770/60 120/-
Záruka 2 roky bez obmedzenia počtu km 6 rokov alebo 200 000 km 2 roky bez obmedzenia km
Motor [typ/valce/ventily] Preplňovaný vznetový R4/16V + MHEV Preplňovaný vznetový R4/16V + MHEV Preplňovaný vznetový R4/16V + MHEV
Objem valcov [cm3] 1 995 1 995 1 998
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 145(197)/4 000 145(197)/3 600 150(204)/3 800
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] 400/1 500 – 2 750 440/1 800 – 2 800 400/ 1 750
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 7,7 7,6 7,4
Max. rýchlosť [km/h] 215 219 226
Spotreba WLTP kombinovaná [l/100 km] 5,8 – 6,5 5,2 – 5,9 6,0
Test AM [l/100km] 6,9
Emisie CO2 [g/km] 153 – 171 136 – 155 156
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 755/1 920/1 660 4  716/1 890/ 1 640 4 717/1 900/1 642
Rázvor osí náprav [mm] 2 868 2 888 2 820
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1 925/625 1 985/565 2 059/536
230V – nie

AUX – nie

USB-A – 0 ×

USB-C – 6×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 14,9´´

Batožinový priestor: 570 dm3

 

230V – nie

AUX – nie

USB-A – 0×

USB-C – 6×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 11,9´´

Batožinový priestor: 620 dm3

 

230V – nie

AUX – nie

USB-A – 0 ×

USB-C – 4×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 14,5´´

Batožinový priestor: 515 dm3

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov